GRIP 1 Zeer Grote brand (grand café De Rechter van Steenwijk) Markt - Steenwijk 27-02-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer Grote brand (grand café De Rechter van Steenwijk) Markt - Steenwijk 27-02-2013  (gelezen 32393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Al was er (eerder) hulp vanuit andere regio's aanwezig, dan nog vraag ik me af of ze deze brand de baas konden. Volgens mij was het bij aankomst van de eerste TS al geen beginnen aan.

Oude gebouwen blijven erg moeilijk. Volgens het nieuwe kwadrantenmodel is defensief buiten altijd goed. Dus niemand meer binnen en oud pand dan wordt het een buitenaanval. De brand krijgt dan alle tijd om binnen verwoestend te zijn en zich op te warmen. Daardoor ontstaan er veel rookgassen en is de wedstrijd om het pand te behouden altijd verloren. Dan wordt het dus de keuze om de omliggende gebouwen te sparen.

De meldkamer krijgt de melding en de eerste 10 tot 15 minuten is daar de grote winst te halen. Met ervaren, praktijkgerichte centralisten die mogen opschalen kun je de eerste klap uitdelen. Aangevuld met de bevindingen van de 1e bevelvoerder en/of OVD kun je dan verder opschalen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Krijg het idee dat het vuur naar beneden "gejaagd" is... Alle inzet op bovenverdieping en waardoor het vuur maar 1 uitweg meer heeft... Naar beneden. Jammer van dit historische pand. Heb er onlangs nog gegeten. Sterkte ook voor eigenaar en betrokkenen

Bij deze brand kun je niet anders dan de vlammen aanpakken van bovenaf. Dit moet je dan bij voorkeur wel doen met een overvloed aan water via meerdere hoogwerkers. Een binnenaanval om de vlammen naar buiten te jagen is in dit pand erg onveilig. Oude constructie met vermoedelijk houten vloeren met mogelijk veel stof tussen de vloer en het plafond in (holle ruimte?). Daarnaast moeten we niet vergeten dat het vuur zuurstof langs de onderkant aanzuigt dus ook altijd in die richting wil uitbreiden. De bekende kubusgedachte van de brandweer, uitbreiding naar 6 kanten.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=159543

Hier een stukje amateurbeelden en een gesprek met de politiewoordvoerder.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Voertuigenlijst Compagniebrand GRIP 1 Markt, Steenwijk

Tankautospuiten
1231 TS Steenwijk
1232 TS Steenwijk
1234 TS Giethoorn (TS4)
1238 TS Oldemarkt
1833 TS Zwartsluis
2241 TS Ommen (WTS 2500)
2832 TS Deventer Colmschate (WTS 2500)

Friesland
6732 TS Wolvega

Drenthe
9133 TS Havelte
9134 TS Vledder
9232 TS Meppel

Redvoertuigen
1251 HW Steenwijk
1271 HV2 Steenwijk

Drenthe
9250 HW Meppel

Friesland
6972 HV2 Wolvega

Haakarmvoertuigen
1285 HA Steenwijk
1682 HA Zwolle Centrum
1687 HA Zwolle Centrum
2285 HA Ommen
2685 HA Heino
2885 HA Deventer Hoofdpost

Haakarmvoertuigen/Aanhangers
1265 DPH Steenwijk
1667 DPH Zwolle Centrum
1695 COH Zwolle Centrum
2265 DPA Ommen
2266 SLH Ommen
2684 VZH Heino
2866 SLH Deventer Hoofdpost
2867 DPA Deventer Hoofdpost

Dienstvoertuigen
1020 DA AGS
1090 DA HSvD
1091 DA HOvD Oost
1092 DA HOvD Noordwest
1295 DA OVD Steenwijkerland
1490 DA OVD Kampen
2090 DA OVD Dalfsen/Staphorst/Zwartwaterland

Drenthe
8993 DA OVD Zuidwest Drenthe

Personeel/Gereedschaps/Materieelwagens
1200 DB Steenwijk (ademlucht)
1680 PM Zwolle Centrum (logistiek)
2682 VW Heino
7780 VW Apeldoorn-Wilmersdorf


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Zo wat een lijst!

Geen WVD ?
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Hoe vol staat het pleintje nu met voertuigen en personeel???
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Zeer grote brand Steenwijk

Er woedt een zeer grote brand in Grand Café de Rechter in Steenwijk. Woningen aan de Grote Markt zijn ontruimd. Door de brand is op een aantal plekken de stroom uitgevallen.
Rookwolk boven caféfoto 1 van 6


Het gaat om een uitslaande brand in het Grand Café De Rechter van Steenwijk aan de Grote Markt, een monumentaal pand. Het gebouw is de voormalige rechtbank in de binnenstad van Steenwijk. Verschillende brandweerkorpsen uit de wijde regio bestrijden het vuur. Alle winkels in de omgeving zijn dicht. Het café is van dezelfde eigenaar als café Flater in Ommen. De brand is ontstaan in de keuken tijdens het frituren.

Er zijn geen gewonden gevallen. Mogelijk komt bij de brand asbest vrij, maar er is nog geen asbest gemeten in de omgeving van het gebouw. Omwonenden moeten ramen en deuren gesloten houden. De binnenstad van Steenwijk is voor een groot deel afgesloten. De brand is nog niet onder controle.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=159543


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=159554

Citaat
Eigenaar De Rechter van Steenwijk: "Schade zeker een miljoen"
woensdag 27 februari 2013 | 14:09Laatst bijgewerkt:27-2-2013 | 14:16  

Eigenaar Henk Smit van het afgebrande Grand Café De Rechter van Steenwijk in Steenwijk schat de schade van de brand op zeker een miljoen euro.

Smit zat vanmorgen in de auto op weg naar zijn café toen hij gebeld werd over de brand. "Ik mocht de binnenstad niet in met de auto en zag de rook boven de daken. Dan besef je direct dat het ernst is."
Personeel moest blussen staken
De brand is volgens Smit ontstaan tijdens het frituren in de keuken. Het personeel probeerde de brand te blussen met een blusdeken, maar dat lukte niet. Bij de brand kwam zoveel hitte vrij, dat het personeel het blussen al snel moest opgeven. "De klanten en het personeel zijn het café uitgegaan", zegt Smit. Bij de brand raakte niemand gewond.
De brandweer laat het vuur gecontroleerd uitbranden. Hoewel hij nog niet is bekomen van de eerste schrik, denkt Smit ook alweer aan de toekomst. Hij wil met het café weer graag terugkeren op dezelfde plek. "Het was een mooi project. Opbouwen en opnieuw beginnen."


Edwin112

  • ex-Militair Klu
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 328
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd