Ga me als rijinstructeur aan de academie in een enorm wespennest storten vrees ik.... Vooruit maar dan
Neem zelf met grote regelmaat de prvt in company af in de voormalige regio's Rotterdam, ZHZ, en Zeeland.
Vwb die prvt het volgende:
De prvt is enige jaren terug nav een advies van de Raad van Hoofdcommissarissen in het leven geroepen. Enerzijds om het grote aantal schadegevallen terug te dringen en anderzijds omdat eea politiek erg gevoelig lag en nog steeds ligt.
In eerste lijn werd de prvt sec afgenomen op het circuit te Lelystad. In een beschermde omgeving dus. Verschillende oefeningen (y proef, abs remming, parcours ed). Om begrijpelijke, logistieke redenen haakten meerdere regiokorpsen af en stuurden geen deelnemers (meer)
De prvt incompany was het gevolg. Na een periode van monitoren waarbij wij als docent als derde man over de schouders meekeken op het DMV werd gekomen tot een prvt (wisselend in de eenheden test, toets of training genoemd) welke in de praktijk zou worden afgenomen in de eenheid/regio van terwerkstelling.
Ook per regio/eenheid verschillend duurt een prvt danwel 1.5 uur, een halve dag 1 op 1 danwel een hele dag 2 op 1 verhouding instructeur/cursist.
Geloof me als ik zeg dat wij als instructeur vaardig en ervaren genoeg zijn, gewenst voorbeeldgedrag te herkennen. Vwb de Rotterdamse en ZhZ regio lost dit zichzelf fraai op. Daar rijden we tijdens de prvt mee als noodhulpeenheid. Volledig toe en uitgerust meerijden op alle prio 1 meldingen in de regio. Als er voor het echie op een spoedassistentie of reanimatie wordt gereden komt de aap wel uit de spreekwoordelijke mouw. In andere gevallen zijn oefeningen en rijtaken voldoende te verzinnen die een ware aard laten zien
Het nut van dit alles? Persoonlijk ben ik door schadecijfers niet uit het veld geslagen. Waar ik wel van onder de indruk ben en wat ik hardnekkige horken ook altijd onder de neus wrijf is de verhouding verkeersgerelateerde vermeldingen in de Tuin der Bezinning, contra die van geweldgerelationeerden. Vrij onorthodox maar wel een feit. Dit nog even los van de collega's die elk jaar de vernieling in worden gereden of zichzelf of anderen verwonden.
Verder probeer ik al mijn cursisten een zinnige invulling van de prvt te geven en ze iets me te geven waar ze ook echt iets aan hebben. Besef me maar al te goed dat eens in de drie jaar nog minder dan een druppel op en gloeiende plaat is. Aan de andere kant is het voor een hele grote groep collega's al 100% meer aan opleiding dan zij ooit hebben gehad. Hele volkstammen zijn ongetraind op pad gestuurd.
Zo...Dit móet wel iets aan reactie's teweeg gaan brengen vrees ik... Voor vragen ed ook altijd in!
Mark.
Mark, aller eerst super dat jij vanuit jouw professie dit hebt durven te schrijven.
Het maakt mij voor de zoveelste keer weer duidelijk dat wij als politie organisatie eigenlijk niks anders zijn dan een amateurvoetbal clubje dat zich wanhopig staande probeerd te houden in de ere divisie. Keer op keer weer wordt aangetoond dat er een totaal gebrek is aan kwalitatief goed opgeleid personeel en materieel.
Het begint (om bij deze topic te blijven) al simpel weg met de rij-opleidingen die in de burgermaatschappij gegeven worden. Als ik al zie hoeveel mensen zakken voor de theorie, hoeveel fraude zaken er wekelijks opogehaald worden bij het CBR in Amsterdam, als ik zie hoeveel herkansingen mensen nodig hebben om te slagen en als ik zie wat voor mensen tegenwoordig de rijlessen geven, ben ik er stellig van overtuigd dat het niveau rijvaardigheid al zodanig laag is dat een opleiding van 2 weken (broa) of 4 dagen (PRVT) al bijvoorbaat kansloos is.
