Tactische zaklamp

Auteur Topic: Tactische zaklamp  (gelezen 124714 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Djseb

• Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 3 mei 2016, 15:15:14
Ik ben vrij actief bezig met modelbouw, daar werken we met Li-Po batterijen en soms ook 18650. Enkele jaren terug waren deze li-po batterijen vrij gevoelig met opladen en ontladen, als je ze te ver ontlaadde werden ze instabiel en had kon je de accu weggooien ivm brandgevaar. Dit hebben de huidige lipo's niet meer, de cellen worden wel minder (interne weerstand wordt hoger) maar verder blijven ze wel hun capaciteit zonder problemen leveren. Overladen is nog wel altijd een risico, want dan vliegen ze nog wel in de fik. Om nog even verder te gaan over de lipo's die gebruiken wij in een zogenaamde soft-case, 18650 etc zijn gewoon hard case en dus veel minder gevoelig voor beschadigingen door vallen etc. Als die dingen ''levensgevaarlijk'' zouden zijn dan zouden wij ze niet zo rustig gebruiken in de modelbouw.

Maar met de juiste techniek is er weinig aan de hand want:
- Een goede lader zorgt ervoor dat de accu niet overladen wordt.
- Een protection circuit sluit de spanning af wanneer deze te laag wordt en de accu dus te ver ontladen dreigt te raken.
- In al onze telefoons/laptops/zaklampen/accuschroefboormachines/en ga maar door zitten deze ''veilige'' 18650 cellen, en het aantal problemen valt echt mee.

Dat er auto's en vliegtuigen (787) met lithium cellen in de fik vliegen wil niet per definitie zeggen dat die cellen onveilig zijn. Lithium batterijen hebben alleen een uitgebreidere handleiding om ze veilig te gebruiken dan simpele nimh/nicd/lood accu's. En dan moet de fabrikant daar wel goed mee omspringen.

@Tom

• Forum gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 8 november 2016, 09:55:28
Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar mijn vraag hoort toch echt in dit topic!

Ik kom zelf uit de buitensport en werk daar veel met een hoofdlampje van Blackdiamond. Erg handig ding met flink fel licht. Je kunt het licht dimmen tot het gewenste niveau en het beschikt ook over een knipper-functie (rood of wit).

Nu begrijp ik niet waarom de politie niet met dergelijke hoofdlampjes loopt. Werkt super! Niets aan je koppel, je hebt je handen vrij en je kan evt. het lampje achterstevoren dragen voor zichtbaarheid langs de weg bijv. Dit natuurlijk alleen met diensten waar het ook daadwerkelijk donker wordt..

Iemand die mij hier uitleg over kan geven?

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 9 november 2016, 17:23:51
Citaat van: @Tom link=msg=1456433 date=1478595328
Ik kom zelf uit de buitensport en werk daar veel met een hoofdlampje van Blackdiamond. Erg handig ding met flink fel licht. Je kunt het licht dimmen tot het gewenste niveau en het beschikt ook over een knipper-functie (rood of wit).

Nu begrijp ik niet waarom de politie niet met dergelijke hoofdlampjes loopt. Werkt super! Niets aan je koppel, je hebt je handen vrij en je kan evt. het lampje achterstevoren dragen voor zichtbaarheid langs de weg bijv. Dit natuurlijk alleen met diensten waar het ook daadwerkelijk donker wordt. Iemand die mij hier uitleg over kan geven?

Twintig jaar geleden waren compacte hoofdlampjes niet fel genoeg voor veel politietaken. Inmiddels is dat gelukkig veranderd. Het lijkt me zinvol, als er in elke politieauto minstens één felle hoofdlamp zou liggen. Want vaak heeft een politieagent beide handen nodig voor zijn werk. En een hoofdlamp is telkens automatisch precies gericht op datgene waar je naar kijkt.

Er zijn hoofdlampen die je ook horizontaal op de borst kunt dragen. Bijvoorbeeld de Fenix HL50. Die kun je dan in het vertikale vlak zwenken.

De nieuwe Led Lenser H14R.2 Upgrade geeft maximaal 1000 lumen, en heeft een instelbare focus. Dat biedt een smalle lichtstraal voor ver weg, en een wijde straal voor dichtbij.

Een smalle, geconcentreerde straal is veel feller, en kan worden gebruikt om bijvoorbeeld een verdachte of vermiste persoon te zoeken in een park of bos. Een wijde lichtstraal is veel minder fel, en is geschikt voor bijvoorbeeld reddingswerk en EHBO. Een hoofdlamp kan eventueel worden gecombineerd met een klein lampje op het pistool.  

Hieronder zie je video's van de Led Lenser H14R.2.

! No longer available

! No longer available
Ik stem links.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #103 Gepost op: 11 november 2016, 11:45:44
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1456717 date=1478708631
Twintig jaar geleden waren compacte hoofdlampjes niet fel genoeg voor veel politietaken. Inmiddels is dat gelukkig veranderd. Het lijkt me zinvol, als er in elke politieauto minstens één felle hoofdlamp zou liggen. Want vaak heeft een politieagent beide handen nodig voor zijn werk. En een hoofdlamp is telkens automatisch precies gericht op datgene waar je naar kijkt.

Er zijn hoofdlampen die je ook horizontaal op de borst kunt dragen. Bijvoorbeeld de Fenix HL50. Die kun je dan in het vertikale vlak zwenken.

De nieuwe Led Lenser H14R.2 Upgrade geeft maximaal 1000 lumen, en heeft een instelbare focus. Dat biedt een smalle lichtstraal voor ver weg, en een wijde straal voor dichtbij.

