Onderbord afbuigende voorrangsweg

Auteur Topic: Onderbord afbuigende voorrangsweg  (gelezen 2258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 7 augustus 2005, 19:00:27
Ik hoorde in een van de laatste aflevering een  agent een opmerking maken dat een dame de voorrangsweg, die volgens het onderbord naar links afboog, volgde en daarbij geen richting aan gaf.

Volgens mij maakt het niet uit dat de weg met een bocht naar links gaat, verkeerstechnisch blijft ze dezelfde (voorrangs)weg volgen en hoeft zed us geen richting aan te geven.

Wie weet hoe dit precies zit ?




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2005, 19:12:11
Ik heb de aflevering ook gezien. En in een andere aflevering van (ik dacht) blik op de weg lieten ze inderdaad zien dat ze er veel reactie's op hadden gehad.

Een agent legt dan uit dat het verplicht is elke keer als je van richting veranderd richting aan te geven. Dus al rijd je op dan moment op een afbuigende voorrangs weg.

Misschien dat iemand van de blauwe kant een wets artikel erbij heeft?


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2005, 19:49:47
Ik heb altijd geleerd dat dat afhangt van de bocht. Als de voorrangsweg abrupt ongeveer 90 graden afbuigt, moet je richting aangeven maar als de bocht wat flauwer of minder hoekig is en "natuurlijk" in de weg ligt, hoeft het niet.

Als het anderen maar duidelijk is dat je de weg volgt en hoe die weg loopt (ze moeten niet denken dat je afslaat)


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2005, 21:23:12
[subjectieve mode]
Men dient richting aan te geven bij elke zijdelingse verplaatsing, geografische richtingsverandering en elke overige belangrijke verplaatsing. De kneep zit 'm in het geografische richtingsverandering, als je bijv. noordelijk rijdt en de doorgaande voorrangsweg buigt naar links af, dan vindt er zo'n richtingsverandering plaats. Je gaat dan immers in westelijke richting verder. . . .

Aldus de lezing destijds van mijn docent verkeer van het PIVM.

[/subjectieve mode]

Maar het RVV 1990 zegt hierover in artikel 55:

Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Voor de duidelijkheid zou ik het iig wel altijd doen, maar qua wettelijke bepaling gezien lijkt het niet meer verplicht te zijn.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Sven

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2005, 13:31:36
Ik ben ook van mening dat het aangeven van richting naar links niet meer hoeft. Ik ben wel geneigd om richting aan te geven naar rechts indien ik in een links afbuigende voorangsweg rechtdoor ga (en dus feitelijk rechtsaf).


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2005, 00:04:02
Vanavond viel mij op dat de voorsorteervakken op een dergelijke voorrangsweg aangaven dat de afbuigende voorrangsweg rechtdoor was.