Doden door niet goed functionerende AED's

Auteur Topic: Doden door niet goed functionerende AED's  (gelezen 17181 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2013, 14:10:39
Oke, dan heb ik het misschien verkeerd opgevat. Maar in principe is iemand al overleden/dood op het moment dat je gaat reanimeren. Dus vind het een verkeerde uitdrukking om te zeggen dat iemand overleden is door verkeerd reanimeren of door verkeerd of slechte Aed's. En door te zeggen dat e mensen overleden zijn door verkeerd reanimeren, kan je er voor zorgen dat het voor mensen een hogere drempel word om te starten met een reanimatie. Want die worden bang dat zij erop aangekeken worden op het moment dat het SO het niet red. Zeker voor mensen die minder ervaren zijn.

Ik ben het met je eens. Ik vind het ook veel te ver gaan.

Excuus heb me misschien een beetje onhandig uitgedrukt  98uiye 98uiye

Vind het juist goed dat mensen gelijk starten met de reanimatie en het moest juist geen drempel voor ze zijn!
Met Vriendelijke Groet.....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2013, 14:49:51
Maar in principe is iemand al overleden/dood op het moment dat je gaat reanimeren.

Dat een AED niet synoniem is voor reanimeren begrijp ik. Maar nu dacht ik, als leek, juist te lezen in verschillende andere topics, dat een AED zoekt naar een "schokbaar" hart ritme. Het lijkt mij dan dat de persoon "technisch" nog niet dood is?  (Ik wil het gewoon goed begrijpen.  Dus bedoel er niet mee dat de uitspraak "Doden na haperende AED's" correct is..)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2013, 15:06:02
Iemand is klinisch dood. Als je niets doet zal dit overgaan in de biologische dood (biologisch dood is onomkeerbaar).
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


guest14264

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2013, 15:30:38
Oke, dan heb ik het misschien verkeerd opgevat. Maar in principe is iemand al overleden/dood op het moment dat je gaat reanimeren. Dus vind het een verkeerde uitdrukking om te zeggen dat iemand overleden is door verkeerd reanimeren of door verkeerd of slechte Aed's. En door te zeggen dat e mensen overleden zijn door verkeerd reanimeren, kan je er voor zorgen dat het voor mensen een hogere drempel word om te starten met een reanimatie. Want die worden bang dat zij erop aangekeken worden op het moment dat het SO het niet red. Zeker voor mensen die minder ervaren zijn.

Ik ben het met je eens. Ik vind het ook veel te ver gaan.

Uiteraard verwoorden ik het ook verkeerd.  :-\


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2013, 15:42:41
Dat een AED niet synoniem is voor reanimeren begrijp ik. Maar nu dacht ik, als leek, juist te lezen in verschillende andere topics, dat een AED zoekt naar een "schokbaar" hart ritme. Het lijkt mij dan dat de persoon "technisch" nog niet dood is?  (Ik wil het gewoon goed begrijpen.  Dus bedoel er niet mee dat de uitspraak "Doden na haperende AED's" correct is..)

Ik heb verdere uitleg gekregen en het is me nu duidelijk. :)
Dank
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2013, 15:44:33
Uiteraard verwoorden ik het ook verkeerd.  :-\

Deels uiteraard ook niet, ik benader het namelijk op twee manieren.

1) Een toevallig aanwezige burger die een AED van de muur pakt en gebruikt omdat iemand een hartstilstand heeft mag je geen bedieningsfouten aan rekenen. Je mag ook geen sportvereniging of winkel die geheel vrijwillig en vrijblijvend een AED heeft aangeschaft niet verwijten als de AED niet werkt.

2) AED burgerhulpverlening via HarstslagNU. Alle vrijwilligers zijn ondergebracht in een aparte stichting. De eigenaar en initiatiefnemers zijn een aantal RAV's. Zij geven de opdracht aan vrijwilligers om te reageren op een alarmmelding gericht aan de RAV.

Via de stichting omzeilen ze in feite alle regels en wetgeving die wel bestaan voor arsten en verpleegkundigen. Het inzetten van vrijwilligers door een RAV in een georganiseerd verband tijdens spoedeisende medische hulpverlening hoort wat mij betreft wel te vallen onder scherp en kritisch toezicht van de IGZ.

