Heeft de politie lange tenen of treedt men terecht op?

Auteur Topic: Heeft de politie lange tenen of treedt men terecht op?  (gelezen 16006 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #60 Gepost op: 19 februari 2013, 14:49:06
Is dat jouw mening of zijn dat de woorden van de rechter?

Dat zijn de woorden van de rechter. Het is ook enkel bedoeld om uiteen te zetten waarom het beledigen van de politie wel strafbaar is, en dat van een ander niet.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #61 Gepost op: 19 februari 2013, 14:52:14
Dat zijn de woorden van de rechter. Het is ook enkel bedoeld om uiteen te zetten waarom het beledigen van de politie wel strafbaar is, en dat van een ander niet.

Duidelijk, dank je wel!
Het beledigen van een ander is ook strafbaar, alleen is de strafmaat minder. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #62 Gepost op: 19 februari 2013, 14:58:03
Belediging van een diender, straf => minimaal 250 euro.
Belediging van elk ander, straf => het is jouw woord tegen het zijne ... 0 euro.

Wat is het verschil ?? belediging van een diender spekt de staatskas een ander moet het maar accepteren eigenlijk best wel een beetje krom. Zelfs wanneer ik een burger in het bijzijn van een diender voor alles uit maak wat mooi, lelijk of op termijn dodelijk is krijg ik niet te maken met handhaving.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #63 Gepost op: 19 februari 2013, 15:02:24
Belediging van een diender, straf => minimaal 250 euro.
Belediging van elk ander, straf => het is jouw woord tegen het zijne ... 0 euro.

Wat is het verschil ?? belediging van een diender spekt de staatskas een ander moet het maar accepteren eigenlijk best wel een beetje krom. Zelfs wanneer ik een burger in het bijzijn van een diender voor alles uit maak wat mooi, lelijk of op termijn dodelijk is krijg ik niet te maken met handhaving.

Dat is nou inderdaad jammer. Een ander mag je wel beledigen maar de politie niet. Dat komt nou eenmaal omdat de politie een aparte status heeft in de samenleving. Overigens, de koningin o.i.d. mag je ook niet beledigen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #64 Gepost op: 19 februari 2013, 15:11:49
Wat is er zo apart aan de status van een diender.

Hij heeft een aantal bevoegdheden meer dan de gemiddelde NL-er verder is hij niets meer of minder hij staat niet onder boven of naast de wetgeving net zoals jij en ik.

Waarom is het beledigen van een diender dan een douw van minmaal 250 euro waard en moet ik, eventueel in bijzijn van die zelfde diender, alles maar laten welgevallen. In geval ik een diender die alleen is, en dat is eerder regel dan uitzondering, uit maak voor rotte vis is het net zo goed zijn woord tegen het mijne.

Alleen omdat hij een eed heeft afgelegd is zijn woord meer waard....??

Respect en gezag dwing je af door je wijze van handelen niet met een eed en bonnenboekje.

Maar nogmaals dat wil niet zeggen dat je er oplos mag tieren niet tegen een diender maar ook niet tegen anderen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #65 Gepost op: 19 februari 2013, 15:22:51
Wat is er zo apart aan de status van een diender.

Hij heeft een aantal bevoegdheden meer dan de gemiddelde NL-er verder is hij niets meer of minder hij staat niet onder boven of naast de wetgeving net zoals jij en ik.

Waarom is het beledigen van een diender dan een douw van minmaal 250 euro waard en moet ik, eventueel in bijzijn van die zelfde diender, alles maar laten welgevallen. In geval ik een diender die alleen is, en dat is eerder regel dan uitzondering, uit maak voor rotte vis is het net zo goed zijn woord tegen het mijne.

Alleen omdat hij een eed heeft afgelegd is zijn woord meer waard....??

Respect en gezag dwing je af door je wijze van handelen niet met een eed en bonnenboekje.

Maar nogmaals dat wil niet zeggen dat je er oplos mag tieren niet tegen een diender maar ook niet tegen anderen.