Ik zie dat ook bij ons, jongelui die bij hoofdwegen komen met een instelling/ motivatie van "kunnen we lekker scheuren" en dan vervolgens een verkeersinzicht ten toon spreiden waar een dolle haas nog van zou schrikken. Wat dat betreft kunnen ze bij de rijopleidingen wel wat leren van de ME opleidingen. Eerst wordt je de grond ingetrapt om vervolgens langzaam aan weer opgebouwd te worden. Laat die cursisten eerst maar eens zien hoe verschrikkelijk slecht ze auto rijden. De meesten kunnen niet eens knap invoegen (snelheid maken, gaatje zoeken, richting aangeven, naar het gaatje rijden, invoegen, richting aanwijzer uitdoen) en dan moeten ze dat bij ons met snelheden boven de 100 km/u gaan doen en bijvoorkeur ook nog eens met 3 rijstroken in een beweging.
Maar goed, ff terug naar jouw verhaal.
Geloof me als ik zeg dat wij als instructeur vaardig en ervaren genoeg zijn, gewenst voorbeeldgedrag te herkennen.
Geloof mij dat heel veel collega's al op de politie academie leren te liegen, te bedriegen en de schijn hoog te houden. Ik ga geen in-en-outs opsommen, de collega's die vers van de academie afkomen weten waar ik over spreek en kunnen dat ook veel beter doen dan ik als ouwe rot. Maar als je op de academie al leert om de schijn op te houden door gecopieerde werkstukken in te leveren, te doen alsof je bonnetjes schrijft, te doen alsof je de burger adviseerd, te doen alsof je het AZV onder de knie hebt etc etc dan kan je absoluut ook een uurtje of een dagje BROA autorijden en dan terug gaan naar het korps en je collega's met stomheid verslagen achterlatend bij het afschuwlijk bakje aftrekselvankattekak wat ze koffie willen noemen.
Serieus! Collega's komen van een cursus BVH terug en begrijpen er helemaal niks van, weten niet eens hoe ze iets moeten zoeken of moeten gaan registreren! En toch zijn ze geslaagd
Eigenlijk zou je als rij-instructeur een dagje mee moeten gaan en je voor moeten doen (te doen alsof) als inkijker. Dan gaan sommige lui jou trots laten zien hoe goed ze kunnen autorijden en stoer met 150km/u over de snelweg sturen. Kan je lachen!
Nee onze minister OP-stelten kan wel roepen dat er al een heleboel gedaan is aan de rijvaardigheid van de dienders en dat de schade gevallen naar beneden moeten, ik ga hem vertellen dat dat wel gaat gebeuren maar alleen door geklooi met cijfers. Want als de rijkwaliteiten van de burger dalen moet de rijvaardigheid van de dienders evenredig toenemen om dat te compenseren. En helaas daar is geen geld voor. Trap in elke auto een camera van 300 euro en je kan zelf zien wat een stunts collega's uithalen. Confronteer ze daarmee, stuur ze op een her-broa en na 3x her-broa BYE-BYE-ZWAAI-ZWAAI. Ga thuis maar doen alsof je nog steeds bij de politie werkt
En als hekkesluiter van mijn zondag-ochtend gemopper: kijk eens in een rijles auto of 10. De rij-instructeur is 20-25 jaar en die geeft een puistenkop van 17 autorijles. Met 18 ben je geslaagd en ga je de grote weg op. Succes gegarandeerd! En wij als verkeersdiender er maar verbaasd van staan dat mensen 100% serieus met een 10 dagen oud rijbewijs roepen: "ik ging invoegen en hij moet mij er tussen laten!" (personenauto v.s. vrachtwagen) en dan totaal perplex zijn als de diender een theorielesje geeft dat invoegend verkeer niet boven rechtdoorgaand verkeer gaat, dat ze niet in een dodehoek van een vrachtwagen moeten gaan zitten en dat als het niet lukt om in te voegen bij een file, je fftjes moet wachten.....
stom volk!
(ga nu een ideetje spuwen bij een andere topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43729.0)