De eerste stap als organisator is natuurlijk dat je niks aanvraagd voor je over bepaalde zaken hebt nagedacht
In dat stadium kun je al een heel groot deel van het eisen pakket van de vergunning verlener voorzien.
Voor de feitelijke vergunning aanvraag heb ik ook contact gehad met de plaatselijke brandweer en politie over een eventueel te verwachten eisen pakket van hun zijde. GHOR was wat lastiger omdat die bezoekers aantallen wilden weten (en die kon ik echt niet voorzien)
Uitendelijk kreeg ik van de politie aangereikt dat ze verwachten dat ik het verkeer in goede banen kon leiden zonder hun inzet, en de brandweer wilde een "net" veiligheidsplan ten aanzien van de brandveiligheid.
In de eisen van de politie konden we zelf niet voorzien dus hebben we aangeklopt bij de carnavalsvereniging wat zij konden betekenen en wat zij van ons verwachten, voor al dat laatste is belangrijk want je hebt er niks aan dat de verkeersregelaars weglopen omdat je je zaken niet voor elkaar hebt.
De brandveiligheid hebben we georganiseerd in het totale veiligheidsplan kompleet met ontruimings en alarmeringsplannen als ook aanrijd routes voor de HV. Dit konden we wel allemaal in eigenhand houden omdat we zelf over een groot aantal vrijwilligers beschikten en een eigen EHBO groep binnen de vereniging (landelijk opererend)
Voor de eisen van het GHOR tav sanitaire voorzieningen (ja ook die kregen vanuit het GHOR) hebben we een verhuurder ingeschakeld met ondersteuning van ons voor het op- en afbouwen.
Als organisator kun je een hoop zelf maar je kunt ook kiezen alles uit te besteden, dat scheelt je een hoop werk maar brengt wel extra kosten met zich mee en je behoud toch de eindverantwoording.
Ondanks alles koste een drie daags VW Bus feestje de club toch een slordige 15000 euro (en dan hadden we geen beveiliging nodig) en zijn we er uiteindelijk een 3000 euro bij ingeschoten, niet erg het 15 jarige bestaan mocht wat kosten
Kortom eerst kijken wat je moet regelen als organisator en dan waar mogelijk uitbesteden onder goede afspraken.
Kost een cabin voor de bewakers bij het bedrijf 5000 en kun je er zelf een voor de helft regelen dan doe je het zelf maar zorg dan wel dat je de wensen van je bewaking kunt waar maken.
Voor Koerenga dus gewoon, jij moet regelen wat je met de organisator afspreekt en dat kan van een wasbak tot een vakantiepark zijn. Daar zul je met je tegenpartij uitmoeten komen.