De twee docu's zijn niet helemaal relevant in de programma's over de politie.
Ze zijn eenmalig uitgezonden, misschien een keer herhaald maar zeker niet wekelijks op TV.
De overige 3 zijn wel met enige regelmaat terug te vinden waarbij de unit luchtvaard niet alleen over de nederlandse politie gaat en daarmee aan relevantie inboet.
In vergelijking met de TV programma's waar het vooral op de automobilist is voorzien worden de resterende twee niet in die mate uitgezonden dat je kunt stellen dat ze een behoorlijk tegenwicht in de schaal leggen wat betreft de beeldvorming van de politie bij de gemiddelde burger dit geldt denk ik ook voor de beeldvorming in de media, er zijn vele malen meer berichten van verkeersdelicten dan van opgeloste misdrijven.
Tel daar bij op dat de gemiddelde ervaring van de burger is dat een aangifte in de la verdwijnt en de hulpvaardigheid bij het aantreffen van je spullen op (bijv MP) door de bank genomen niet erg hoog is.
Kortom de algemene beeldvorming bij de burger t.o.v. de politie is dat men vooral dient als bankier / collector voor de schatkist. De houding van het CJIB en het OM versterken dit beeld ook nog eens in negatieve zin.
Ik neem alleen als voorbeeld een snelheidsovertreding en de wijze van afhandeling (en dan vooral de inzet om de munten te vangen) en de inzet in zake de vernielingen van de KLF waarbij herhaaldelijk verzocht is om informatie rond de stand van zaken van de tweede verdachte maar de enige info die ik heb mij bereikt heeft via de media.....
Daarbij is de wijze van afhandeling van de verdachte die nu een deel van de schade moet vergoeden via Halt (en daarnaar verwezen is door de politie in overleg met het OM) eerder een verhaaltje van chantage van de benadeelde dan van het opheffen van de gevolgen van de vernielingen.
Je begrijpt dan direct dat de algemene beeld vorming die ik heb van de politie en justitie er nu niet direct een is die ik van de daken zal schreeuwen te meer omdat bij een sinterklaas intocht een diender (ondanks de ontheffingen) valt over de aanwezigheid van de OGS op de KLF. Dan denk ik inderdaad van steek die energie pot verdikke in de het vervolgen van de dader van de vernielingen.
Ondanks mijn negatieve ervaring, of mijn negatieve beeld van de politie ben ik (gelukkig) nog wel zo dat dit geen reden is om een diender voor alles uit te maken wat mijn vocabulair aan bewoordingen weet. (hoewel er zo af en toe een diender tussen zit die in niet te misverstane bewoordingen duidelijk gemaakt mag worden hoe ik over hem denk)
Het beledigen van een diender is en blijft in eerste instantie een vorm van onmacht in het omgaan met de situatie die is ontstaan echter, naar gelang die situatie denk ik ook dat een diender soms meer en soms minder dient te tollereren, waarmee ik wil zeggen dat de situatie maakt of een belediging ook werkelijk beledigend is.
Tijdens de sinterklaas optocht de bewuste diender vertellen dat hij aan het mierenneuken is, is een heel andere situatie dan een diender die me voor een inrijverbod aan de kant zet.