GRIP 1 Zeer grote brand (winkelcentrum) De Posten - Enschede 24-02-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (winkelcentrum) De Posten - Enschede 24-02-2013  (gelezen 16412 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2013, 11:12:52
Bah, wederom een winkelcentrum in Enschede.
Ik weet dat speculeren niet mag, maar het heeft alle schijn van een ....

Laatst wel gelezen op 112twente.nl dat er op 1 avond/nacht 10 branden in containers waren welke zich zijwaarts door Enschede bewogen.

Heel sneu voor de ondernemers (en omwonenden) dat hun levenswerk in vlammen is opgegaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2013, 11:18:32
Tja, vreemd is het allemaal wel. Ook deze brand lijkt van binnenuit te zijn ontstaan?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2013, 11:28:08




Foto's Lucien Baard/TC Tubantia

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #24 Gepost op: 24 februari 2013, 11:37:32
Tja, vreemd is het allemaal wel. Ook deze brand lijkt van binnenuit te zijn ontstaan?

Dat was ook iets wat mij opviel. Het lijkt van binnenuit te branden, waardoor een binnenaanval, ten tijde van de melding, bijna onmogelijk lijkt. Het is daarna alleen maar afwachten wanneer de brand naar buiten slaat.

Weet iemand hoe het geregeld is met de stroomvoorziening in supermarkten? Is deze centraal gelegen, of bevindt deze zich aan de buitenkant? Ik vraag me dit af, om te bekijken of er "iets" nalatigs is geweest qua installatietechniek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2013, 11:45:24
Over het algemeen hebben winkels in een winkelcentrum hun eigen elektrameter. De elektra komt op 1 centraal punt binnen, en wordt door vertakt naar de diverse winkels.
Ik denk dat het nog heel erg lastig gaat worden om hier een oorzaak van de brand  te vinden. Ook als je de andere branden in Enschede daarin mee neemt. Juist omdat die branden ook allemaal binnen lijken te ontstaan.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2013, 11:52:01
Ja, een oorzaak vinden gaat zeer moeilijk worden inderdaad, daar bijna alle sporen vernietigd zijn. Maar er zal toch wel worden gelet op de brandhaard? Ik heb eerlijk gezegd na de vorige branden, weinig gelezen/gehoord over de brandhaarden e.d. (wellicht vanwege discretie qua onderzoek), maar het is amper te geloven, dat er in enkele maanden tijd 3 winkelcentra in vlammen opgaan, wegens nalatigheid.

Aangezien in de regio 5 geen politiemeldingen over p2000 worden gegooid, vraag ik me wel af of er een eventueel inbraakalarm is geweest, voorafgaand aan de branden. Maar ik zal ook zeker begrijpen dat men dit nog niet openbaard, in verband met mogelijke angsten.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2013, 11:57:05
Aangezien in de regio 5 geen politiemeldingen over p2000 worden gegooid, vraag ik me wel af of er een eventueel inbraakalarm is geweest, voorafgaand aan de branden.

Ook in de regio's waar je wel (bepaalde) politiemeldingen op P2000 ziet, zul je niet snel inbraakalarmen zien :)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2013, 11:57:12
Gelet op het tijdstip van de branden -enkele uren na sluitingstijd op zaterdag- krijg ik het gevoel dat er een  pyromaan of pyromientje tegen sluitingstijd iets achterlaat wat pas na enkele uren voor brand zorgt.
Maar ja, welke ondernemer gaat nu boven de plafondplaten op het toilet kijken of zo...
CN NRK


DJSmiley

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2013, 12:24:39
Gelet op het tijdstip van de branden -enkele uren na sluitingstijd op zaterdag- krijg ik het gevoel dat er een  pyromaan of pyromientje tegen sluitingstijd iets achterlaat wat pas na enkele uren voor brand zorgt.
Maar ja, welke ondernemer gaat nu boven de plafondplaten op het toilet kijken of zo...

In dat geval zou het adhv camerabeelden misschien te zien zijn. Ik gok dat de meeste winkels dat wel hebben, en als je bij alle eerdere gevallen ook de voorafgaande dag dezelfde klant ziet.. Maar goed, je hebt natuurlijk ook nog genoeg klanten die er vaker komen, maar niet perse iets mee te maken hebben. Die kans wordt wel kleiner naarmate de gevallen verder uit elkaar liggen.