Een smalle, geconcentreerde straal is veel feller, en kan worden gebruikt om bijvoorbeeld een verdachte of vermiste persoon te zoeken in een park of bos. Een wijde lichtstraal is veel minder fel, en is geschikt voor bijvoorbeeld reddingswerk en EHBO. Een hoofdlamp kan eventueel worden gecombineerd met een klein lampje op het pistool.  

Hieronder zie je video's van de Led Lenser H14R.2.

! No longer available

! No longer available
Juist ja. Waar baseer je op dat een diender dit nodig zou hebben? Waar baseer je het op dat er een zaklamp op zijn pistool kan worden gezet. Er zijn ook redenen waarom je juist je hoofd vrij wil houden, bijvoorbeeld tijdens het rennen of vechten... Je wil dan helemaal niet een band die over je nek kan worden getrokken.

Ik heb een zaklamp met roterend houder van Fenix. Zorgt ook voor vrije handen tijdens het verlenen van eerste hulp of het schrijven van een bon.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

ronaldod

• VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 11 november 2016, 12:07:55
Zoals kaasje al aangeeft met een zaklamp in de houder en zoals veel collega's ook een lampje op het vest voor de kleine lokale verlichting bij het lezen.
Een lampje van 3 euro bij de action is al duur genoeg aangezien er een zwaardere zaklamp aan de riem hangt.
Met een hoofdlamp heb ik ook getest. Is niet handig. Voor biken te zwak en voor algemeen werk te onhandig (en weer iets meesjouwen).
De zwaardere versie fenix voor op de helm is onhandig, zwaar en lomp maar op de bike gemonteerd wel lekker (genoeg licht om gelijk een park te verlichten). Maar dat is meer niche.

@Tom

• Forum gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 11 november 2016, 13:09:16
Tijdens het rennen wil je je hoofd vrij houden? Mijn hoofdlamp zit perfect en kan ik prima mee rennen. Daarnaast is het een elastische band, dus tijdens worstelingen kan hier weinig mee gebeuren (behalve dat hij hem van je hoofd af trekt, maar dit kan bij een pet ook).

Verder heeft de lamp waar ik het over heb toch echt een flink geconcentreerde lichtbundel en de mogelijkheid om deze ook te splitsen over twee lampjes.

Dat je het moet meesjouwen lijkt me wel meevallen. Tijdens de nachtelijke uurtjes zet je hem op je hoofd, in plaats van hem aan je koppel te hangen.

Nu zijn jullie natuurlijk de mensen in het veld, dus ik vertrouw op jullie ervaringen, maar ik geloof toch dat een kwalitatief goede hoofdlamp best handig zou kunnen zijn.

Ik ga het mee maken!

Proost

• Politiekundige
  • Forum gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 11 november 2016, 13:15:53
Even nieuwsgierig, maar krijg je dit soort zaken ook op de man verstrekt?

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 11 november 2016, 15:24:28
Citaat van: kaasje link=msg=1460818 date=1478861144
Juist ja. Waar baseer je op dat een diender dit nodig zou hebben? Waar baseer je het op dat er een zaklamp op zijn pistool kan worden gezet. Er zijn ook redenen waarom je juist je hoofd vrij wil houden, bijvoorbeeld tijdens het rennen of vechten... Je wil dan helemaal niet een band die over je nek kan worden getrokken.

Ik heb een zaklamp met roterend houder van Fenix. Zorgt ook voor vrije handen tijdens het verlenen van eerste hulp of het schrijven van een bon.

Je kunt een hoofdlamp ook afneembaar bevestigen op een vest, pet of helm, met bijvoorbeeld drukkers of met een riemclip die schuift over een opgenaaid horizontaal bandje. Je kunt ook twee elkaar kruisende dwarsbanden bevestigen aan een hoofdlamp, zodat hij niet over het hoofd kan worden getrokken.

En als er een hoofdlamp in de auto ligt, kun je die eventueel slechts gebruiken in bepaalde situaties, als aanvulling op andere batterijverlichting. Een zaklamp die is bevestigd aan de koppel, schijnt van een veel lager punt dan een hoofdlamp,en beweegt niet mee met de kijkrichting. Dat kan soms onhandig zijn.

Waarom denk je, dat er geen wapenlampje op het dienstpistool kan worden gemonteerd?
Ik stem links.

batoutofhell

• Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 11 november 2016, 15:31:10
Even advocaat van de duivel:Mik net onder dat licht met je wapen, hebtie een kogel tussen zijn ogen of in ieder geval in zijn lichaam.

(Advocaat uit) Ik denk dat er genoeg situaties zullen zijn waar zo'n hoofdlamp handig is, maar ook genoeg waar die onhandig werkt. Even om een hoekje schijnen bij een inbraakalarm word al lastig zonder jezelf bloot te geven.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 11 november 2016, 15:36:33
Citaat van: batoutofhell link=msg=1460865 date=1478874670
Even advocaat van de duivel:Mik net onder dat licht met je wapen, hebtie een kogel tussen zijn ogen of in ieder geval in zijn lichaam.

(Advocaat uit) Ik denk dat er genoeg situaties zullen zijn waar zo'n hoofdlamp handig is, maar ook genoeg waar die onhandig werkt.

Ik heb ook niet voorgesteld, dat politieagenten altijd een hoofdlamp gebruiken, maar dat ze het aanvullend meenemen in hun voertuig.
Ik stem links.