(Britse) Centralist krijgt hartstilstand voor camera

Auteur Topic: (Britse) Centralist krijgt hartstilstand voor camera  (gelezen 11569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2013, 14:34:06
Het idee is dat de mechanische energie wordt omgezet in elektrische energie, waardoor je defibrillatie kunt bewerkstelligen. Het werkt alleen als het hart nog uiterst gevoelig is hiervoor en niet te lang zonder zuurstof heeft gezeten. Daarom werkt het alleen bij mensen die je voor je ogen (of aan de monitor) in VF ziet schieten.

Zie ook: http://www.ntvg.nl/publicatie/secundaire-reanimatiehandelingen-de-richtlijnen-van-de-europese-reanimatieraad-1992/volledig


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2013, 14:38:04
Het idee is dat de mechanische energie wordt omgezet in elektrische energie, waardoor je defibrillatie kunt bewerkstelligen. Het werkt alleen als het hart nog uiterst gevoelig is hiervoor en niet te lang zonder zuurstof heeft gezeten. Daarom werkt het alleen bij mensen die je voor je ogen (of aan de monitor) in VF ziet schieten.

Zie ook: http://www.ntvg.nl/publicatie/secundaire-reanimatiehandelingen-de-richtlijnen-van-de-europese-reanimatieraad-1992/volledig

Ik denk niet dat het zinvol is om pre-historische inzichten een nieuw leven in te blazen. De pre-cordiale stomp bij VF kan misschien nut hebben maar dan praat je echt over 5 seconden na het ontstaan van VF.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2013, 14:40:57
Ik had gezien dat dat het stuk uit 1992 kwam. Toch vond ik dat er wel wat interessante informatie in stond. De stomp toedienen na 5-30 seconden heeft dus geen kans van slagen? :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2013, 14:45:07
Ik had gezien dat dat het stuk uit 1992 kwam. Toch vond ik dat er wel wat interessante informatie in stond. De stomp toedienen na 5-30 seconden heeft dus geen kans van slagen? :)

Wie ben ik om te roepen dat het helemaal geen kans van slagen heeft, van mij mag iedereen die klap op het borstbeen geven voor ze een AED aansluiten. Ik acht de kans verwaarloosbaar klein dat het bij VF nog enig nut heeft. Bij VT is de kans niet ondenkbaar dat je na de klap kunt genieten van een sinusritme op de beeldbuis.

Ik ben onvoldoende op de hoogte met NRR en ERC richtlijnen, ik neem aan dat zij inmiddels de secundaire richtlijn uit 1992 hebben aangepast.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2013, 14:57:41
... ik neem aan dat zij inmiddels de secundaire richtlijn uit 1992 hebben aangepast.


Dat hebben ze inderdaad gedaan. Op Pubmed vond ik een paar artikelen waarin de auteurs concludeerden dat een precordiale stomp geen meerwaarde heeft bij VF en VT, omdat alle (een enkeling daargelaten) patiënten alsnog gedefibrilleerd moesten worden en dat de precordiale stomp wel nut kan hebben bij asystolie.

In de ERC-richtlijn van 2010 wordt inderdaad de precodiale stomp "de-emphasised" t.o.v. eerdere richtlijnen. Er staat:

"Precordial thump
A single precordial thump has a very low success rate for cardioversion of a shockable rhythm and is likely to succeed only if given within the first few seconds of the onset of a shockable rhythm. There is more success with pulseless VT than with VF. Delivery of a precordial thump must not delay calling for help or accessing a defibrillator. It is therefore appropriate therapy only when several clinicians are present at a witnessed, monitored arrest, and when a defibrillator is not immediately to hand. In practice, this is only likely to be in a critical care environment such as the emergency department or ICU."


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2013, 15:11:53


Dat hebben ze inderdaad gedaan. Op Pubmed vond ik een paar artikelen waarin de auteurs concludeerden dat een precordiale stomp geen meerwaarde heeft bij VF en VT, omdat alle (een enkeling daargelaten) patiënten alsnog gedefibrilleerd moesten worden en dat de precordiale stomp wel nut kan hebben bij asystolie.

In de ERC-richtlijn van 2010 wordt inderdaad de precodiale stomp "de-emphasised" t.o.v. eerdere richtlijnen. Er staat:

"Precordial thump
A single precordial thump has a very low success rate for cardioversion of a shockable rhythm and is likely to succeed only if given within the first few seconds of the onset of a shockable rhythm. There is more success with pulseless VT than with VF. Delivery of a precordial thump must not delay calling for help or accessing a defibrillator. It is therefore appropriate therapy only when several clinicians are present at a witnessed, monitored arrest, and when a defibrillator is not immediately to hand. In practice, this is only likely to be in a critical care environment such as the emergency department or ICU."

Ik vind het prachtig omgeschreven door de ERC. Het is nog mooier als ze ook aan kinderen en babies denken. Voor de volledigheid stomp je nooit babies of kinderen op de borstkas.

Het idee is dat de mechanische energie wordt omgezet in elektrische energie, waardoor je defibrillatie kunt bewerkstelligen. Het werkt alleen als het hart nog uiterst gevoelig is hiervoor en niet te lang zonder zuurstof heeft gezeten....

....en er nog geen verschuiving van elektrolytenbalans heeft plaatsgevonden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2013, 17:19:28
Prachtig hoe hij uitgebreid de paramedics, helipiloot en cameraman "oh, and the cardiologist and all that lot" bedankt  ;D
Arts  www.alphalog.nl


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #27 Gepost op: 28 februari 2013, 20:14:42
Een indrukwekkend en een (hoe raar het ook klinkt) een mooi filmpje.  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2013, 10:14:04

Kanarie, en 024, hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoord.
Conclusie is dus dat deze stomp alleen uitgevoerd wordt, indien men al bij de (volwassen) patient is voordat het arrest begint, en dit zeer snel uitgevoerd wordt na de start van het arrest, in de fase dat er een incomplete onbelans is, waarbij kans van slagen zeer gering is.

In de praktijk ga ik er niet vanuit dat dit plaats vind in mijn geval als burgerhulpverlener. Logisch dus dat dit niet wordt aangeleerd.

Dit filmpje lijkt me zeker van nut tijdens de (herhalings-)cursus omdat dit een reallife situatie betreft, i.p.v. met acteurs.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 5 maart 2014, 17:19:43
Ik kan hem zo snel op het forum nog niet vinden dus maar even gepost. >>>samengevoegd met bestaand topic<<<
Geeft een mooi beeld van een daadwerkelijke reanimatie (als is de techniek iets anders als in Nederland standaard aangeleerd wordt)
Je ziet mooi dat de centralist abnormale spiersamentrekkingen in de armen krijgt die als je niet goed oplet als normale bewegingen zouden kunnen worden gezien en daarmee voor sommigen wellicht een teken van bewustzijn.

http://www.youtube.com/watch?v=c5co5PPkK4E#
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources