28 gewonden in publiek bij crash Nascar race - Daytona (USA) 24-02-2013

Auteur Topic: 28 gewonden in publiek bij crash Nascar race - Daytona (USA) 24-02-2013  (gelezen 5570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
zware crash in de laatste ronde van de Nascar race in Detona (VS) waarbij 10 auto's betrokken zijn en onderdelen ( o.a. motorblok ) in het publiek vliegt. Berichten over 10 tot 15 gewonden.
http://edition.cnn.com/2013/02/23/us/florida-daytona-crash/index.html
2013 Nationwide Horrific Last Lap Crash at Daytona


de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2013, 00:05:16
Heftige foto's en video man. Die ene racewagen heeft gewoon in een fractie van seconde(n) gewoon compleet geen voorkant meer.
Gewoon echt alles weg foetsie niks meer. Als hier geen doden bij vallen dan zijn er heel veel geluks engeltjes aanwezig geweest.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2013, 00:48:16
Ik had de meldingen al gezien via breakingnews.com.
Verschrikkelijk ongeluk, je zou denken dat alle hekken eromheen wel dergelijk rondvliegend materiaal tegen zou houden maar nee dus.

Drive 4 COPD 300 Finish Live
Bron: Tyler4dx
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2013, 01:06:18
Ik had de meldingen al gezien via breakingnews.com.
Verschrikkelijk ongeluk, je zou denken dat alle hekken eromheen wel dergelijk rondvliegend materiaal tegen zou houden maar nee dus.

Dat doen die hekken ook zeker. Als ik de beelden zo zie zou er zonder die hekken een hele auto op de tribune gelegen hebben, in plaats van enkele onderdelen. Fraai? nee dat is het zeker niet. Maar ik denk wel dat voor een heel deel laat zien hoe veilig racen juist is. Bijna het hele veld is gecrasht maar alle rijders stappen uit. Dat het hek open gereten is doordat er een auto invloog.... tja denk dat die zijn werk op zich goed gedaan heeft. Voor zover ik heb gezien is er alleen een wiel op de tribune zelf terecht gekomen, wellicht hier en daar wat kleine onderdelen. Een gaas hek zal nooit 100% tegen kunnen houden, maar heeft er hier wel voor gezorgd dat het merendeel van de auto terug de baan op gekaatst werd, en het motorblok in de vrije ruimte tussen hek en tribune bleef steken.

Een leren pak kan ook niet altijd voorkomen dat een motorcoureur gewond raakt, maar maakt het risico wel aanmerkelijk kleiner.

Maar natuurlijk hoop ik wel dat die circa 10 gewonden het goed maken en er weinig of niets aan overhouden.

Je gelinkte video is trouwens geblokt ivm copyright skippy.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2013, 01:13:25
Dat doen die hekken ook zeker. Als ik de beelden zo zie zou er zonder die hekken een hele auto op de tribune gelegen hebben, in plaats van enkele onderdelen. Fraai? nee dat is het zeker niet. Maar ik denk wel dat voor een heel deel laat zien hoe veilig racen juist is. Bijna het hele veld is gecrasht maar alle rijders stappen uit. Dat het hek open gereten is doordat er een auto invloog.... tja denk dat die zijn werk op zich goed gedaan heeft. Voor zover ik heb gezien is er alleen een wiel op de tribune zelf terecht gekomen, wellicht hier en daar wat kleine onderdelen. Een gaas hek zal nooit 100% tegen kunnen houden, maar heeft er hier wel voor gezorgd dat het merendeel van de auto terug de baan op gekaatst werd, en het motorblok in de vrije ruimte tussen hek en tribune bleef steken.

Een leren pak kan ook niet altijd voorkomen dat een motorcoureur gewond raakt, maar maakt het risico wel aanmerkelijk kleiner.

Maar natuurlijk hoop ik wel dat die circa 10 gewonden het goed maken en er weinig of niets aan overhouden.

Je gelinkte video is trouwens geblokt ivm copyright skippy.

Je hebt gelijk, het meeste van de auto is in de hekken of daarvoor terecht gekomen. Ik hoop inderdaad met jou dat de slachtoffers van geluk kunnen spreken en dat ze er zonder al te veel kleerscheuren er van af komen.
Vroeger waren deze hekken er niet. Dan moet je niet denken wat er met je gebeuren kan.

De link die ik gaf stond al even open in een venster van me, van daaruit geplaatst dus die copyrights zaten er toen nog niet op.
In het filmpje was te zien dat er een aantal gewonden waren en dat mensen hulp verleenden, aan het bellen sloegen en druk met hun armen aan het zwaaien waren naar de hulpverleners om de aandacht te trekken.
Lijkt me toch een hele rare gewaarwording.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2013, 02:34:26
Deze race was trouwens het opwarmetje voor morgen.
Dan gaan de dame en heren nog een tandje harder in de Daytona 500 Sprint Cup Series.

Benieuwd of ze nog extra veiligheidsmaatregelen gaan nemen. Voor morgen is dat te laat. Dit soort ongevallen zijn echter wel nodig om de sport steeds weer veiliger te maken. Je kunt van alles bedenken en uit testen - pas op raceday kun je zien of het ook werkt.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2013, 07:03:50
Het door mij geplaatste filmpje is inmiddels weer vrijgegeven.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2013, 13:10:12
Daytona Speedway crash injures driver, 28 fans

(Reuters) - A fiery pile-up at the Daytona speedway on Saturday injured at least 28 fans and a driver after the 10-car crash sent car debris, including a tire, flying into the crowd in the final lap of the Nationwide NASCAR race.

lees verder: http://www.reuters.com/article/2013/02/24/us-motorracing-nascar-daytona-idUSBRE91L11L20130224
Samen sterk in de hulpverlening!


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2013, 13:26:09
Ja, de hekken deden hun werk, wat betreft het geleiden van de auto('s) terug de oval op. Dat is een positief gegeven.
Echter dat er een compleet motorblok en 2 wielen door de hekken op de tribune belanden, is een stuk minder.

Het hoort bij het racen dat er ongevallen gebeuren. Op circuits vallen echter minder slachtoffers (zowel qua omstanders, als racers), maar het is een puur Amerikaans vermaak.
Wellicht dat (zoals je bij stierenvechten ziet) een extra veiligheidsring, inclusief bijhorende hoger gelegen tribuneplaatsen er minder slachtoffers vallen, maar dat weet je pas nadat het een keer, zoals nu, is fout gegaan.