Heeft de politie lange tenen of treedt men terecht op?

Auteur Topic: Heeft de politie lange tenen of treedt men terecht op?  (gelezen 16478 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2013, 22:21:09
Je mag het plaatje wel gebruiken, het heeft mij wel een fles wijn gekost omdat ik het moest uitbesteden.

Uiteraard had ik er wel een bedoeling mee, aangezien moderator Red mij regelmatig op de zenuwen werkt en ik hem. Door dit plaatje drijf ik de spot met hem terwijl hij er om kan lachen, ik had ook een tekst kunnen posten met "Red is een gek paard", alleen zal de reactie anders zijn.

De spot drijven met politie kan en mag, het gaat wel om de manier waarop men het doet.

 ;D ;D ;D ;D ;D
Arts  www.alphalog.nl


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2013, 09:03:34
Uiteraard had ik er wel een bedoeling mee, aangezien moderator Red mij regelmatig op de zenuwen werkt en ik hem.
O0


Door dit plaatje drijf ik de spot met hem terwijl hij er om kan lachen, ik had ook een tekst kunnen posten met "Red is een gek paard", alleen zal de reactie anders zijn.

De spot drijven met politie kan en mag, het gaat wel om de manier waarop men het doet.
idd! de betekenis van spot is ook " iets waarmee je iets of iemand belachelijk maakt", synoniemen: scherts, ironie

Ik denk dat het gaat om de soort/ vorm van humor die in de spot verwerkt is. Google eens "spotprent politie" dan kom je leuke dingen tegen. Maar in alle resultaten zit ook humor (daarom is het ook leuk). Als de spot dusdanig is dat het beledigend is, dan worden er grenzen overschreden. En dat kan onder andere door tekst te plaatsen, dan veranderd namelijk de invulling die iemand zelf geeft aan het plaatje dat hij ziet.

Wat mij betreft zit er dan ook geen verschil in spot mbt het koningshuis, politiek of politie.

Dat de politie tegen een stootje moet kunnen is een echte jaren 80/ 90 term, "stel je niet aan/ doe normaal" maar ondertussen dingen uitvreten/ roepen die men zelf ook niet zou accepteren. Als een burger het K-woord in mijn richting gebruikt, gaat hij er echt op voor belediging. Dat is namelijk geen spot, maar verwensen. En verwensen bevat geen humor maar ellende/ verdoemenis. Naast het gegeven dat de burger het ook niet zou accepteren als ik (de politie agent) dat tegen hem zeg, want dan is het ineens niet meer normaal (waarschijnlijk omdat ik politie-agent ben). En in de jaren 80-90 was het echt zo dat de politie daar niet tegen op mocht treden. Kromme shit als je het mij vraagt.
Als de burger zou zeggen "krijg de schijt" is daar niks beledigends aan, kan het humor bevatten, en kan je hooguit een "aardig" antwoord terug krijgen.

Spreekwoordje: Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2013, 09:53:49

Spreekwoordje: Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet

Dat doet mij denken aan de zielepiet die een agent bedreigde dat ie'm thuis wel ff zou opzoeken en een klacht wegens bedreiging indiende omdat de agent vervolgens reageerde met 'als ik jou ook maar in de buurt van mijn  huis zie dan schiet ik mijn pistool op je leeg'.

Natuurlijk moet de agent dat niet zeggen, maar het toont wel aan wat jij dus zei.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2013, 12:28:53
Dit soort vragen en discussies vind ik altijd moeilijk omdat er veel dingen op 1 hoop worden gegooid.
Fatsoen, spot, ironie, lange tenen, etc zijn allemaal subjectieve begrippen die iedereen anders uitlegd. Daarom vind ik het een beetje zinloos om het op een hulpverleningsforum daar discussie over te voeren. Zo zie ik nog wel de spot in een afbeelding van een dickhead, maar dat zullen anderen weer anders zien.

Daarnaast wordt er gesproken over "grenzen stellen", en dat is iets waar ik wel een mening over heb.
Voor mij zijn er daarbij 2 uitgangspunten, de vrijheid van meningsuiting en de wetgeving rond het beledigen van een ambtenaar in functie.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed, en ik vind dat daar zo min mogelijk beperkingen van toepassing op mogen zijn.
Dat er bij wet toch beperkingen worden opgelegd voor het beledigen van een ambtenaar in functie, kan ik me nog in vinden. Zij treden op namens de overheid (en dus indirect de burgers) en kunnen zich daardoor niet altijd verdedigen tegen dat soort beledigingen. Politie ambtenaren zijn daar een mooi voorbeeld van.

Toch vind ik dat het beledigen van ambtenaren, en ambtelijke organisaties, in algemene zin gewoon moet kunnen, en dus ook "Politie agenten" of "De politie".
Dus "De Politie zijn landverraders" of "All Cops are Dickheads" moet gewoon kunnen. Dus ja, de politie heeft op dat  gebied te lange tenen.

In mijn ogen is het wetsartikel over het beledigen van ambtenaren oorspronkelijk vooral bedoeld voor bescherming op individueel nivo. Dus de belediging direct gericht op een individuele agent of groepje agenten. Helaas wordt dat artikel steeds verder opgerekt, en gaan sommige rechters daar ook in mee..
Maar voor uitspraken over de politie of agenten in algemene zin, vind ik dat die organisaties prima in staat zijn om weerwoord te bieden. Ze zijn dus niet anders dan andere groepen of organisaties zoals moslims, bankdirecteuren, artsen, voetbalsupporters, etc. Dan vind ik het dus ook niet nodig om een uitzonderingspositie te maken voor (politie)ambtenaren. Juist op dit gebied is het stellen van grenzen belangrijk, maar die dienen zo ruim mogelijk te zijn. Ik vind het ook geen taak van de politie om die grenzen op te zoeken door op te treden. Dat kan beter door het ter discussie te stellen, en zo onderdeel van het debat te worden.