De brandweer zet vrijwilligers in maar moet zorgen dat al deze mensen voldoen aan gelijke eisen als beroepspersoneel, de politie gebruikt vrijwilligers en moet zorgen dat ze aan eisen voldoen. Beide hulpverleningsdiensten moeten zorgen dat het materiaal op orde is. Ik neem aan dat de toezichthouder voor brandweer en politie zowel kijkt naar beroepspersoneel als het vrijwillige personeel.

De ambulancediensten hebben ongeveer een vrijwillige ambulancedienst in het leven geroepen, zonder verantwoording te nemen voor de kwaliteit van opleiding en de kwaliteit van de gebruikte apparatuur.

In het laatste geval mag je rustig spreken van fouten als een apparaat faalt door onvoldoende onderhoud of als de hulpverlener het apparaat ondeskundig gebruikt.


Dieam

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2013, 16:52:06
Kan mij iemand zeggen  om welke AED's het gaat ???


Mediq

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
  • GNK-student
Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2013, 19:39:38
Door haperende AED's, apparaten die een elektrische schok moeten geven bij een hartstilstand, zijn doden gevallen. De AED’s deden het niet op het moment dat het nodig was. De elektrische schok bleef uit.

Citaat
Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is daarover een aantal meldingen binnengekomen.
Aantal meldingen

Om hoeveel meldingen het gaat, is nog onduidelijk. ‘Maar het zijn er voldoende om er aandacht voor te vragen,’aldus een woordvoerder van de inspectie.

Ook de Hartstichting heeft gehoord over dit probleem, maar kan de omvang ervan niet inschatten. De inspectie heeft het probleem aangekaart in een brief aan AED-fabrikanten.
Onderhoud apparaten

‘Het onderhoud schiet vaak tekort. Het is aan de afnemers van de AED’s om ervoor te zorgen dat de apparaten goed onderhouden worden, maar de fabrikanten moeten hen hier goed over informeren. Ook moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat gebruiksinstructies helder zijn en goed gelezen worden,’ zegt de IGZ-woordvoerder.

‘Wij attenderen fabrikanten erop dat ze de apparaten niet alleen moeten leveren, maar dat ze er ook voor moeten zorgen dat ze werken op het moment dat dat nodig is.’

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/2/Doden-bij-reanimaties-door-haperende-defibrillatoren-1182268W/

http://www.igz.nl/actueel/nieuws/extra_aandacht_voor_onderhoud_automatische_externe_defibrillatoren__aed_s_.aspx


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2013, 23:14:38
Dat een AED niet synoniem is voor reanimeren begrijp ik. Maar nu dacht ik, als leek, juist te lezen in verschillende andere topics, dat een AED zoekt naar een "schokbaar" hart ritme. Het lijkt mij dan dat de persoon "technisch" nog niet dood is?  (Ik wil het gewoon goed begrijpen.  Dus bedoel er niet mee dat de uitspraak "Doden na haperende AED's" correct is..)

Dit klopt inderdaad.
De AED kijkt alleen naar hartritmestoornissen bij het slachtoffer.

Als de AED een hartritmestoornis meet die in zijn geheugen voorkomt, dan alleen zal de AED een schok adviseren en toelaten.
Met een hartstilstand zal een AED niets doen, omdat de AED dan ook niets meet.
Ook bij een hartritmestoornis die niet in zijn geheugen voorkomt zal de AED geen schok adviseren.

Daarom is het ook kort door de bocht gezegd, dat iemand is overleden door een AED, die niets gedaan heeft.
Een AED is alleen een verlengde van je normale reanimatie, omdat dit apparaat niet diegene is die reanimeert, maar wel diegene ondersteund door te zoeken naar een stoornis die de AED misschien kan oplossen.

Het zal mij daarom dan ook benieuwen waarop de meldingen gebaseerd zijn.
Er zal dan ook veel meer onderzoek nodig zijn om de echte doodsoorzaak van het slachtoffer te achterhalen.

Het is altijd makkelijker om een apparaat de schuld te geven dat hij zijn werk niet doet, terwijl het apparaat op dat moment niets mocht/kon doen.
Het is algemeen bekend dat de overlevingskans bij/na een reanimatie heel erg klein is.

