(Britse) Centralist krijgt hartstilstand voor camera

Auteur Topic: (Britse) Centralist krijgt hartstilstand voor camera  (gelezen 11908 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2013, 12:14:54
Wat een verspilling... daar is toch de brandweer voor?  098uo

Lolbroek, jij hoopt dat ik nu iets ga posten over zaklampen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2013, 12:19:15
Knap werk. Uiteindelijk gaat het om het rendement van de reanimatie. In de praktijk improviseren we in NL ook vaak. Het is nooit zo mooi als in een leslokaal met veel ruimte, geen stress en een oefenpop.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2013, 12:22:07
Je zult toch wel met me eens zijn dat er een richtlijn noodzakelijk is, niet direct voor de prof, die regelmatig(er) met een reanimatie te maken zal krijgen dan de leek.
Juist voor de "boerenkinkels" met de beste bedoelingen onder ons, want reëel gezien is het burger AED niet veel meer, zullen die regels/richtlijnen vooral noodzakelijk zijn om het geleerde waar te maken en op peil te houden. Dat de prof. daarvan afwijkt omdat zijn ervaring (hopenlijk) een stuk groter is dan die van de leek is niet meer dan logisch.

Ik las ook heel anders dan op school aangeleerd is....

Natuurlijk is een advies of een richtlijn wel belangrijk om een burger te leren reanimeren. Profs hebben het ooit ook geleerd volgens het boekje. In een andere discussie bleek onlangs dat een aantal examinatoren geen certificaat af geeft zodra de cursist niet geheel conform het protocol werkt.

Ik ben van mening dat iedereen die de moeite genomen heeft om twee avonden naar een reanimatiecursus te gaan en een paar keer op een pop heeft mogen reanimeren gewoon een certificaat kan krijgen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2013, 12:29:16
Of iedereen een certificaat moet krijgen is maar zeer de vraag. Ik denk dat we eerder de vraag moeten stellen of iedereen wel geschikt is om te reanimeren? Reanimeren is topsport en natuurlijk is het altijd beter iets dan niets. Maar ook ik zie helaas cursisten die fysiek en geestelijk niet in staat zijn om een "goede" reanimatie te doen op een oefenpop. Laat staan hoe dit in de praktijk moet zijn. Moeten we deze mensen niet beschermen tegen zichzelf? De wanhoop nabij zijn en het gevoel van gefaald te hebben kunnen grote impact hebben op de rest van hun leven.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2013, 12:43:06
Of iedereen een certificaat moet krijgen is maar zeer de vraag. Ik denk dat we eerder de vraag moeten stellen of iedereen wel geschikt is om te reanimeren? Reanimeren is topsport en natuurlijk is het altijd beter iets dan niets. Maar ook ik zie helaas cursisten die fysiek en geestelijk niet in staat zijn om een "goede" reanimatie te doen op een oefenpop. Laat staan hoe dit in de praktijk moet zijn. Moeten we deze mensen niet beschermen tegen zichzelf? De wanhoop nabij zijn en het gevoel van gefaald te hebben kunnen grote impact hebben op de rest van hun leven.

Wat mij betreft leert iedereen op school basale reanimatie, bijvoorbeeld 1 keer per jaar tijdens een les maatschappijleer. Als we dat 20 jaar al hadden ingevoerd hadden we nu al een forse groep burgers die bekend zijn met een redelijk simpel uitvoerbare techniek om direct te beginnen met een reanimatiepoging.

Voor de geintresseerden, na het zien van de video begon hier een lampje te branden. Het slachtoffer heeft gesproken tijden het London Cardiac Arrest Symposium 2012.

Video: http://www.londoncardiacarrestsymposium.com/videos-solomons.html


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2013, 12:49:10
Of iedereen een certificaat moet krijgen is maar zeer de vraag. Ik denk dat we eerder de vraag moeten stellen of iedereen wel geschikt is om te reanimeren?
Reanimeren is topsport en natuurlijk is het altijd beter iets dan niets. Maar ook ik zie helaas cursisten die fysiek en geestelijk niet in staat zijn om een "goede" reanimatie te doen op een oefenpop.
Laat staan hoe dit in de praktijk moet zijn. Moeten we deze mensen niet beschermen tegen zichzelf? De wanhoop nabij zijn en het gevoel van gefaald te hebben kunnen grote impact hebben op de rest van hun leven.

