28 gewonden in publiek bij crash Nascar race - Daytona (USA) 24-02-2013

Auteur Topic: 28 gewonden in publiek bij crash Nascar race - Daytona (USA) 24-02-2013  (gelezen 5586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sam Wedel

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 570
  • Eibergen, Achterhoek
Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2013, 13:37:38
Laten we blij zijn dat hier hekken staan. O0 Als die er niet hadden gestaan was dit veel en veel erger afgelopen.  :(


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2013, 15:43:40
Ja, de hekken deden hun werk, wat betreft het geleiden van de auto('s) terug de oval op. Dat is een positief gegeven.
Echter dat er een compleet motorblok en 2 wielen door de hekken op de tribune belanden, is een stuk minder.

Het hoort bij het racen dat er ongevallen gebeuren. Op circuits vallen echter minder slachtoffers (zowel qua omstanders, als racers), maar het is een puur Amerikaans vermaak.
Wellicht dat (zoals je bij stierenvechten ziet) een extra veiligheidsring, inclusief bijhorende hoger gelegen tribuneplaatsen er minder slachtoffers vallen, maar dat weet je pas nadat het een keer, zoals nu, is fout gegaan.

Ja de hele voorkant van de auto is door het hek heen gekomen, maar het motorblok en merendeel van het voorste subframe inc 1 wiel lagen meteen achter de muur. Op wat kleine delen na is er alleen 1 wiel op de tribune gekomen. De rest is mijns inziens vooral een kwestie van spektakel journalistiek.

En laten we dan eens verder kijken, hoe vaak gebeurt het dat er delen door de hekken komen en waardoor omstanders gewond raken? Als dit regelmatig gebeurt, dan ja, dan zou er misschien gekeken moeten worden naar hoe de veiligheid verbeterd kan worden. Maar ik heb zo'n vermoeden dat er jaarlijks meer mensen gewond raken onderweg naar zo'n race en terug naar huis op de openbare weg, dan dat er mensen gewond raken bij zo'n race. Hoeveel moet je dan willen investeren? En kun je garanderen dat er na die investeringen niemand meer gewond zal raken? Of doen we het allemaal nog een keer wanneer er door een freak accident iemand gewond raakt?

Ik ben helemaal voor om de boel veilig te maken/houden. Maar laten we niet op basis van 1 geval de wereld op z'n kop gaan zetten.

Dan zijn er wel andere takken van (motor)sport waar je je meer zorgen om zou moeten maken. Denk juist dat een ongeluk als deze laat zien hoe goed de veiligheid wel is!


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2013, 16:09:43
Het motorblok heeft het hek geraakt op een van de zwakste plekken in het hek; Een poort(je) naar de oval zelf. Op het tweede filmpje zie je het poortje ook goed.
5 meter naar voor of naar achter en het hek had (nog beter) zijn werking gedaan. Gewoon een ongelukkige plaats op een ongelukkig moment.

Schokkend, dat zeker, maar het had naar mijn mening veel erger af kunnen lopen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2013, 16:10:43
De ovals zijn ook wel redelijk veilig, maar helaas vallen er jaarlijks wel enkele gewonden. Dat een coureur gewond raakt bij een race, dat heet beroepsrisico, maar wanneer een toeschouwer gewond raakt, moet er mijn inziens gelijk gekeken worden naar eventuele verscherpingen van de veiligheidsvoorzieningen.
Wanneer je namelijk kijkt hoeveel extra maatregelen worden genomen om de veiligheid van coureurs te kunnen waarborgen, is er weinig veranderd voor de toeschouwers de laatste 10/20 jaren.

Dan zijn er wel andere takken van (motor)sport waar je je meer zorgen om zou moeten maken. Denk juist dat een ongeluk als deze laat zien hoe goed de veiligheid wel is!

Als ik mag gokken, gok ik op Rally, wat jij bedoelt? Want dat is de gevaarlijkste motorsport voor omstanders.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2013, 16:19:58
(...) wanneer een toeschouwer gewond raakt, moet er mijn inziens gelijk gekeken worden naar eventuele verscherpingen van de veiligheidsvoorzieningen. (...)


Het probleem bij het aanscherpen van de veiligheids maatregelen is dat het vrijwel altijd ten koste gaat van het zicht op de wedstrijd.
Een betonnen muur van 4 meter hoog zou de veiligheid aanzienlijk verbeteren maar je maakt er geen vrienden bij in het publiek.

Bij het bedenken van nieuwe maatregelen zul je altijd rekening moeten houden met de balans tussen veiligheid, zichtbaarheid en spektakel(wat bij NASCAR een zeer grote factor speelt)


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2013, 17:30:54
Het probleem bij het aanscherpen van de veiligheids maatregelen is dat het vrijwel altijd ten koste gaat van het zicht op de wedstrijd.
Een betonnen muur van 4 meter hoog zou de veiligheid aanzienlijk verbeteren maar je maakt er geen vrienden bij in het publiek.

