Het hebben van CCU heeft geen meerwaarde boven SEH of IC. IC krijgt dezelfde hoeveelheid leerstof als CCU op cardiaal gebied, SEH volgens mij ook. Alleen verschilt mogelijk de ervaring hiermee, al kun je hier ook over discussiëren.
Vergis je niet: het ECG lezen is slechts een heel klein deel van je vak. En ook hartritmes maken geen groot deel uit van dat vak. Je hebt niet zo heel veel aan diepgaande kennis op één gebied op de ambulance.
Even een schets (even wat gechargeerd)
Iemand met cardiale klachten: het ECG wordt gemaakt om te kijken met welke urgentie en waar de patiënt naartoe gaat. In grote lijnen gaat het om STEMI of niet. Dus primaire PCI of niet.
Iemand met cardiale klachten laat je toch niet thuis puur op basis van het ECG. Het complete verhaal maakt je keuze.
Verder heb je geen oude ECG's voorhanden om te vergelijken en kun je op een ECG wel leuk zien of er mogelijk een andere aandoening is: je kunt het niet bevestigen of ontkrachten dus wordt het toch vervoeren.
Ritmes: in feite hoef je ook daarvan alleen de basis te kennen. Breed of smal complex tachycardie? Contra-indicatie aanwezig voor bepaalde medicamenten?
Dus alleen CCU als basis: dan zeg ik nee.
IC of SEH als basis met ervaring op CCU: handig, maar niet noodzakelijk.
Naar mijn idee is de beste basis IC én SEH. Heb ik ook niet hoor, maar dan kom je wel goed beslagen ten ijs en heb je van alle walletjes mee gegeten!!