Ik blijf het niet snappen waarom een belediging van de ene persoon meer belediging is dan van een ander persoon.
Als je hiermee bedoeld, waarom wordt dezelfde belediging zwaarder bestraft als het gaat om ambtenaren, dan ben ik het met je eens.
Maar goed we beperken ons tot de ambtenaren.... de diender wordt beledigid en schrijft.
De ambtenaar van de gemeente wordt beledigid en heeft het nakijken...
Dat is niet helemaal waar, die ambtenaar kan ook aangifte doen. Dat gebeurd ook, en er zijn ook mensen voor beboet en/of veroordeeld. Steeds meer gemeenten maken dit ook standaard beleid. Natuurlijk heeft de politie ambtenaar het "voordeel" dat hij direct kan optreden, maar dat geldt dan voor meer misdrijven en overtredingen..
Ik vind het alleen belachelijk dat als we samen met een diender staan (dus 3 man) en jij maakt mij voor alles uit wat mooi en lelijk is er niet voor wordt geschreven terwijl wanneer je dezelfde uitlatingen doet naar de diender er wel wordt geschreven. Kennelijk is beledigen en beledigen voor een verschillende uitleg vatbaar.
Nee, dat is het niet.
Echter, de wetsartikelen die gaan over smaad, laster en beledigen, stellen heel duidelijk dat dit pas op gaat na een klacht. Dat wil dus zeggen dat Politie en Justitie pas op mogen treden na die klacht, die uiteindelijk geformaliseerd wordt in een aangifte. Die agent die er bij staat, mag dus helemaal niks doen, zelfs als hij dat zou willen.
Als de belediging zich richt op die agent, en hij treed daar tegen op, dan is dat voor de wet gelijk aan het indienen van een klacht. Dus het lijkt krom, maar het is wel recht.
Als jij tegen die agent aangeeft dat je aangifte wil doen wegens belediging, heb je grote kans dat hij/zij op dat moment van iedereen de personalia noteert, om dit later uit te zoeken.
Of het OM daarna overgaat tot vervolging, hangt erg af van de omstandigheden. Ik geef toe dat de kans niet groot is, hoewel je dan wel een ambtenaar in functie als getuige hebt ....