Beledigen vind ik echt te ver gaan. Daarnaast voel ik me ook persoonlijk beledigd als iemand zegt "de politie zijn landveraders" of iets anders. Door te zeggen "allemaal" bedoel je dus ook mij persoonlijk. Wat als je het woord politie dan vervangt door een bevolkingsgroep? Dat wordt toch ook niet geaccepteerd?
Kan me heel goed voorstellen dat je dat zo voelt. Zo voel ik me ook meerdere keren per week beledigd. Vooral door allerlei uitspraken die mensen doen over groepen waar ik mezelf als onderdeel van zie. Maar als ik het woord "Politie" vervang door bijv de bevolkingsgroep "Limburgers" dan wordt dat gewoon geaccepteerd door de wet.
(Ook hier: context is erg belangrijk. Doe ik die uitspraak in het bijzijn van mensen waarvan ik weet dat het Limburgers zijn, dan is het anders).
Dat is de wet zelf niet met jou eens. Sterker nog, aan het beledigen van het openbaar gezag, een openbaar lichaam etc is zelfs een artikel gewijd met strafverzwaring.
Artikel 266
knip
Artikel 267
knip
Zoals je kan zien is het beledigen van bijvoorbeeld de politie an zich al strafbaar. Daar hoeft geen agent zich beledigd voor te voelen en dat is ook geen uitbreiding van de wet door rechters en politie maar gewoon in de wet vast gelegd.
Toch is dat een misvatting.
Zo wordt de wet namelijk niet toegepast door het OM en Rechters. (En ook juristen leggen het anders uit)
Artikel 267 geeft alleen een verzwaarende omstandigheid aan, maar beschrijft niet welke handelingen strafbaar zijn. Dat doet artikel 266.
In alle jurisprudentie over belediging van ambtenaren in functie is heel duidelijk dat eerst artikel 266 moet worden bewezen, voordat men artikel 277 ten laste kan leggen. Het OM doet dit ook consequent.
En voor de duidelijkheid: dit blijkt juist ook uit de succesvolle ten laste leggingen die bevestigd zijn door de Hoge Raad. We hebben het dus niet over uitzonderlijke zaken met vrijspraak door procedure fouten....
In de praktijk betekend het dus dat er wel eerst bewezen moet worden dat er sprake is van belediging. Omdat de Nederlandse wet niet verder omschrijft wat belediging is, is er een hele stapel van jurisprudentie die dit vorm geeft, met als uitgangspunt
Artikel 261 en
Artikel 266 zelf.
Met betrekking tot belediging van (politie) ambtenaren in functie springen daar een aantal dingen uit:
- Een hele lijst met woorden, zinnen, gedrag direct gericht op politie ambtenaren die beledigend zijn gevonden.
- Context geeft meestal de doorslag in de beslissing of iets beledigend is of niet.
- Anders dan voor andere beledigden, mogen de Politie en het OM tot vervolging overgaan voor beledigingen waarbij Artikel 267 een rol speelt. (Er hoeven dus geen individuele ambtenaren per se een klacht in te dienen. Het gaat hier puur om het ontvankelijk zijn, het zegt niks over mogelijke schuld)
Maar er is ook duidelijke jurisprudentie die stelt dat uitlatingen in het algemeen, niet direct gericht op personen persoonlijk, niet automatisch beledigend zijn. Voorbeeld uit
2007 en
2011.
Daar blijkt ook weer duidelijk uit dat eerst artikel 266 bewezen moet worden, en voor uitlatingen in het algemeen is dat een stuk lastiger.
Natuurlijk blijft gewoon het feit dat het beledigen van een politie agent strafbaar is, en de politie daar ook tegen op mag treden. Maar juridisch gezien is de volgorde van de ten laste legging en bewijsvoering wel degelijk belangrijk. En er moet dus wel degelijk bewezen worden dat een persoon of personen beledigd wordt. Het is niet voldoende om te stellen dat als iemand beledigende woorden over "De Politie" gebruikt dat al voldoende bewijs is voor belediging.
Maar ook hier: context is zeer belangrijk!