Politierijvaardigheidstraining (PRVT)

Auteur Topic: Politierijvaardigheidstraining (PRVT)  (gelezen 12154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Markzelf

  • IVP docent rijopleidingen POAC Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2013, 19:59:53
Ga me als rijinstructeur aan de academie in een enorm wespennest storten vrees ik.... Vooruit maar dan  :D

Neem zelf met grote regelmaat de prvt in company af in de voormalige regio's Rotterdam, ZHZ, en Zeeland.

Vwb die prvt het volgende:
De prvt is enige jaren terug nav een advies van de Raad van Hoofdcommissarissen in het leven geroepen. Enerzijds om het grote aantal schadegevallen terug te dringen en anderzijds omdat eea politiek erg gevoelig lag en nog steeds ligt.

In eerste lijn werd de prvt sec afgenomen op het circuit te Lelystad. In een beschermde omgeving dus. Verschillende oefeningen (y proef, abs remming, parcours ed). Om begrijpelijke, logistieke redenen haakten meerdere regiokorpsen af en stuurden geen deelnemers (meer)

De prvt incompany was het gevolg. Na een periode van monitoren waarbij wij als docent als derde man over de schouders meekeken op het DMV werd gekomen tot een prvt (wisselend in de eenheden test, toets of training genoemd) welke in de praktijk zou worden afgenomen in de eenheid/regio van terwerkstelling.

Ook per regio/eenheid verschillend duurt een prvt danwel 1.5 uur, een halve dag 1 op 1 danwel een hele dag 2 op 1 verhouding instructeur/cursist.

Geloof me als ik zeg dat wij als instructeur vaardig en ervaren genoeg zijn, gewenst voorbeeldgedrag te herkennen. Vwb de Rotterdamse en ZhZ regio lost dit zichzelf fraai op. Daar rijden we tijdens de prvt mee als noodhulpeenheid. Volledig toe en uitgerust meerijden op alle prio 1 meldingen in de regio. Als er voor het echie op een spoedassistentie of reanimatie wordt gereden komt de aap wel uit de spreekwoordelijke mouw. In andere gevallen zijn oefeningen en rijtaken voldoende te verzinnen die een ware aard laten zien

Het nut van dit alles? Persoonlijk ben ik door schadecijfers niet uit het veld geslagen. Waar ik wel van onder de indruk ben en wat ik hardnekkige horken ook altijd onder de neus wrijf is de verhouding verkeersgerelateerde vermeldingen in de Tuin der Bezinning, contra die van geweldgerelationeerden.  Vrij onorthodox maar wel een feit. Dit nog even los van de collega's die elk jaar de vernieling in worden gereden of zichzelf of anderen verwonden.

Verder probeer ik al mijn cursisten een zinnige invulling van de prvt te geven en ze iets me te geven waar ze ook echt iets aan hebben. Besef me maar al te goed dat eens in de drie jaar nog minder dan een druppel op en gloeiende plaat is. Aan de andere kant is het voor een hele grote groep collega's al 100% meer aan opleiding dan zij ooit hebben gehad. Hele volkstammen zijn ongetraind op pad gestuurd.

Zo...Dit móet wel iets aan reactie's teweeg gaan brengen vrees ik... Voor vragen ed ook altijd in!

Mark.
We are the barbed wire that separates the wolves from the sheep...


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2013, 10:02:37
Ga me als rijinstructeur aan de academie in een enorm wespennest storten vrees ik.... Vooruit maar dan  :D

Neem zelf met grote regelmaat de prvt in company af in de voormalige regio's Rotterdam, ZHZ, en Zeeland.

Vwb die prvt het volgende:
De prvt is enige jaren terug nav een advies van de Raad van Hoofdcommissarissen in het leven geroepen. Enerzijds om het grote aantal schadegevallen terug te dringen en anderzijds omdat eea politiek erg gevoelig lag en nog steeds ligt.

In eerste lijn werd de prvt sec afgenomen op het circuit te Lelystad. In een beschermde omgeving dus. Verschillende oefeningen (y proef, abs remming, parcours ed). Om begrijpelijke, logistieke redenen haakten meerdere regiokorpsen af en stuurden geen deelnemers (meer)

De prvt incompany was het gevolg. Na een periode van monitoren waarbij wij als docent als derde man over de schouders meekeken op het DMV werd gekomen tot een prvt (wisselend in de eenheden test, toets of training genoemd) welke in de praktijk zou worden afgenomen in de eenheid/regio van terwerkstelling.

Ook per regio/eenheid verschillend duurt een prvt danwel 1.5 uur, een halve dag 1 op 1 danwel een hele dag 2 op 1 verhouding instructeur/cursist.

