Het systeem an sich is prachtig en ik vermoed dat het in de toekomst bijna een noodzakelijk iets is om veilig aan auto's te kunnen werken. Er worden op steeds meer plaatsen airbags geplaatst (vroeger in het stuur en evt. bij de bijrijder, nu zijn er frontairbags, gordijnairbags, airbags in de stijl, airbags in de stoel en bij hele luxe auto's zullen er nog wel meer verstopt zijn) en dat is best tricky als je als hulpverlener in en om een auto moet werken.
Ik kan me een vrij recent incident hier uit de buurt herinneren waarbij een cabrio een ongeval had gehad. Auto was niet over de kop geslagen, maar 'gewoon' tegen een boom gereden. Zonder aanleiding schoten tijdens de hulpverlening de rolbeugels in één keer uit de stoelen, waar op dat moment gelukkig niemand stond. Een reddingskaart geeft een heel goed beeld van de mogelijke gevaren bij een auto, zowel voor de bevelvoerder als voor de manschappen.
Wij hebben in de TS het Crash Recovery Systeem; eigenlijk een digitale map met reddingskaarten. Bij het invoeren van het kenteken zou de juiste auto tevoorschijn moeten komen met alle specificaties. Geheel vlekkeloos werkt dat systeem nog niet (verkeerde auto's bij kentekens etc.), maar het is een aardig hulpmiddel.
Het is een hele verantwoordelijkheid voor de burger om een reddingskaart in de auto te hebben en dan ook nog eens op een zichtbare plaats. Ik voel er daarom meer voor om alle voertuigtypen in een programma te zetten, waardoor de brandweer (of welke dienst dan ook) alleen het soort voertuig (merk, type) erin hoeft te zetten. Zo heb je als brandweer in ieder geval altijd de gegevens bij de hand en bereikbaar, want je moet ook die reddingskaart nog maar eens uit een in elkaar gedeukte auto zien te halen....