Risico's tijdens demonstraties

Auteur Topic: Risico's tijdens demonstraties  (gelezen 3767 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Gepost op: 16 februari 2013, 11:26:44
Citaat
KNRM-demonstratie loopt uit de hand

Een KNRM opstapper is zaterdag licht gewond geraakt tijdens een demonstratietocht van de KNRM-reddingboot Joke Dijkstra met aan boord oud-leerlingen van de Enkhuizer Zeevaartschool.

Die zaterdag was de jaarvergadering van Dwarstuig, dit is de vereniging van oud-leerlingen van de Enkhuizer Zeevaartschool. Hieraan voorafgaand stond een bezoek aan het KNRM-station Den Helder op de agenda. Naast voorlichting over de activiteiten van de KNRM hoorde daarbij ook een demonstratietocht op het Marsdiep met de Helderse reddingboot Joke Dijkstra.

Na diverse oefeningen met deze grote KNRM-boot (klasse Arie Visser en 2 x 1000 pk) werd, uiteraard na overleg met de veerboot, besloten als oefening al varend ‘aan te leggen' aan de TESO-veerboot Dokter Wagemaker, die onderweg was naar Texel. Met flink vermogen op de waterjets drukte de Joke Dijkstra zich tegen de veerboot en bleef zo enige tijd meevaren.

Aanvaring
Met het weer wegvaren van de veerboot ging het echter mis. Eenmaal los van de Dokter Wagemaker raakte de KNRM-boot uit koers en klapte daarna met flinke snelheid met haar boeg tegen de veerboot. Daardoor ontstond schade aan de bakboord drijver en de kop van de reddingboot. Een van de KNRM opstappers op het achterdek had de aanvaring niet zien aankomen en ging hard onderuit. Aangezien de toestand van de man zich in eerste instantie moeilijk liet inschatten keerde de Joke Dijkstra meteen op volle kracht terug naar de thuisbasis. Op de terugreis kwam de opstapper weer overeind, maar in de haven werd toch besloten hem naar het ziekenhuis te brengen.

De 14 aan boord aanwezige oud-leerlingen van de Enkhuizer Zeevaartschool en de andere KNRM bemanningsleden hadden de aanvaring zien aankomen en konden zich bijtijds vastgrijpen en schrap zetten.

Het incident weerhield de resterende KNRM bemanningsleden en de tweede groep oud-leerlingen er niet van een kwartier later weer uit te varen voor de geplande tweede tocht. Deze verliep zonder problemen, waarbij moet worden opgemerkt dat de aanlegmanoeuvre langs de TESO-veerboot, die ze wederom tegenkwamen, dit keer achterwege werd gelaten. (MS)

Stelling: Het is niet goed om risico's te nemen tijdens demonstraties. (Zowel KNRM als Reddingsbrigades)




guest11765

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2013, 11:59:13
Ben het volledig met je eens, maar een demonstratie waarbij je even "aan legt" is normaal gesproken niet een gevaarlijke situatie.

Het op volle kracht terugkeren met mensen aan boord is daar in tegen iets minder verstandig (maar misschien is dit alleen door de tekstschrijver zo bedacht)

Al heb je jezelf nog zo goed vast (wat b.v. ook kan in een stadsbus waar je ook wel eens moet staan) als je verrast word kan je alsnog onderuit gaan. En als opstapper heb je natuurlijk ook vaak meer ook voor je medepassagiers en verwacht je niet dat je met een klap op de veerpont terug zal "aan leggen".


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2013, 13:35:46
Ben het volledig met je eens, maar een demonstratie waarbij je even "aan legt" is normaal gesproken niet een gevaarlijke situatie.

Het op volle kracht terugkeren met mensen aan boord is daar in tegen iets minder verstandig (maar misschien is dit alleen door de tekstschrijver zo bedacht)

Al heb je jezelf nog zo goed vast (wat b.v. ook kan in een stadsbus waar je ook wel eens moet staan) als je verrast word kan je alsnog onderuit gaan. En als opstapper heb je natuurlijk ook vaak meer ook voor je medepassagiers en verwacht je niet dat je met een klap op de veerpont terug zal "aan leggen".

