De Hartstichting heeft inmiddels gepost over haar droom. Iedereen moet een onderhoudscontract af gaan sluiten en de AED aanmelden bij een burgerhulpverleningsproject. AED's die over datum zijn worden uit het project gehaald, alleen staat er niet bij of de eigenaar het onderhoud zelf moet doorgeven of dat een erkende leverancier het moet doen.
http://www.hartstichting.nl/actueel/nieuwsoverzicht/onderhoud_aed_noodzakelijk/
Aangezien de Hartstichting (in)direct wordt gesponsert door diverse fabrikanten is het niet zo verwonderlijk dat de Hartstichting deze communicatie voert. De Hartstichting wordt er eigenlijk ook zelf wijzer van.
Diverse partijen hebben hun verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. AED's:
- De fabrikant m.b.t. de deugdelijke werking en productaansprakelijkheid
- De verkoper t.a.v. de service en garantie
- De gebruiker t.a.v. het onderhoud
Gezien de zeer strenge eisen die aan de AED worden gesteld ben ik van mening dat zo goed als zeker 100% van alle AED's werken op het moment van aflevering.
Na de verkoop is er door de fabrikant en verkoper niet of nauwelijks zicht op de AED en hoe deze wordt geplaatst en wordt onderhouden.
De gebruiker zelf is de eindverantwoordelijke t.a.v. de inzetbaarheid en de conditie van de AED.
Als de eigenaar verzuimt om batterijen en pads niet tijdig te vervangen en niet conform de gebruikershandleiding de AED bewaart, plaatst en hanteert is de eigenaar dus zelf verantwoordelijk.
De schuld bij de fabrikant leggen is afschuiven van de eigen verantwoording.
Daarnaast is de Hartstichting zelf schuldig aan het voordoen als zou de AED een wonderkastje zijn.
Een AED is dusdanig geprogammeerd dat het alleen een schok kan afgeven zodra er een schokbaar ritme is en nooit anders.
Het verwachtingspatroon dat door de Hartstichting en andere partijen wordt geschetst draagt er toe bij dat men gaat denken dat indien er geen schok wordt toegedient het apparaat dus kapot zal zijn.
Bovendien vraag ik me af wat een zogenaamd "erkende" leverancier daadwerkelijk aan onderhoud doet anders dan het vervangen van batterij, pads, updaten en schoonmaken.
Het ligt dus aan de voorlichting van o.a. de Hartstichting maar ook aan de BLS/AED opleidingen die tegenwoordig niet of nauwelijks ingaan op de werking van de AED, de (on)mogelijkheden, wanneer de AED wel opf niet schokt en de voor-en nadelen van de AED.
Zolang de BLS/AED en EHBO cursussen laagdrempelig en eenvoudig zijn en in zeer korte tijd moeten worden gegegeven zullen misverstanden bij gebruikers hardnekkig blijven bestaan met alle onnodige commotie vandien.
Ook aan het niveau BLS/AED en EHBO instructeurs en verpleegkundigen valt het nodige te sleutelen. Zij vormen immers de basis van de huidig opgeleide BLS/AED-ers.
Als het niveau van opgeleide BLS/AED-ers beter zou zijn waren deze discussies niet aan de orde.
Verschillende media blazen dit onderwerp op. Het echte probleem zit in de onwetendheid van cursisten en de media zelf dankzij een verkeerde voorlichting van o.a. de Hartstichting over het gebruik van de AED en te eenvoudige BLS/AED opleidingen.