Bij het bedenken van nieuwe maatregelen zul je altijd rekening moeten houden met de balans tussen veiligheid, zichtbaarheid en spektakel(wat bij NASCAR een zeer grote factor speelt)

Dat is inderdaad een van de voorname redenen dat ik de 'noodzaak' om de boel veiliger te maken in twijfel trek.

Als ik mag gokken, gok ik op Rally, wat jij bedoelt? Want dat is de gevaarlijkste motorsport voor omstanders.

Natuurlijk mag je gokken, en ja dat is een van de sporten waar ik aan dacht. Daar is geen grindbak, vangrail, hek, hooguit een plastic lintje om de toeschouwers van de weg af te houden. Want laten we wel zijn, mensen gaan bewust naar deze evenementen toe, tenminste ik vind dat je daar van uit mag gaan. Net zo goed als dat die coureur aan die race meedoet nemen de toeschouwers het risico voor lief om er aanwezig te zijn. En in hoeverre moet je mensen tegen hun eigen keuzes in bescherming nemen?

Zeker wanneer je bijvoorbeeld bij rally's mensen midden op de weg ziet staan om die ene foto te maken, en vervolgens aangereden wordt.... Dan heb ik meer medelijden met de coureur wiens rally om zeep geholpen is, dan met die malloot die midden op de weg gaat staan.

Nieuws berichten als deze laat mensen weten dat de kans bestaat dat zo'n hek niet alles tegenhoud. Maar ik betwijfel of dat mensen tegen zal houden om vandaag op eenzelfde plek weer te gaan zitten. Blijft vandaag en de komende races de onderste helft van de tribunes leeg.... dan heb je een duidelijk signaal dat er iets moet gebeuren. Zit te tribune vol, staan de mensen de volgende keer bij een rally weer op en langs de weg te kijken.... Dan is het mijns inziens veilig genoeg.


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2013, 20:15:11
Na de zware crash op het circuit van Daytona (VS) liggen nog twee mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis, waaronder één kind. Een ander persoon heeft zwaar hoofdletsel opgelopen en verkeert in levensgevaar. Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis in Halifax gezegd. Bij het ongeluk tijdens een NASCAR-race vielen in totaal 33 gewonden.

Inmiddels komen ook de eerste ooggetuigenverslagen naar buiten. USA Today sprak met racefan Terry Huckaby, wiens broer Eddie (53) gewond raakte. "Eddie is geraakt door een metalen plaat van ongeveer 90 centimeter lang. Hij heeft een diepe snee in zijn been."

De broertjes zaten op de elfde rij toen het ongeluk zich voor hun neus voltrok. "Toen die wagen in de muur knalde, slingerden de brokstukken overal naartoe. Banden vlogen over ons hoofd. Het leek wel een oorlogsgebied. We hebben echt geluk gehad. Dit had veel erger kunnen aflopen."

Op amateurbeelden is te zien dat er stukken metaal en complete wielen op de kuipstoeltjes van het racestadion liggen.

Zondag wordt het koningsnummer van de races in Daytona verreden: de Daytona 500.

http://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/21320438/__Kind_kritiek_na_crash_Daytona__.html
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2013, 17:56:11
De ovals zijn ook wel redelijk veilig, maar helaas vallen er jaarlijks wel enkele gewonden.

Nou, maak daar maar doden van..... Nascar sanctioned races zijn relatief veilig (laatste dode in 2008 geloof ik), maar dat is maar een klein deel van het aantal races op ovals.
Er zijn nog honderden regionale en lokale races waar elk jaar doden en gewonden vallen, zowel deelnemers als toeschouwers.

Overigens is dit wel een incident met een beetje geschiedenis.
Het gebeurde onder de zogenaamde "green-white" flag. Eigenlijk een extra rondje aan het einde van de race, als die race anders onder de gele vlag ("caution") zou finishen.
(Dwz met lage snelheid en zonder inhalen)

Eind jaren 90 begon men om in dat geval de race tijdelijk te staken (rode vlag), totdat de oorzaak van de "caution" opgeruimd was. Zo hield men nog een paar rondjes echt racen over. Natuurlijk spectaculairder voor de fans, dan rondjes onder geel tot aan de finish.
Na een paar grote crashes in zulke situaties, waarvan de grootste op Daytona (!!!!) besloot NASCAR om dit niet meer te doen. Veiligheid voorop!!!
Bij de eerste de beste race die daarna onder "caution" finishte, werd het publiek zo boos dat men van alles op de baan gooide.... NASCAR draaide daarop het afschaffen van die regel terug. Uiteindelijk leidde dat tot de huidige "green-white" procedure, die nu in de US media weer ter discussie staat....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten