Vervolg vraag.
Nu ben ik alleen thuis en is er iets aan de hand met mijn dochtertje. Ik moet 112 bellen, want geen keus, maar kan mijn dochtertje verder niet alleen laten om de deur open te doen. Kan en mogen de ambulance medewerkers een raampje van mijn voordeur inslaan om toegang te verschaffen?
2 delig/zijdig antwoord. Wanneer jij hun toestemming geeft zou dat mijns inziens mogen. Anderzijds, moet een ambulance medewerker het risico willen lopen om zelf gewond te raken?
Ik denk dat je in 95% van de gevallen wel even snel de deur open moet kunnen zetten, dan wel opendoen wanneer ze er zijn. Wanneer dat echt onmogelijk is om wat voor reden dan ook, zul je dit denk ik meteen bij de melding door moeten geven. Zodat er ook bijvoorbeeld politie gealarmeerd kan worden om de deur te forceren.
Mooi om te lezen hoe het bij andere bedrijven gaat. Bij ons wordt in principe de hele BHV opgeroepen, waar ook 2 EHBO'ers bij zitten. Die nemen de eerste hulp voor hun rekening, waarbij andere BHV'ers assisteren waar nodig. De anderen zorgen dat de weg vrij is voor de hulpdiensten en geleiden die naar hun plek. Helaas dus nog niet alle knelpunten goed in kaart gebracht, en bekend. Verder is het niet zo'n heel groot bedrijf, waar bijna iedereen elkaar kent. Dat zorgt er al snel voor dat andere collega's ook al snel bijspringen waar nodig.
Tussen 7:30 en 16:30 dan ook geen enkel probleem, nu de problemen bekend zijn, om genoeg mensen op alle knelpunten te plaatsen. De vraag is dus vooral, wat moet je in een situatie die Mattijs ook een beetje schetst. Je bent met 2 personen waarvan 1 (zwaar)gewond, op een lastig te vinden plek, dan wel afgesloten plek (deuren, hekken, etc). Hoe te handelen?