Het even "aanleggen langszij" van een veerboot die toch al gauw 11 knoop gaat vereist wel de nodige ervaring en vakmanschap.


guest11765

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2013, 14:11:57
Ik durf me handen in het vuur te steken dat de beroepsschipper van de Joke dit truucje kan dromen.
Dus er zal wel een andere situatie zijn ontstaan die onverwacht optrad.

Want vergeet niet dat de Joke (arie visser klasse) vanwege zijn grote en dichte stuurhut ook eerder in zwaar weer met hoge golven uitvaart, om zo nodig iemand van boord van een groot schip te halen.

Maar goed, zolang er geen feiten zijn blijft het gissen wat er werkelijk is gebeurd.
Een positief feit is dat het geen van de gasten is geweest die gewond is geraakt, hoewel je natuurlijk liever helemaal geen gewonden hebt.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2013, 18:33:08
Deels mee eens, je moet geen onnodige risico's nemen. Los of er in den helder sprake van is. Bij een demo kan je niet maken dat het niet goed gaat. (Iets met publiciteit) maar je neemt altijd een risico

9910001
9910001


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2013, 12:57:49
Ik verwacht inderdaad dat de schipper van de Joke dit kunstje met zijn ogen dicht kan. Toch denk ik dat de aanwezige een rondje om het schip van de teso, net zo indrukwekkend hadden gevonden. Echt goede publiciteit is het helaas niet. Kijk je naar reddingsbrigades: het ongeval bij Bloemendaal. Ook puur een rondje varen met genodigde.
Ik ben van mening: mensen zijn al enthousiast genoeg met een simpel rondje varen. Ga dan geen stunts doen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2013, 13:27:04
Bij een demonstratie, kan je heel goed van te voren een risico-analyse maken van geplande demonstratie, en kan je alle randvoorwaarden van te voren checken, de omgeving checken.  zodat je niet voor verrassingen komt te staan en je daarmee al een risico-reductie kunt doen.,

Naast de risico-inventarisatie moet je kijken naar de impact..   Impact voor bemanning, publiek, en reputatieschade voor je organisatie..

Het snel varen met Publiek op een snelle reddingsboot heeft andere risico's, dan een demonstratie met bemanningsleden, waarbij het publiek op de kant staat..  

Een demonstratie is een andere activiteit, dan een normale uitruk, omdat het een demonstratie ook goed voor publiek te volgen moet zijn, en het er ook goed moet uitzien. (reputatie schade).

Dat neemt niet weg, dat er altijd door omstandigheden iets mis kan gaan, door materiaal pech, of door verkeerde inschattingen van het demonstratie team.  


Stelling: Het is niet goed om risico's te nemen tijdens demonstraties. (Zowel KNRM als Reddingsbrigades)
 
Met de stelling kan ik het dus niet eens zijn.  

Bij elke activiteit neem je risico's..  (Zelfs in je bed blijven liggen of de straat oversteken neem je risico's.)
Bij een demonstratie kan je de risico's en de impact van te voren in kaart brengen, en risicoreductie maatregelen nemen. Even een demo'tje geven, is niet iets wat je zo maar even doet.. daar gaat wel wat denkwerk aan vooraf.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2013, 12:00:45
Citaat
Even een demo'tje geven, is niet iets wat je zo maar even doet.. daar gaat wel wat denkwerk aan vooraf.

Je spreekt jezelf nu een beetje tegen. In het artikel staat dat het ter plaatsen werd bedacht. Er is dus niet van te voren over nagedacht. En wel ''zo even gedaan''.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2013, 14:42:38
Je spreekt jezelf nu een beetje tegen. In het artikel staat dat het ter plaatsen werd bedacht. Er is dus niet van te voren over nagedacht. En wel ''zo even gedaan''.

Ik spreek mezelf in deze niet tegen..  Ik spreek in dit geval in het algemeen..  
Ik weet niet of hier een zogenaamde dynamische last minute risico-analyse is gedaan, en ik weet al helemaal niet of deze op papier is vast gelegd en ik weet ook niet wat de kwaliteit daar van is geweest...

Ik kan me ook situaties voorstellen dat een schipper in z'n hoofd een zeer goede dynamische risico-analyse heeft gemaakt, waarbij er alsnog iets mis gaat.  Soms zit het even niet mee..


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2013, 19:04:32
 
Ik weet niet of hier een zogenaamde dynamische last minute risico-analyse is gedaan.

Zo kan je gezond boeren verstand ook noemen natuurlijk... 0098