Blaas leeg bij hartfoto's???

Auteur Topic: Blaas leeg bij hartfoto's???  (gelezen 4579 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Gepost op: 12 april 2005, 15:12:12
Misschien rare vraag, maar weet er iemand waarom je 3 uur van tevoren niet meer naar de wc mag voordat je hartfoto's moet laten maken????

;)

firemanr

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 april 2005, 18:46:50
Misschien iets aan info additional: Volgens de persoon in kwestie is het een soort pre-operatie onderzoek, voordat er een nieuw batterijtje gestoken wordt in zn pacemaker.....
Maar waar hij dus eigenlijk ook geen antwoord op kon geven was waarom hij om 6 uur s' morgens op moest staan, omdat hij 3 uur van tevoren niet meer naar de wc mocht? Waarom is dat? Het lijkt mij dat het toch alleen maar makkelijk is als alles uit je lijf is, VOOR ze foto's maken? ;)

SEH pleeg

• Junior gebruiker
  • **
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Reactie #2 Gepost op: 12 april 2005, 22:18:32
Ik vind het ook een beetje bijzonder.
Zelf weet ik wel dat je een buikecho bij voorkeur ondergaat met gevulde blaas, zodat de radioloog beter de blaas kan onderscheiden.
Misschien dat de adviezen van buikecho en echo cor (hart) een beetje door elkaar gehaald zijn.
Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl

firemanr

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 april 2005, 08:00:17
Ik vind het ook een beetje bijzonder.
Zelf weet ik wel dat je een buikecho bij voorkeur ondergaat met gevulde blaas, zodat de radioloog beter de blaas kan onderscheiden.
Misschien dat de adviezen van buikecho en echo cor (hart) een beetje door elkaar gehaald zijn.

Dankjewel voor je antwoord, zal het hem nog eens vragen, wat jij zegt zou kunnen. We zijn in ieder geval weer wat wijzer geworden. ;)

Ook moesten er gelijk longfoto's gemaakt worden, maar dat ligt ook nogal ver van de blaas vandaan.... ;D

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 april 2005, 09:52:37
Alleen bij mensen met hoge nood is dat weer anders.  8)

Paul SEH

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 april 2005, 17:08:15
Ik heb er ook geen verklaring voor.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 april 2005, 17:13:06
Misschien om te voorkomen dat mensen gestressed op de tafel gaan liggen omdat ze nodig moeten  ???

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 14 april 2005, 09:55:51
Wordt er hier gewerkt met contastvloeistof? Misschien dat met een lege blaas die dat sneller uitgescheiden wordt?  ???
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 14 april 2005, 10:08:38
wat ik begreep uit het verhaal  is dat de pacemaker vervangen moest worden.

De draden blijven gewoon zitten, alleen "het kastje" wordt verwijderd en een nieuwe ingebracht.

Waarschijnlijk heeft degene waar FiremanR het over heeft de info niet goed begrepen

eigenlijk is de rede hoe gerard het omschrijf eigenlijk wel goed
iemand moet 3 uur van te voren niet meer drinken
de patiënt is nl. gewoon bij bewustzijn enh moet zo min mogelijk bewegen, dus tijdens het onderzoek en erna (paar uur bedrust)
dus niet plassen

Dir gebeurd niet met behulp van contrast vloeistof
Dat gebeurd wel bij een hart catheterisatie
dat onderzoek is om aan te tonen waar eventuele vernouwingen zich bevinden

groetjes

firemanr

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2005, 16:50:31
wat ik begreep uit het verhaal  is dat de pacemaker vervangen moest worden.

De draden blijven gewoon zitten, alleen "het kastje" wordt verwijderd en een nieuwe ingebracht.

Waarschijnlijk heeft degene waar FiremanR het over heeft de info niet goed begrepen

eigenlijk is de rede hoe gerard het omschrijf eigenlijk wel goed
iemand moet 3 uur van te voren niet meer drinken
de patiënt is nl. gewoon bij bewustzijn enh moet zo min mogelijk bewegen, dus tijdens het onderzoek en erna (paar uur bedrust)
dus niet plassen

Dir gebeurd niet met behulp van contrast vloeistof
Dat gebeurd wel bij een hart catheterisatie
dat onderzoek is om aan te tonen waar eventuele vernouwingen zich bevinden

groetjes

De draadjes blijven inderdaad zitten, Hetty. Bedankt voor je antwoord, het zou die reden wel eens kunnen zijn. ;)