De AED maakt de overlevingskans alleen groter, maar dan zijn er ook nog heel veel externe en interne factoren, die de kans op een geslaagde reanimatie vergroten/verkleinen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2013, 08:58:10
De Hartstichting heeft inmiddels gepost over haar droom. Iedereen moet een onderhoudscontract af gaan sluiten en de AED aanmelden bij een burgerhulpverleningsproject. AED's die over datum zijn worden uit het project gehaald, alleen staat er niet bij of de eigenaar het onderhoud zelf moet doorgeven of dat een erkende leverancier het moet doen.

Citaat
Onderhoud AED noodzakelijk
vrijdag 22 februari 2013

Naar aanleiding van berichten in de media over niet werkende AED's vraagt de Hartstichting aandacht voor de noodzaak tot onderhoud van deze apparaten.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft klachten ontvangen over haperende AED's (Automatische Externe Defibrillators). Daarom heeft zij AED-leveranciers opgeroepen betere informatie te verstrekken bij de aanschaf van deze apparaten. De Hartstichting heeft enkele meldingen ontvangen over haperende AED's, echter zonder dodelijke gevolgen,  en kan daarom op dit moment nog geen beeld schetsen van de omvang van het probleem.

Onderhoud noodzakelijk
Het is altijd goed als dit onderwerp onder de aandacht gebracht wordt, want AED's hebben onderhoud nodig. De Hartstichting beveelt daarom altijd aan om bij de aanschaf van een AED een onderhoudscontract te nemen en om de AED aan te melden bij een reanimatie oproepsysteem in de meldkamer 112 (HartslagNu of Hartveilig wonen). Dit systeem attendeert de AED eigenaar automatisch op periodiek onderhoud. Als een AED uit het oproepsysteem niet onderhouden is, wordt de AED op non-actief gesteld en zal een andere AED in de buurt van het slachtoffer  ingezet worden bij reanimaties.

Reanimatie oproepsysteem
Een reanimatie oproepsysteem is een computerapplicatie die in de meldkamer 112 ingeschakeld kan worden bij een reanimatie. Met behulp van dit systeem worden vrijwilligers opgeroepen via een sms-je om iemand met een hartstilstand te reanimeren. Met dit systeem worden ook de AED's die zich in de buurt van het slachtoffer bevinden, gekoppeld aan vrijwilligers die met de AED naar het slachtoffer worden gestuurd per sms.

AED
Een AED (Automatische Externe Defibrillator) is een apparaat dat bij een hartstilstand een stroomstoot kan toedienen om het normale hartritme te herstellen. Het apparaat geeft met een stem aanwijzingen aan degene die reanimeert.

Reanimatiecursus
De Hartstichting roept  mensen op om een reanimatiecursus te volgen en deze jaarlijks te herhalen, bijvoorbeeld bij een van de Reanimatiepartners van de Hartstichting. Tijdens een reanimatiecursus wordt in enkele uren geleerd hoe je moet reanimeren en de AED te gebruiken.

Droom van de Hartstichting: 6-minutenzone
De droom van de Hartstichting is dat de overleving bij een hartstilstand buiten zorginstellingen 25% wordt in Nederland. Dit kan als héél Nederland een 6-minutenzone wordt. Een 6-minutenzone  is een gebied waar het mogelijk is om  binnen 6 minuten alle  handelingen uit te voeren die nodig zijn bij een hartstilstand. De omstander belt direct 112 en binnen 6 minuten wordt er gestart met reanimatie en kan een schok met een AED worden toegediend.  Daarvoor is nodig:

Een landelijk dekkend oproepsysteem zodat vanuit de meldkamers ambulancezorg geactiveerd kan worden.
Voldoende vrijwilligers die zijn opgeleid volgens de NRR-richtlijnen, om binnen 6 minuten een slachtoffer van een hartstilstand te reanimeren en defibrilleren.
Voldoende AED's om binnen 6 minuten een schok met een AED toe te kunnen dienen.
De ambulanceverpleegkundigen nemen bij aankomst de zorg over van de vrijwilligers.

http://www.hartstichting.nl/actueel/nieuwsoverzicht/onderhoud_aed_noodzakelijk/