De hulpdiensten zouden moeten beschikken over een systeem van alle mogelijke voer-, vaar-, vlieg- en spoorse "tuigen" die er zijn.
Zowel voor de reguliere incidentbestrijding als de crisisbeheersing.
Dat systeem is dan te raadplegen door middel van allerlei "hand held" technologiën.
Want hoe ziet het transportmiddel eruit als je ter plaatse komt; vervormd, in brand of wat ook.
Welke tijdswinst boek je als het al tijdens het aanrijden geraadpleegd kan worden?
Ik denk aan een grote scheepsbrand waar het stuurhuis, waar de tekeningen te vinden waren/hadden moeten zijn, door hitte niet of moeilijk te bereiken was. En de kopiën ook niet beschikbaar waren omdat die bij een eerdere brand in het rederij-kantoor verloren waren gegaan...
En dat was dan lastig voor de bronbestrijding door de eenheden ter plaatse, maar toen ik later bij het ROT in het RCC kwam was daar ook nog geen beeldvorming van het schip. "Eén of andere vissersboot, waar gaat het over?" Binnen enkele minuten had ik via dit forum een foto gevonden gemaakt door iemand ter plaatse met zijn telefoon. Die foto toonde niet alleen de enorme brand- en rookkolom maar ook de scheepscode op de boeg. En met die code kon ik via Google meer gegevens over het schip vinden en bleek het een varende visfabriek te zijn. Andere koek dus.
Dat was alweer wat jaren geleden, maar ondanks enkele regionale, nationale en zelfs internationale initiatieven hebben we nog steeds geen snelle mogelijkheid om dit soort relatief eenvoudige basisgegevens tevoorschijn te kunnen toveren...