Maar diezelfde diender vertegenwoordigd het gezag en handhaaft de wet. Dat geeft hem dus die bijzondere plaats. Inderdaad door die eed (of belofte) is zijn woord dus meer waard dan het jouwe. Hij of zij heeft destijds gezworen of beloofd altijd de waarheid te vertellen, iets wat je als verdachte niet hoeft te doen gezien je niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #66 Gepost op: 19 februari 2013, 15:25:40
Hij heeft een aantal bevoegdheden meer dan de gemiddelde NL-er verder is hij niets meer of minder hij staat niet onder boven of naast de wetgeving net zoals jij en ik.

Hij heeft niet alleen bevoegdheden, maar ook andere rechten en plichten. Op sommige gebieden mag hij meer dan een burger, maar op andere gebieden weer minder.
Netzo als veel andere ambtenaren. Dat zij daardoor meer wettelijke bescherming krijgen op sommige vlakken vind ik nog wel logisch.

Zo kan jij weglopen bij bijvoorbeeld een openbare orde probleem, maar zal een "diender" toch echt moeten optreden....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #67 Gepost op: 19 februari 2013, 15:36:12
Ik blijf het niet snappen waarom een belediging van de ene persoon meer belediging is dan van een ander persoon.

Wat ik wel snap is dat voor de personen waarvoor een belediging meer beledigend is als voor de rest van de burgerij vooral de situatie bepalend zou moeten waarin de belediging wordt geuit in samenhang met de ernst van de belediging.

Maar goed we beperken ons tot de ambtenaren.... de diender wordt beledigid en schrijft.
De ambtenaar van de gemeente wordt beledigid en heeft het nakijken...

Beledediging is bij mij gewoon een beldiiging, of die nu gericht is op de buurman of op de diender zou niet uit mogen maken. Het hoort niet maar kan is de specifiekesituatie uit frustratie wel voorkomen.

Ik kan alleen maar hopen op de dag dat iedereen in voorkomende gevallen gelijk is tot die dag zal er tegen dienders die zich beledigd voelen en daarvoor schrijven worden afgezeken, vaak ten onrechte soms meer dan begrijpelijk
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2013, 15:43:22
Zowel het beledigen van het openbaar gezag als een agent zijn dus afzonderlijk strafbaar.

Titel XVI. Belediging
Artikel 267
De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:
1°. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;
2°. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;
3°. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat.

Als je beledigd wordt door middel van een afbeelding of wat dan ook zul je dus aangifte moeten doen van smaad. Maar iedereen zal toch wel snappen waarom je de politie niet mag beledigen?! Dat zou namelijk een lekkere bende worden als we alles zomaar kunnen roepen naar iedereen.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2013, 16:03:52
Dat het niet mag / kan daar zijn we het wel over eens niet eens zozeer vanuit de wetgeving maar alleen al uit het oogpunt fatsoen.

Ik vind het alleen belachelijk dat als we samen met een diender staan (dus 3 man) en jij maakt mij voor alles uit wat mooi en lelijk is er niet voor wordt geschreven terwijl wanneer je dezelfde uitlatingen doet naar de diender er wel wordt geschreven. Kennelijk is beledigen en beledigen voor een verschillende uitleg vatbaar.

Als dat dan op verschillende wijze uitgelegd kan worden dan denk ik ook dat de huid van een diender wat dikker mag zijn omdat er met de huidige situatie bij de gemiddelde burger een beeld is ontstaan dat een diender alleen nog oog heeft voor zijn bonnenboekje en voor de rest het liefst freebeezz spaart. (of dat beeld terecht is is een ander verhaal)

Met alle respect voor de dienders op dit forum maar mijn ervaring met de hermandad in het afgelopen jaar is er nou niet een waarvan ik zeg dat ze terecht een bonschrijven als ik ze op niet mis te verstane wijze vertel hoe ik over ze denk als er weer eens over mijn blauwe kappen wordt geėmmerd... Dan ben ik toch echt wel instaat om hem / haar heel fijntjes uit te leggen dat er nog 3 aangiftes liggen voor het vernielen van dat zelfde voertuig en dat het onderzoek naar de tweede verdachte nou niet echt voorvarend wordt afgehandeld.
Gelukkig heb ik dan nog een hele mooie map*, en denk voor de rest van zeik tegen mijn kont want mijn kop is ziek maar, ik kan me heel goed voorstellen dat er legio burgers zijn die daar een andere mening op na houden.

* die map scheelt twee keer munten... omdat die vertelt dat ze erop mogen zitten en omdat ik me daarom netjes kan houden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend