Graag gedaan hoor die tip. Kwestie van proberen goed te onthouden waar je mee te maken hebt gehad kan altijd van pas komen.
Slim om het ook even met je teamleiders kort te sluiten en tot de conclusie te komen om toch een interne planner te willen waardoor je medewerkers een vast en op termijn vertrouwd iemand hebben.
Met een jaarrooster maken doelde ik hoofdzakelijk voor je vaste objecten waar je het hele jaar mensen hebt zitten wat in de regel 95% vaste krachten zijn die de klant en het bedrijf waar ze werken kennen.
Het voordeel is dat zij voor het hele jaar weten waar ze aan toe zijn waardoor je ook rust en stabiliteit creeërt. En mochten ze een dienst willen ruilen omdat er 1 naar de tandarts of dokter moet of weet ik veel wat dan kunnen ze zelf kijken of er in de groep een oplossing is, dat aan de planner voorstellen van dit is er en deze oplossing hebben we gevonden.
Ga je daar mee akkoord ? Scheelt je planner als het druk is een mogelijk hoofdpijn dossier.
Andere optie is om voor object X (om het even een naam te geven) een jaarrooster maakt maar het niet aan het personeel geeft maar dat je wel alvast klaar bent en je alleen nog maar hoeft te schuiven in geval van Ziekte, (Bijzonder) verlof, Cursus of Vakantie.
Het voordeel van een jaarrooster voor je vaste klussen is dat je gelijk weet van die en die heb ik dan vrij om extra werk te laten draaien want dat zijn hun vrije dagen. En als je een klus hebt over 2 weken ook al is het nog niet definitief rond alvast zorgen dat je mensen willen werken in afwachting van doorgaan ja of nee want er wordt soms nog te veel op het laatst moment gepland waardoor je kan gaan inhuren.
Ik zou zeker niet bang zijn dat de planner van de 5 kantoordagen er 2 dagen heel de dag zit te duimen draaien.
En wat zeker belangrijk is zorg dat de planner in de weekenden opgevangen wordt door een teamleider of ander kader persoon want anders kan je na 6 maanden afscheid nemen van je planner.
Ik weet niet hoe groot jou "groep" nachtdienst is maar als ik het even snel uitreken dan kan 1 man maar 128 diensten nachten werken tenzij de dienst voor 02:00 uur stopt dan is het 208 diensten.
Echter zullen de meeste nachtdiensten na 02:00 uur eindigen en is het maar 128 diensten per jaar wil je geen CAO overtreding en zeer waarschijnlijk geen ATW overtreding maken.
Voor de mobiele surveillance liggen de cijfers iets hoger trouwens. Voor dagdiensten is het allemaal een stuk makkelijker dus daar heb ik verder niet naar gekeken voor het gemak.
Maar met 2 groepen "nachtdienst" dan zit je inderdaad redelijk safe ja.
Maar qua jaarroosters zijn er genoeg mogelijkheden naar mijn gevoel.