Geloof me als ik zeg dat wij als instructeur vaardig en ervaren genoeg zijn, gewenst voorbeeldgedrag te herkennen. Vwb de Rotterdamse en ZhZ regio lost dit zichzelf fraai op. Daar rijden we tijdens de prvt mee als noodhulpeenheid. Volledig toe en uitgerust meerijden op alle prio 1 meldingen in de regio. Als er voor het echie op een spoedassistentie of reanimatie wordt gereden komt de aap wel uit de spreekwoordelijke mouw. In andere gevallen zijn oefeningen en rijtaken voldoende te verzinnen die een ware aard laten zien

Het nut van dit alles? Persoonlijk ben ik door schadecijfers niet uit het veld geslagen. Waar ik wel van onder de indruk ben en wat ik hardnekkige horken ook altijd onder de neus wrijf is de verhouding verkeersgerelateerde vermeldingen in de Tuin der Bezinning, contra die van geweldgerelationeerden.  Vrij onorthodox maar wel een feit. Dit nog even los van de collega's die elk jaar de vernieling in worden gereden of zichzelf of anderen verwonden.

Verder probeer ik al mijn cursisten een zinnige invulling van de prvt te geven en ze iets me te geven waar ze ook echt iets aan hebben. Besef me maar al te goed dat eens in de drie jaar nog minder dan een druppel op en gloeiende plaat is. Aan de andere kant is het voor een hele grote groep collega's al 100% meer aan opleiding dan zij ooit hebben gehad. Hele volkstammen zijn ongetraind op pad gestuurd.

Zo...Dit móet wel iets aan reactie's teweeg gaan brengen vrees ik... Voor vragen ed ook altijd in!

Mark.

Mark, aller eerst super dat jij vanuit jouw professie dit hebt durven te schrijven.  O0  Het maakt mij voor de zoveelste keer weer duidelijk dat wij als politie organisatie eigenlijk niks anders zijn dan een amateurvoetbal clubje dat zich wanhopig staande probeerd te houden in de ere divisie. Keer op keer weer wordt aangetoond dat er een totaal gebrek is aan kwalitatief goed opgeleid personeel en materieel.

Het begint (om bij deze topic te blijven) al simpel weg met de rij-opleidingen die in de burgermaatschappij gegeven worden. Als ik al zie hoeveel mensen zakken voor de theorie, hoeveel fraude zaken er wekelijks opogehaald worden bij het CBR in Amsterdam, als ik zie hoeveel herkansingen mensen nodig hebben om te slagen en als ik zie wat voor mensen tegenwoordig de rijlessen geven, ben ik er stellig van overtuigd dat het niveau rijvaardigheid al zodanig laag is dat een opleiding van 2 weken (broa) of 4 dagen (PRVT) al bijvoorbaat kansloos is.

Ik zie dat ook bij ons, jongelui die bij hoofdwegen komen met een instelling/ motivatie van "kunnen we lekker scheuren" en dan vervolgens een verkeersinzicht ten toon spreiden waar een dolle haas nog van zou schrikken. Wat dat betreft kunnen ze bij de rijopleidingen wel wat leren van de ME opleidingen. Eerst wordt je de grond ingetrapt om vervolgens langzaam aan weer opgebouwd te worden. Laat die cursisten eerst maar eens zien hoe verschrikkelijk slecht ze auto rijden. De meesten kunnen niet eens knap invoegen (snelheid maken, gaatje zoeken, richting aangeven, naar het gaatje rijden, invoegen, richting aanwijzer uitdoen) en dan moeten ze dat bij ons met snelheden boven de 100 km/u gaan doen en bijvoorkeur ook nog eens met 3 rijstroken in een beweging.

Maar goed, ff terug naar jouw verhaal.
Citaat
Geloof me als ik zeg dat wij als instructeur vaardig en ervaren genoeg zijn, gewenst voorbeeldgedrag te herkennen.

Geloof mij dat heel veel collega's al op de politie academie leren te liegen, te bedriegen en de schijn hoog te houden. Ik ga geen in-en-outs opsommen, de collega's die vers van de academie afkomen weten waar ik over spreek en kunnen dat ook veel beter doen dan ik als ouwe rot. Maar als je op de academie al leert om de schijn op te houden door gecopieerde werkstukken in te leveren, te doen alsof je bonnetjes schrijft, te doen alsof je de burger adviseerd, te doen alsof je het AZV onder de knie hebt etc etc dan kan je absoluut ook een uurtje of een dagje BROA autorijden en dan terug gaan naar het korps en je collega's met stomheid verslagen achterlatend bij het afschuwlijk bakje aftrekselvankattekak wat ze koffie willen noemen. Serieus! Collega's komen van een cursus BVH terug en begrijpen er helemaal niks van, weten niet eens hoe ze iets moeten zoeken of moeten gaan registreren! En toch zijn ze geslaagd  ??? ???
Eigenlijk zou je als rij-instructeur een dagje mee moeten gaan en je voor moeten doen (te doen alsof) als inkijker. Dan gaan sommige lui jou trots laten zien hoe goed ze kunnen autorijden en stoer met 150km/u over de snelweg sturen. Kan je lachen!

