Solicitatie politie: Week voor aanstelling afgebeld

Auteur Topic: Solicitatie politie: Week voor aanstelling afgebeld  (gelezen 12751 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Gepost op: 21 februari 2013, 19:36:25
Beste forumleden,

zoals ik al eens eerder verteld heb zit ik op dit moment in de selectieprocedure voor de functie Hoofdagent bij eenheid Den Haag. Afgelopen september heb ik gesolliciteerd en heb alle testrondes met ver bovengemiddeld resultaat afgelegd. Op dit moment zou ik alleen het antecedentengesprek nog moeten krijgen, wat a.s. dinsdag zou plaatsvinden, en dan zou ik in mei gaan starten.

Tot mijn verbazing werd ik vanmiddag echter ineens gebeld door iemand van Haaglanden, met het bericht dat de minister vandaag een vacaturestop heeft aangekondigd, wat zou betekenen dat ik buiten de boot val. Hij wist te vertellen dat er naast mij 2 anderen van de regio Haaglanden en 1 iemand van Hollands-Midden in dezelfde situatie zitten.

Nou zou ik samen met een vriend van mij starten, waar we allebei heel erg zin in hadden. Hij heeft afgelopen week te horen gekregen dat hij door het antecedentenonderzoek heen was, en hij moest vanmiddag ineens met spoed langskomen om te tekenen (van zijn werk geroepen, hij zou eigenlijk volgende week gaan tekenen). Nou wist deze man mij telefonisch eveneens te melden dat hij z'n best ging doen voor ons 4, omdat we zo ver in het traject zitten.

Ik hoop morgen een belletje te krijgen met meer duidelijkheid, maar ik ben enorm kwaad hierover. Ik snap niet dat je mensen een week voor aanstelling zo behandeld, en zeker aangezien het om 4 mensen gaat (waarom kunnen deze niet gewoon aanschuiven). Eveneens vind ik het raar dat er zo van de een op de andere dag zoiets besloten kan worden door een minister. Je zou toch denken dat je dan deze lichting gewoon iedereen laat afmaken en starten, en dan de volgende lichting stopt aan het begin van de procedure. Niet zomaar op 99% afbreken.

Als ik morgen gebeld wordt ga ik echt verhaal halen, want dit kunnen ze gewoon niet maken. Zou geen goede politie kandidaat zijn als ik dit zonder gevecht over m'n kant laat gaan  ;)  De reden waarom ik dit bericht hier typ is om aan jullie te vragen wat jullie hiervan vinden, en of iemand misschien nog tips heeft die ik mee kan nemen bij mijn voorbereidingen voor het telefoongesprek. Alvast bedankt!

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2013, 19:58:30
Om bij de politie te komen moet je soms hard vechten, maar als je er eenmaal bij zit ook... Men heeft vreemde gewoontes als het om personeelszorg gaat en alles wat er mee te maken hoor. Ik kan er zelf ook van alles over vertellen.

Hoe dan ook is het een zeer vervelende situatie voor je, en ik hoop dat ze alsnog met een passende oplossing kunnen komen. Veel succes!

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2013, 20:23:16
Ik ben afgelopen maandag juist gebeld dat er een plek is vrij gekomen voor de lichting van mei en dat ik er eentje op kan schuiven. Dus 25 maart medische keuring. Ik vind dit wel heel vreemd, de regionale eenheid koopt volgens mij plekken op de PA en vult die op met geschikte kandidaten, die plekken zijn als het goed is ook al lang gekocht. Daar komt bij de een vacaturestop iets anders is dan een opleidingstop. Al met al heel erg vervelend voor je, ik hoop dat we beiden alsnog in mei kunnen beginnen!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2013, 21:20:22
Ik denk dat er erg veel mensen zijn die slechte ervaringen hebben met Werving en Selectie bij de politie, waaronder ikzelf. Wil niet tot in detail treden, maar het hele plaatje geeft geen professionele indruk. Overigens heb ik het idee dat veel W&S-medewerkers in de "korpsen" ook niet weten wat er allemaal gebeurd en is er in de aanloop naar de Nationale Politie nog meer onduidelijkheid ontstaan.

Maar goed, erg rot voor je. Zeker als je zover in de procedure bent is dit een grote teleurstelling/schok. Hopelijk kan er nog wat geregeld worden voor je, maar dat is misschien ijdele hoop...
Senior GGP / Oost-Brabant

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2013, 23:11:57
Bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees ben ik niet de enige met een slechte ervaring met W&S. Ik neem het hun niet eens echt kwalijk, ik begreep van die vriend ook dat het vandaag een chaos was in Den Haag door deze rare reactie van hogere hand. Dat is waar ik vooral kwaad over ben, dat iemand vanachter een bureau ineens zo'n beslissing lijkt te nemen (vanuit het niets blijkbaar) zonder daarbij te kijken naar de gevolgen voor een paar individuelen.

Ben toch 7 maanden met enorme drive erin gegaan, alles goed afgerond, geld geïnvesteerd, vrije dagen ervoor opgenomen. Dan krijg je meerdere keren de bevestiging dat het goed zit, zelfs een brief dat de intentie is om je aan te nemen als je door de medische keuring en het betrouwbaarheidsonderzoek komt, en dan dit. Een week van te voren.

