Ik ving van de week nog een gesprek op tussen paar mensen over een schoorsteenbrand waarbij de de ene heilig overtuigd was dat je de schoorsteen niet moet vegen, omdat je dan ook de beschermlaag binnen de schootsteen weghaalt en daarbij de warmte weer vrij spel geeft.
Nu heb ik van dat onderwerp helemaal geen kaas gegeten en had ik niet de mogelijkheid om mij te vermengen in deze discussie om te vragen wat hij precies bedoelde. Ben best wel benieuwd.
Ik ben altijd benieuwt wat voor een deal dat soort mensen gesloten hebben met hun brandverzekering. Als je een hout kachel of open haard hebt ben je zelfs
verplicht om je schoorsteen minimaal 1x per jaar te vegen. Je moet immers altijd brand voorkomen, om schade voor je zelf of de buren te voorkomen. Een dichtgekoekte schoorsteen zal eerder vlam vatten dan een goed onderhouden schoorsteen. De brandverzekering zal na een schoorsteenbrand ook altijd eerst vragen wanneer de laatste veegbeurt is geweest. En dan bedoelen zij niet de veegbeurt die door de brandweer is gedaan.
Daarom kan ik altijd nijdig worden op schoorsteenveegbedrijven die dik geld vragen aan mensen voor het vegen van de schoorsteen. En wij bij een schoorsteenbrand vervolgens nog bakken vol met roet en stukken teer uit de schoorsteen vandaan halen, terwijl hij pas geleden nog geveegt zou zijn.
Gelukkig zijn er ook bedrijven die hun taak wel erg goed doen, en er alles aan doen om brand bij hun klanten te voorkomen.
Het is gelukkig maar een enkel bedrijf die er met de pet naar gooit.