Nee onze minister OP-stelten kan wel roepen dat er al een heleboel gedaan is aan de rijvaardigheid van de dienders en dat de schade gevallen naar beneden moeten, ik ga hem vertellen dat dat wel gaat gebeuren maar alleen door geklooi met cijfers. Want als de rijkwaliteiten van de burger dalen moet de rijvaardigheid van de dienders evenredig toenemen om dat te compenseren. En helaas daar is geen geld voor. Trap in elke auto een camera van 300 euro en je kan zelf zien wat een stunts collega's uithalen. Confronteer ze daarmee, stuur ze op een her-broa en na 3x her-broa BYE-BYE-ZWAAI-ZWAAI. Ga thuis maar doen alsof je nog steeds bij de politie werkt  >:(

En als hekkesluiter van mijn zondag-ochtend gemopper: kijk eens in een rijles auto of 10. De rij-instructeur is 20-25 jaar en die geeft een puistenkop van 17 autorijles. Met 18 ben je geslaagd en ga je de grote weg op. Succes gegarandeerd! En wij als verkeersdiender er maar verbaasd van staan dat mensen 100% serieus met een 10 dagen oud rijbewijs roepen: "ik ging invoegen en hij moet mij er tussen laten!" (personenauto v.s. vrachtwagen) en dan totaal perplex zijn als de diender een theorielesje geeft dat invoegend verkeer niet boven rechtdoorgaand verkeer gaat, dat ze niet in een dodehoek van een vrachtwagen moeten gaan zitten en dat als het niet lukt om in te voegen bij een file, je fftjes moet wachten.....

stom volk!

(ga nu een ideetje spuwen bij een andere topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43729.0)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2013, 10:23:54
Als het kan laat ze eens wat over IM leren tijdens zo les rijden over snelweg want sommige maken er soms een mooi zooitje van.

Is zeker een stukje veiligheid voor elke hulpverleningsdienst op autosnelwegen.

Zoals bv fend off op de vluchtstrook gaan staan met linkervoorkant op kantstreep.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Markzelf

  • IVP docent rijopleidingen POAC Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2013, 12:18:07
Lessen IM hebben de laatste jaren vast onderdeel uitgemaakt van het onderwijs in de BROA. In samenwerking met RWS hebben alle studenten onderricht gekregen in het uitzetten van veilige werkruimtes bij zowel enkel als dubbelzijdig aanrijdjngsgevaar, fend-off plaatsen van het dmv, werken op een PO inzicht in ketenpartners en ga maar door.  Bij de invoering van de nwe ROI (rijopleiding initieel) is daar in overleg met de FAP's geen ruimte meer voor gepland. Onderwijs IM wordt door de FAP zelf verzorgd.

Aan kennis kan het dus niet liggen. Denk meer een gevalletje mentaliteit, zoals Moppersmurf ook al zo treffend heeft verwoord.
We are the barbed wire that separates the wolves from the sheep...


Markzelf

  • IVP docent rijopleidingen POAC Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2013, 12:29:56
Nog even aan moppersmurf: deel je kritiek vwb de primaire opleiding tot het rijbewijs. Run zelf, naast het werk voor de baas een bescheiden rijschool. Erger me vaak groen en geel aan zaken die ik bij de collega-instructeurs om me heen zie gebeuren. Waar ik zelf mijn cursisten af keg met gezond verstand, inzichten en alles wat hen tot een goed, veilig en voorspelbaar chauffeur maakt weet ik ook heel goed dat gewin, winst en massaproduktie bij velen een belangrijke rol speelt. Noem me noncommercieel ofzo maar dat gaat er bij mij niet in. Laat namelijk jongens en meisjes op het verkeer los waar  mijn eigen vrouw en kindjes ook elke dag vertoeven... Eenzelfde gedachtengang hanteer ik ook tijdens het werk bij de baas.

Laat me overigens door alles wat er bij de baas niet, minder of onvoldoende voor elkaar is niet uit het veld slaan. Zou een beetje hetzelfde zijn als de mannen en vrouwen in,  bijvoorbeeld, de noodhulp zoiets zouden hebben dat  hun werk er toch niet toe doet omdat het er niet beter op wordt op straat. Winnen? Nee. Beheersbaar houden? Ja.
We are the barbed wire that separates the wolves from the sheep...


