Heeft de politie lange tenen of treedt men terecht op?

Auteur Topic: Heeft de politie lange tenen of treedt men terecht op?  (gelezen 15990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #80 Gepost op: 20 februari 2013, 23:29:51
Er lopen hier nu 2 onderwerpen:

1) beledigingen van politieagenten
2) prioriteitsstelling van de politie

Voor wat betreft 1), ik ben redelijk rechtlijnig als ik beledigd word. Ik houd aan, ik doe aangifte en ik vraag om een schadevergoeding (tevens ook een keer gekregen). Een dolletje, een grapje kan best. Dat is ook het leuke aan de positie van de politie in Nederland, het geinen met de politie op straat is gewoon mogelijk en dat heeft ook mijn voorkeur, zolang het met respect is. Ga je mij doelbewust zitten te beledigen, dan ben je aan de beurt.

Voor wat betreft 2), ik zie de prioriteitsstelling ook en geloof me, wij agenten balen daar vaak net zo hard van. Er gaan bij ons verdachten weer de straat op omdat er of geen capaciteit of het geen prioriteit heeft. Dat is héél frustrerend als je een mooie aanhouding hebt gedaan en al je bevoegdheden rechtmatig op die persoon hebt toegepast. Als zo'n iemand dan eerder het bureau uitloopt dan dat ik bezig ben met mijn proces verbaal, dan baal ik. Dat is echter zoals het werkt.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2013, 05:18:51
Maar wanneer het de schuur is van een burgervader of een ambtenaar die wat hoger in de rangorde zit dan staat de straat vol. Ja, zo krom is het

Dat is onzin. Probleem is gewoon dat er voor heel veel dingen gewoon geen capaciteit meer is. Wij moeten noodgedwongen steeds meer taken laten vallen (vaak ook terecht hoor) waarvan de burger nog steeds het idee heeft dat wij daar voor zijn.
We krijgen nu niet eens de basis-politie-werkzaamheden (zoals boeven vangen en hulpverlening) rond. Te weinig personeel voor een goede basispolitiezorg (noodhulp die niet rond te plannen is), te weinig recherche waardoor er heeeeeel veel zaken op de plank blijven liggen en een half jaar tot wel 1,5 jaar blijven liggen voor er wat mee gebeurt. En soms wordt er dus helemaal niks met een zaak gedaan. Simpelweg omdat je maar een bepaalde hoeveelheid werk kan doen met een beperkte club mensen.
Dat is een politiek verhaal. Wij hebben helaas alleen ministers BZ en Veiligheid gehad die geen ene moer geven om een goed functionerende Nederlandse politie.  :-X