Vakblad Incident: Reddingskaarten in voertuigen

Auteur Topic: Vakblad Incident: Reddingskaarten in voertuigen  (gelezen 5442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2013, 13:21:53
De hulpdiensten zouden moeten beschikken over een systeem van alle mogelijke voer-, vaar-, vlieg- en spoorse "tuigen" die er zijn.
Zowel voor de reguliere incidentbestrijding als de crisisbeheersing.
Dat systeem is dan te raadplegen door middel van allerlei "hand held" technologiën.

Want hoe ziet het transportmiddel eruit als je ter plaatse komt; vervormd, in brand of wat ook.
Welke tijdswinst boek je als het al tijdens het aanrijden geraadpleegd kan worden?

Ik denk aan een grote scheepsbrand waar het stuurhuis, waar de tekeningen te vinden waren/hadden moeten zijn, door hitte niet of moeilijk te bereiken was. En de kopiën ook niet beschikbaar waren omdat die bij een eerdere brand in het rederij-kantoor verloren waren gegaan...
En dat was dan lastig voor de bronbestrijding door de eenheden ter plaatse, maar toen ik later bij het ROT in het RCC kwam was daar ook nog geen beeldvorming van het schip. "Eén of andere vissersboot, waar gaat het over?" Binnen enkele minuten had ik via dit forum een foto gevonden gemaakt door iemand ter plaatse met zijn telefoon. Die foto toonde niet alleen de enorme brand- en rookkolom maar ook de scheepscode op de boeg. En met die code kon ik via Google meer gegevens over het schip vinden en bleek het een varende visfabriek te zijn. Andere koek dus.
Dat was alweer wat jaren geleden, maar ondanks enkele regionale, nationale en zelfs internationale initiatieven hebben we nog steeds geen snelle mogelijkheid om dit soort relatief eenvoudige basisgegevens tevoorschijn te kunnen toveren...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2013, 20:49:13
Dat zijn natuurlijk allemaal prima oplossingen, maar dan moeten we onszelf wel iets realiseren: We zitten hier op een forum met als onderwerp hulpverlening. Dit betekend dat we allemaal op onze eigen manier geïnteresseerd zijn in de hulpverlening en alles wat daar omheen zit. Nou heeft dit forum bijna 6.000 leden die, mede dankzij hun interesse, mogelijk die moeite wel zullen nemen. Dan zitten we echter met de rest van de 7,8 miljoen auto's, waarin mensen rijden die die interesse helemaal niet hebben. Hoe krijgen we hen zo ver die moeite te nemen? (Zie mijn eerder genoemde voorbeeld over reddingshamers)

Het systeem werkt pas als je er zeker van bent dat je die kaart ALTIJD kan pakken. Heb je die zekerheid niet, moet je het zelf regelen.

Heb je inderdaad een heel goed punt; lang niet iedereen zal de verantwoordelijkheid nemen om zo'n kaart in de auto te leggen.

Dan zul je alle opties er wel in moeten zetten want niet iedere merk/type auto heeft standaard stoelairbags, die een extra optie zijn bij die ene uitvoering van die ene auto....
En je hebt nog (al zijn dat er niet veel) hobbyisten die zelf nog wat inbouwen....


Dan zal je uit moeten gaan van het 'worst-case' scenario bij een type auto. Ik wil niet zeggen dat je door de reddingskaart je basisvaardigheden niet meer toe hoeft te passen; het moet ondersteunend zijn aan de hulpverlening. Dus als je weet dat er gordijnairbags zitten kan je daar rekening mee houden en de bekleding wegsnijden om te zien waar het gaspatroon zit. Datzelfde geldt voor allerhande andere praktische zaken (verstevigingen, accu's etc.) ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2013, 21:03:49
Als dit voor de hulpdiensten zo belangrijk is, waarom dan niet de fabrikant verplichten om bv. een sticker aan de binnenzijde van de portieren te plakken? Zoals de sticker voor bandenspanning die in veel auto's zit.

Overigens heb ik begrepen dat de EU over enkele jaren autofabrikanten verplicht om zo'n systeem in te bouwen dat automatisch 112 belt bij een ongeval. Door aan iedere auto een identificatiecode toe te kennen, zou de meldkamer dan al kunnen zien om welke auto het gaat en dit eventueel delen met de wagens die uitrukken.

In dit soort zaken ben ik toch meer geneigd om het 1) digitaal te doen en 2) een verantwoordelijkheid/verplichting van de fabrikant te maken. Als je dit aan burgers zelf overlaat, zal maar een deel het doen, heeft iedereen zijn eigen interpretatie en krijg je inderdaad problemen met zonnekleppen zonder touwtje, mensen die thuis geen printer hebben etc. etc.  8)

Reactie op het vetgemaakte tekst deel: de door jou genoemde plaats is de minst logische plek, moet de brandweer eerst beginnen met knippen voordat ze de waarschuwingsstickers kunnen lezen waar op staat waar ze op moeten letten bij het knippen.  998765


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2013, 22:49:22
Als dit voor de hulpdiensten zo belangrijk is, waarom dan niet de fabrikant verplichten om bv. een sticker aan de binnenzijde van de portieren te plakken? Zoals de sticker voor bandenspanning die in veel auto's zit.

Overigens heb ik begrepen dat de EU over enkele jaren autofabrikanten verplicht om zo'n systeem in te bouwen dat automatisch 112 belt bij een ongeval. Door aan iedere auto een identificatiecode toe te kennen, zou de meldkamer dan al kunnen zien om welke auto het gaat en dit eventueel delen met de wagens die uitrukken.

In dit soort zaken ben ik toch meer geneigd om het 1) digitaal te doen en 2) een verantwoordelijkheid/verplichting van de fabrikant te maken. Als je dit aan burgers zelf overlaat, zal maar een deel het doen, heeft iedereen zijn eigen interpretatie en krijg je inderdaad problemen met zonnekleppen zonder touwtje, mensen die thuis geen printer hebben etc. etc.  8)

De sticker is door meerdere partijen al afgedaan als onhandig/onwerkbaar enz.
Maar het idee an zich is wel goed.
Ik denk dat er aan de hand van een centrale database welke gevoed wordt door de fabrikanten en bijgehouden kan worden door de dealer a la nationale autopas met het kenteken als uniek gegeven. Als de info dan inderdaad op een handheld meegenomen kan worden terwijl de handheld gevoed wordt door een onboard terminal in het hulpverleningsvoertuig ... Ik zie er wel wat in.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2013, 09:21:05
Het probleem is alleen wel dat fabrikanten niet echt happig zijn om de relevante ins en outs over hun auto's te delen en bekend te maken. In beginsel ben je wel afhankelijk van hun informatie voorziening.