Dan kom je op een heel andere discussie...als het om de fysieke eisen gaat. Kom je niet verder dan de eindtermen en die discussie hebben we ergens anders al behoorlijk verhit gevoerd (en zijn we er eigenlijk nog niet uit)
Blijk je de eindtermen niet te halen dan geen certificaat daarna is het aan de persoon zelf of hij het werkelijk aan kan.
Heel belangrijk daarin KAN de nazorg zijn, hoe ga je om met een reanimatie opzich en wanneer kun je werkelijk spreken van een geslaagde reanimatie ??
Mij is geleerd dat ik in beginsel niet kan falen, immers ik heb gedaan wat ik kon. Na een inzet moet je je verhaal kwijt kunnen zeker wanneer de afloop niet is zo als je hoopt.
Mensen vooraf in bescherming nemen is lastig, zeker om te zien hoe iemand er "tussen de oren" mee om zal gaan. Voor de leken HV-er is wat dat betreft denk ik de nazorg nog belangrijker dan voor de prof.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2013, 12:56:24
Klopt, je kan ook niet falen bij een reanimatie, beter iets dan niets. Eigenlijk zou iedereen dit moeten leren op school. Die ervaring neem je mee de rest van je leven.

Nazorg is zeker een belangrijk punt. Daar moet nog veel gebeuren als ik kijk naar alle goede AED-projecten die er inmiddels zijn. Een echte reanimatie zien en/of doen heeft grote impact. Maar ook aan het onderwijs is nog veel te doen. Het verwachtingspatroon van de mens is vaak verkeerd. Helaas wordt niet iedereen gered. Ook het uitleggen hoe ambulancediensten werken volgens een protocol is vaak erg verhelderend richting de mensen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2013, 13:17:11
Klopt, je kan ook niet falen bij een reanimatie, beter iets dan niets. Eigenlijk zou iedereen dit moeten leren op school. Die ervaring neem je mee de rest van je leven.

Nazorg is zeker een belangrijk punt. Daar moet nog veel gebeuren als ik kijk naar alle goede AED-projecten die er inmiddels zijn. Een echte reanimatie zien en/of doen heeft grote impact. Maar ook aan het onderwijs is nog veel te doen. Het verwachtingspatroon van de mens is vaak verkeerd. Helaas wordt niet iedereen gered. Ook het uitleggen hoe ambulancediensten werken volgens een protocol is vaak erg verhelderend richting de mensen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Echter benoem je al de oorzaak waarom er een grote behoefte is aan nazorg. Je kunt investeren in hele goede nazorg maar het is effectiever om de bron aan te pakken. Dat is namelijk het onjuiste verwachtingspatroon wat vooral door organisaties als de Hartstichting wordt aangewakkerd.

Ik krijg soms wel eens het gevoel dat men vooral streeft naar het behartigen van eigen belangen en ten koste van alles het huidige reanimatie onderwijs (tegen betaling) in stand wenst te houden.

Deze video toont zelfs een slachtoffer waar je zou kunnen volstaan met hands-only CPR, iets wat de Britse en Amerikaanse equivalenten van de hartstichting propageren. In Nederland wenst men alleen de "zes minuten droom" van de hartstichting, RAV's en burgerhulpverleningsprojecten te propageren waarbij steevast in de laatste zin een mogelijke 75% op succes zou kunnen worden behaald.

Ik noem dat slingeren met cijfers waar mij de jurk van af zakt. Ik begrijp burgers heel goed dat ze op basis van dit soort dromen passievol meewerken om de droom te realiseren. Ik geloof er niet in en denk dat het geloof in deze droom tevens de oorzaak is van psycho-traumatische ervaringen door hulpverleners.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2013, 14:26:51
Wat mij vooral opvalt is de klap die meteen uitgedeeld wordt op het moment van het in fibrilatie komen van het hart, dit heb ik mensen vaker zien doen, maar is geen onderdeel van de instructie conform de NRR. (seconde 2:34). Ik ben niet bekend met de benaming, wel met de filosofie en het wordt hier iig uitgeoefend. Met één ferme klap op het borstbeen wordt geprobeerd defibrilatie te bewerkstelligen. Weet iemand hoe dit heet, en de preciese theorie erachter, en waarom dit niet onderdeel is van de NRR-instructie?
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2013, 14:32:58
Wat mij vooral opvalt is de klap die meteen uitgedeeld wordt op het moment van het in fibrilatie komen van het hart, dit heb ik mensen vaker zien doen, maar is geen onderdeel van de instructie conform de NRR. (seconde 2:34). Ik ben niet bekend met de benaming, wel met de filosofie en het wordt hier iig uitgeoefend. Met één ferme klap op het borstbeen wordt geprobeerd defibrilatie te bewerkstelligen. Weet iemand hoe dit heet, en de preciese theorie erachter, en waarom dit niet onderdeel is van de NRR-instructie?

Goed gezien! Dat heet een precordiale stomp.

Zo op het oog zit deze man nog in een VT, door de stomp in deze fase uit te delen is het mogelijk om het slachtoffer gelijk weer naar een sinusritme te timmeren.