Accepteer jij een patient zonder overdracht van huisarts?

Auteur Topic: Accepteer jij een patient zonder overdracht van huisarts?  (gelezen 9145 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 22 februari 2013, 20:43:51
Wellicht past dit in het topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=71638 maar toch even hier apart geplaatst omdat ik het idee heb dat het daar meer over structurele overlegvormen gaat...

Voor de ambulanceverpleegkundigen:
Een overdracht van een patiënt van huisarts naar ambulanceverpleegkundige betekent ook een overdracht van de verantwoordelijkheid.
Wat accepteren jullie als overdracht?

-Het bericht wat je via de meldkamer krijgt omdat zij de huisarts hebben gesproken? (en dus verder niets)
-Een briefje wat bij de patiënt is achtergelaten?
-Een telefonisch gesprek met de huisarts?
-Of alleen wanneer de huisarts lijflijk aanwezig is?

Ik vraag dit omdat het nogal eens gebeurd dat huisartsen geen geschreven bericht bij de patiënt achter laten. Je moet dan maar uitgaan van de gegevens die je van de meldkamer krijgt. Kunnen we dit eigenlijk wel accepteren? Want hoeveel kan er mis gaan in die manier van overdragen?

Graag wil ik weten hoe jullie hier over denken.


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2013, 23:28:14
even een kleine off topic e050

per 2013 moet de HA een bewijs van verwijzing afgeven, om ook de zorg kosten voor de patiënt gedeclareerd te krijgen.
en aangezien de ambulance dan toch meestal naar het ziekenhuis vertrekt........


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2013, 00:58:17
We call, U haul, toch?  8)
Serieus: bij vitale bedreiging moet de huisarts aanwezig blijven, maar anders lijkt me dat niet noodzakelijk. Ik neem aan dat de meeste plegen zelf ook nog wat metingen doen voor ze de patiënt in de wagen schuiven.
Of de overdracht schriftelijk of telefonisch gebeurt zou niet zo veel uit moeten maken.
Arts  www.alphalog.nl


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2013, 11:56:17
Inderdaad moeten ze bij instabiele patiënten ter plaatse blijven. Echter gebeurd dat zelfs niet altijd...
Maar goed, daar hebben we een VIM systeem voor.  :-X

Maar dan de stabiele patiënt, waar hij (terecht) niet ter plaatse blijft.
Een overdracht mist vaak. En moet ik dan achter de huisarts aan gaan bellen?
Of zou het gewoon standaard moeten zijn dat een huisarts een (leesbaar) briefje achter laat?

En als hij dan toch een briefje achter laat: dan zijn wat meetwaarden wel handig. Het is niet altijd even nuttig om waarden weer opnieuw te gaan meten als ze al een keer door de huisarts zijn gemeten.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2013, 13:40:52
En als hij dan toch een briefje achter laat: dan zijn wat meetwaarden wel handig. Het is niet altijd even nuttig om waarden weer opnieuw te gaan meten als ze al een keer door de huisarts zijn gemeten.
Niet altijd, maar als je een patiënt overneemt dan vind ik dat je zelf onderzoek doet en vitale functies meet. Je weet niet of de meting juist is uitgevoerd en of er iets veranderd is sinds vertrek van de huisarts.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2013, 13:46:04
ja en daarnaast neem je, op dat moment, de verantwoording over de patient en de situatie, dus van vooraf aan beginnen, lijkt me
Bij instappen begint de inzet.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2013, 14:25:46
Uiteraard doe je dat in de meeste situaties, maar er zijn ook situaties waarin je niet teveel wilt herhalen. Bv mensen met een Delier. Ik kan dan wel leuk mijn onderzoek opnieuw doen (met alle belasting voor de patiënt op de koop toegenomen) maar dan zou het toch handiger zijn als je gegevens krijgt van de huisarts. Heeft hij alle lichamelijke oorzaken van delier onderzocht? Wat heeft hij al uitgesloten? Ga ik wederom bv een glucose bepalen?

Maar even los van de controles, want ik doe meestal ook gewoon de waarden opnieuw simpelweg omdat je de verantwoordelijkheid over neemt. Alleen doe ik ze soms wat later herhalen (als de patiënt in de ambu ligt) dan wanneer er geen huisarts is geweest.  

Maar ik vind dat bij een overdracht van verantwoordelijkheid ook een overdracht van gegevens moet krijgen, dat is hetgeen waar ik het meest op doel.
Want is het anders een officiële overdracht?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2013, 14:50:21

Maar ik vind dat bij een overdracht van verantwoordelijkheid ook een overdracht van gegevens moet krijgen, dat is hetgeen waar ik het meest op doel.
Want is het anders een officiële overdracht?

Hier ben ik het eens. Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen bevindingen maar een overdracht met waarden vormt een belangrijk uitgangspunt. Zeker als de waarden afwijken van de overdracht. Verder vind ik het gewoon fatsoen dat er een overdracht wordt geschreven. Hoe vaak krijgen we te horen: "Oh, maar de dokter heeft alles doorgegeven aan het ziekenhuis". Dat is prima maar wij zijn geen taxiboeren meer maar zorgprofessionals. Daar hoort een fatsoenlijk overdracht bij, ook om de kans op potentiële fouten te verminderen. Communicatie is namelijk een belangrijk factor in de meeste klachten over falende zorg.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2013, 14:55:16
En de waarden vind ik maar een klein deel van die overdracht. Want wie kan nu beter vertellen hoe een patiënt is en wat voor voorgeschiedenis hij of zij heeft?

Je zou denken dat de patiënt dat goed kan maar ik durf te stellen dat er van het verhaal van de patiënt in 50% van de gevallen niet veel klopt, of dat belangrijke zaken vergeten worden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2013, 15:33:33
Of de overdracht schriftelijk of telefonisch gebeurt zou niet zo veel uit moeten maken.
de patiënt wordt naar een ziekenhuis gebracht ( zie nieuwe verzekeringsvoorwaarden) (ik heb het ook niet bedacht 998765)
handgeschreven overdracht voor zowel ziekenhuis als ambu = bericht van verwijzing