Het bovenstaande is zoals ik er naar kijk, in algemene zin. Ik sluit me aan bij deze uitspraak:
De spot drijven met politie kan en mag, het gaat wel om de manier waarop men het doet.
Ook beledigingen in algemene zin, kunnen afhankelijk van tijd en plaats gericht worden op individuele politie ambtenaren. Dat is en blijft een grijs gebied. Toch vind ik dat hier niet te snel tot vervolging moet worden over gegaan. Elk geval is hier wel anders, en ik ga geen conclusies trekken aan de hand van algemene informatie.

Wel lijkt het erop (maar ik heb geen tijd gehad om dit uit te zoeken) dat de Politie vooral optreed bij beledigingen tegen haar eigen ambtenaren, en niet of nauwelijks bij beledigingen van andere ambtenaren.
Zou de politie ook die carnavalswagen hebben benaderd als er geen "agent" maar "belastinginspecteur" had gestaan?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2013, 12:39:55
Ja er zijn dienders die erg lange tenen hebben en Ja er zijn ook dienders waarvan ik weleens denk dat ze zich erg veel laten toewensen. Waar de grens ligt.... ik heb geen idee maar die zal per diender verschillen en ook per dag.

Ik denk dat een belediging in de vorm van spot, zoals het bewerken van een foto met een bril en snor en voor mij part flap oren toelaatbaar is, het hoofd vervangen voor een varkenskop gaat weer te ver.
Een diender uitmaken voor allerhande (ernstige) ziekten gaat te ver, mierenneuker moet kunnen maar wel in verhouding zijn met de situatie.

Met andere woorden het beledigen van een persoon (dus ook hen die niet kunnen optreden tegen een belediging) is erg persoonlijk en situatie gevoelig, daarmee moeilijk te vangen en zal dus altijd een grijs gebied blijven ook binnen de rechtspraak. We zullen dus altijd te maken blijven houden met verbalen voor belediging waarvan je kunt zeggen dat de diender lange tenen heeft, in een voorkomend geval blijft alleen een toetsing over door een rechter.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2013, 13:28:59
In dit geval.... terecht. Meer kan ik er niet over kwijt : -)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2013, 13:46:57
Als je dit gaat toestaan, dat je landverraders genoemd wordt. Mag NSBer dan wel? Of nog erger? Je moet een grens trekken en als je die grens kort houdt voorkom je onduidelijkheid.
Absoluut mee eens! Duidelijke grenzen trekken en ga je erover heen? Dan óók de consequenties accepteren!
Toch vind ik dat het beledigen van ambtenaren, en ambtelijke organisaties, in algemene zin gewoon moet kunnen, en dus ook "Politie agenten" of "De politie".
Dus "De Politie zijn landverraders" of "All Cops are Dickheads" moet gewoon kunnen. Dus ja, de politie heeft op dat  gebied te lange tenen.


Waarom zou je in vredesnaam moeten accepteren dat politieagenten worden geassocieerd met landverraders?
En waarom zou je uberhaupt willen beledigen?
Volstrekte onzin! Dit soort uitingen vormen de basis van de verloedering der maatschappij.
Respecteer een ieder, zoals je zelf ook gerespecteerd wilt worden..
En begin vooral bij jezelf!!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2013, 15:16:35
Ik zeg altijd maar zo:"Wie om aandacht vraagt kan aandacht krijgen."

Hier ben ik het mee eens. Stel je kind zegt thuis iets echt lelijks en je anderen kinderen horen dat ook. Dan zeg je er toch ook iets van, ook al ben je niet echt gekwetst.

Ik vind dat je omwille van het algemeen belang soms iets moet doen om te laten zien, dat iets gewoon weg niet normaal is.
"Waakzaam & Dienstbaar"


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2013, 15:30:07
Juist! Dat zeg ik ook.


Ik vindt dit wel beledigend. Er wordt iemand in het openbaar nogal voor aap gezet. Dat zou je in mijn ogen niet moeten doen en willen. Het is niet echt enorm wereldschokkend maar ook zeker niet gepast.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2013, 16:06:37
Volgens mij vergeten we nog iets. De politie vertegenwoordigd het gezag. Op het moment dat het gezag ondermijnd wordt door dit soort zaken, dan zul je daar paal en perk aan moeten stellen. De tijd van alles moet maar kunnen en die pet past ons allemaal gaat steeds sneller voorbij. Als je niets te verbergen hebt en je doet gewoon normaal je ding is de politie inderdaad je beste vriend...  en anders... tja mijn oma zei altijd:

Onze lieve heer heeft rare kostgangers en wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

Mijn oma was een wijs vrouw.... 8) Maar t klopt wel. Wie aandacht vraagt die krijgt het, en niet vaak, in de ogen van de aandachtvrager, in de meest positieve zin.

Dus om terug te komen op de stelling, heeft de politie lange tenen ? Nee absoluut niet. De politie vertegenwoordig het openbaar gezag en moet de regels handhaven. Als zij toelaat dat zij beledigd of iets dergelijks wordt... dan zul je daar tegen moeten optreden. Niet omdat het apparaat politie lange tenen heeft. Maar gewoon omdat dit niet getolereerd kan worden. Heeft alles te maken met normvervaging en grenzen stellen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....