Nog een vraag @Sesamzaadje. Jij gaat ook voor de regio Den Haag? Want dan zou het helemaal vreemd zijn. Zoals jij al aangeeft kopen ze ruim van te voren een aantal opleidingsplaatsen, zodat je ervan uit kan gaan dat je er sowieso bij zit als W&S dit aangeeft (als je zelf de laatste rondes goed doorkomt uiteraard). Maar ja, ik heb nog geen definitief antwoord gehad dus ik ga duimen morgen. En anders vragen wat de mogelijkheden zijn voor een eventuele latere instroom. Aangezien dit pas volgend jaar zal zijn hoop ik dat ik dan, afgezien van de medische keuring, niet alles weer overnieuw hoef te doen  :-\

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2013, 12:35:51
Mijn broertje heeft begin deze maand zijn arbeidsvoorwaardengesprek positief afgerond en zou deze week zijn contract thuis gestuurd krijgen.
Ook hij is gisteren gebeld met de mededeling dat het allemaal "in de wacht"gaat en dat de kans zeer klein is dat hij überhaupt in 2013 kan beginnen.
Mooi klote is dat hij omdat hij alleen nog het "formele" contract thuis moest krijgen, wel al i.v.m. een opzegtermijn van 3 maanden eergisteren!! zijn  ontslag heeft ingediend bij zijn huidige werkgever....
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Frontoffice Politie

• Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
    • Kombijdepolitie
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2013, 15:09:38
Los van wat jullie vinden van 'ons' :'( is dit natuurlijk een hele vervelende situatie. Je investeert veel tijd en geduld in het selectietraject en verwacht van je (toekomstig) werkgever dan hetzelfde. Begrijpelijk!! Overigens wordt een dergelijke beslissing niet genomen door degene die jou belt, dus 'don't shoot the messenger'.

Nogmaals, ik wil hier niet ons imago oppoetsen, maar gewoon aangeven dat ik de (eventuele) frustratie begrijp... Take care!

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2013, 19:55:55
Nog een vraag @Sesamzaadje. Jij gaat ook voor de regio Den Haag? Want dan zou het helemaal vreemd zijn. Zoals jij al aangeeft kopen ze ruim van te voren een aantal opleidingsplaatsen, zodat je ervan uit kan gaan dat je er sowieso bij zit als W&S dit aangeeft (als je zelf de laatste rondes goed doorkomt uiteraard). Maar ja, ik heb nog geen definitief antwoord gehad dus ik ga duimen morgen. En anders vragen wat de mogelijkheden zijn voor een eventuele latere instroom. Aangezien dit pas volgend jaar zal zijn hoop ik dat ik dan, afgezien van de medische keuring, niet alles weer overnieuw hoef te doen  :-\

Nee ik ga voor de regio Zeeland-West-Brabant. Wacht maar het definitieve antwoord af en anders kun je misschien nog voor een bemiddeling bij een ander korps gaan?

Mijn broertje heeft begin deze maand zijn arbeidsvoorwaardengesprek positief afgerond en zou deze week zijn contract thuis gestuurd krijgen.
Ook hij is gisteren gebeld met de mededeling dat het allemaal "in de wacht"gaat en dat de kans zeer klein is dat hij überhaupt in 2013 kan beginnen.

Voor welke eenheid gaat jouw broertje?

Je zult inderdaad een lange adem nodig hebben. Ik ben zelf al vanaf maart 2012 bezig, maar de aanhouder wint!

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2013, 21:18:23
Los van wat jullie vinden van 'ons' :'( is dit natuurlijk een hele vervelende situatie. Je investeert veel tijd en geduld in het selectietraject en verwacht van je (toekomstig) werkgever dan hetzelfde. Begrijpelijk!! Overigens wordt een dergelijke beslissing niet genomen door degene die jou belt, dus 'don't shoot the messenger'.

Nogmaals, ik wil hier niet ons imago oppoetsen, maar gewoon aangeven dat ik de (eventuele) frustratie begrijp... Take care!

Dit begrijp ik heel goed! Voor de duidelijkheid, mijn frustratie is ook niet gericht naar Werving en Selectie. Ik heb vanmiddag zelf nog eens gebeld om meer duidelijkheid te krijgen, en het was mij heel duidelijk dat zij het zelf ook enorm vervelend vonden. Er werd mij eveneens duidelijk gemaakt dat dit absoluut geen keus van het korps was, maar echt van het ministerie afkomt. Ze zijn gisteren de hele dag bezig geweest en gaan alsnog zo veel mogelijk proberen om ons er nog bij te krijgen. Eveneens heb ik een aantal tips meegekregen, dus merkte wel dat de desbetreffende persoon aan de telefoon heel betrokken overkwam en zich volledig kon inleven in de situatie. Het was gewoon domme pech dat ik, en 3 anderen, niet een week eerder klaar waren en afgelopen week konden tekenen ipv volgende week.

Maar ik blijf zelf positief en ga alles in het werk zetten om mijn doel toch te bereiken. Ik stop niet bij de eerste tegenslag maar ga gewoon door. Duurt het een jaar langer, dan moet dat maar. Ik heb gelukkig mijn huidige baan nog niet opgezegd, dus dat valt dan weer mee.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2013, 21:36:35
Heel veel succes en hou ons op de hoogte! Ik hoop trouwens dat het voor mij allemaal nog wel gewoon doorgaat...