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2013, 12:36:26
Geloof me als ik zeg dat wij als instructeur vaardig en ervaren genoeg zijn, gewenst voorbeeldgedrag te herkennen. Vwb de Rotterdamse en ZhZ regio lost dit zichzelf fraai op. Daar rijden we tijdens de prvt mee als noodhulpeenheid. Volledig toe en uitgerust meerijden op alle prio 1 meldingen in de regio. Als er voor het echie op een spoedassistentie of reanimatie wordt gereden komt de aap wel uit de spreekwoordelijke mouw. In andere gevallen zijn oefeningen en rijtaken voldoende te verzinnen die een ware aard laten zien

Mark,

Laat ik voor opstellen dat ik absoluut niet aan jullie kwaliteiten twijfel, echter wat ik zie in Amsterdam laat toch echt het tegenovergestelde zien.
Ik zie collega's rondrijden met snelheden boven de 100km/u bibeko, met snelheden door het rode vkl rijden die lijken niet op de snelheid die staat benoemd in de brancherichtlijn. Toch rijden deze collega's nog steeds rond, ondanks dat men de PRVT heeft gehad. Er slippen dus collega's tussendoor, ondanks jullie ervaringen en vaardigheden.

In Amsterdam wordt er niet meegereden op meldingen. Hier moet je eerst het gewenste rijgedrag laten zien, daarna zonder OGS gebruik maken van je vrijstellingen en daarna een route die de rijinstructeur aangeeft, tenminste een eindpunt. Hier krijg je dan van de meldkamer toestemming voor. Thats it. Nothing more, nothing less.


Markzelf

  • IVP docent rijopleidingen POAC Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2013, 12:50:15
Klopt.... Ben ik ook van op de hoogte. Landelijk wordt op dit moment gewerkt aan een eenluidende invulling en uitvoering van de prvt. Dit is iets waar wij als docenten van de verschillende locaties ook tegenaan lopen. Ben me er uiteraard van bewust dat er snuitjes tussendoor glippen... Persoonlijk zag ik ook veel liever iets van jaarlijks terugkerend dingetje van een week ofzo. Zo zou ik ook best iedere week op de schietbaan staan, snappuwel?

Roeien met de riemen die we hebben...en proberen een voor de betrokken studenten zinvolle invulling te geven aan iets dat, ook volgens mij, nog wel het eea aan verbetering kan gebruiken.
We are the barbed wire that separates the wolves from the sheep...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2013, 12:50:40
Daarom is het denk ik dan ook goed wat in de regio's van mark dan gebeurt. Ander blijft het toch een bepaald kunstje wat je moet doen, terwijl de praktijk anders is. Zie het als het oude IBT, daar moest je voor het examen ook een bepaald kunstje laten zien. Terwijl iedereen wist dat het in de praktijk toch echt anders ging. Echter snap ik ook wel dat ze dan bij de academie van amsterdam het wel drukker krijgen als daar de instructeurs met de diensten mee moeten draaien. Maar kwalitiet kent geen prijs, of wacht nee. Bij de overheid gaat de kwantiteit voor de kwaliteit, was ik even vergeten 998765.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2013, 13:06:16
Als ik kijk bij de rij-instructie van ons korps. Die huren ook instructeurs in van Apeldoorn, HGL om te zorgen dat iedereen getraind/gecertificeerd blijft.

Mijns inziens zijn er gewoon veel te weinig rij-instructeurs(politie) in NL.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ben motorrijder Verkeersdienst Amsterdam.

Ik moet elk jaar een bloktraining volgen van 3 dagen. Doe ik dat niet mag ik niet meer op de zware motor rijden. Tevens heb ik de HRT gevolgd(voor het rijden in de Volvo en GTI). Hier moet ik elke 2 jr een applicatiedag voor volgen.

Dit laatste vind ik persoonlijk te weinig, gelukkig vinden de rij-instructeurs dit ook maar er is geen capaciteit om het jaarlijks te doen. Aangezien de rest van de collega's hun applciatiedgn moeten volgen voor de ULM en hun PRVT iedere 3 jr.


Markzelf

  • IVP docent rijopleidingen POAC Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2013, 13:32:38
Kreeg als voormalig motordiender gempo en regiopolitie VP Rotterdam ook met grote regelmaat zogenaamde buitenritten voor mn kiezen. Fraaie oefendagen op de motor en met de mb. Later bij de vp klpd volle bak opleidingen gehad en regelmatig terugkerende rijdagen. Schrijnend dus om te zien hoe er met geoefendheid van de collega's aan de verschillende regio is en nog steeds wordt omgesprongen. Heb met grote regelmaat collega's van de voorm rp op de wagen die in een ver grijs verleden eens iets aan aflessen op de gsa hebben gedaan... Thats it... Bij de versch gempo korpsen was een behoorlijke verschil per regio. Vwb het Rotterdamse mocht je pas sturen als je op de verschillende voertuigen grondig was afgelest.
We are the barbed wire that separates the wolves from the sheep...