Dit soort vragen en discussies vind ik altijd moeilijk omdat er veel dingen op 1 hoop worden gegooid.
Fatsoen, spot, ironie, lange tenen, etc zijn allemaal subjectieve begrippen die iedereen anders uitlegd. Daarom vind ik het een beetje zinloos om het op een hulpverleningsforum daar discussie over te voeren. Zo zie ik nog wel de spot in een afbeelding van een dickhead, maar dat zullen anderen weer anders zien.
Daarnaast wordt er gesproken over "grenzen stellen", en dat is iets waar ik wel een mening over heb.
Voor mij zijn er daarbij 2 uitgangspunten, de vrijheid van meningsuiting en de wetgeving rond het beledigen van een ambtenaar in functie.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed, en ik vind dat daar zo min mogelijk beperkingen van toepassing op mogen zijn.
Dat er bij wet toch beperkingen worden opgelegd voor het beledigen van een ambtenaar in functie, kan ik me nog in vinden. Zij treden op namens de overheid (en dus indirect de burgers) en kunnen zich daardoor niet altijd verdedigen tegen dat soort beledigingen. Politie ambtenaren zijn daar een mooi voorbeeld van.
Toch vind ik dat het beledigen van ambtenaren, en ambtelijke organisaties, in algemene zin gewoon moet kunnen, en dus ook "Politie agenten" of "De politie".
Dus "De Politie zijn landverraders" of "All Cops are Dickheads" moet gewoon kunnen. Dus ja, de politie heeft op dat gebied te lange tenen.
In mijn ogen is het wetsartikel over het beledigen van ambtenaren oorspronkelijk vooral bedoeld voor bescherming op individueel nivo. Dus de belediging direct gericht op een individuele agent of groepje agenten. Helaas wordt dat artikel steeds verder opgerekt, en gaan sommige rechters daar ook in mee..
Maar voor uitspraken over de politie of agenten in algemene zin, vind ik dat die organisaties prima in staat zijn om weerwoord te bieden. Ze zijn dus niet anders dan andere groepen of organisaties zoals moslims, bankdirecteuren, artsen, voetbalsupporters, etc. Dan vind ik het dus ook niet nodig om een uitzonderingspositie te maken voor (politie)ambtenaren. Juist op dit gebied is het stellen van grenzen belangrijk, maar die dienen zo ruim mogelijk te zijn. Ik vind het ook geen taak van de politie om die grenzen op te zoeken door op te treden. Dat kan beter door het ter discussie te stellen, en zo onderdeel van het debat te worden.
Het bovenstaande is zoals ik er naar kijk, in algemene zin. Ik sluit me aan bij deze uitspraak:
De spot drijven met politie kan en mag, het gaat wel om de manier waarop men het doet.
Ook beledigingen in algemene zin, kunnen afhankelijk van tijd en plaats gericht worden op individuele politie ambtenaren. Dat is en blijft een grijs gebied. Toch vind ik dat hier niet te snel tot vervolging moet worden over gegaan. Elk geval is hier wel anders, en ik ga geen conclusies trekken aan de hand van algemene informatie.
Wel
lijkt het erop (maar ik heb geen tijd gehad om dit uit te zoeken) dat de Politie vooral optreed bij beledigingen tegen haar eigen ambtenaren, en niet of nauwelijks bij beledigingen van andere ambtenaren.
Zou de politie ook die carnavalswagen hebben benaderd als er geen "agent" maar "belastinginspecteur" had gestaan?