Ik kom zelf uit de buitensport en werk daar veel met een hoofdlampje van Blackdiamond. Erg handig ding met flink fel licht. Je kunt het licht dimmen tot het gewenste niveau en het beschikt ook over een knipper-functie (rood of wit).
Nu begrijp ik niet waarom de politie niet met dergelijke hoofdlampjes loopt. Werkt super! Niets aan je koppel, je hebt je handen vrij en je kan evt. het lampje achterstevoren dragen voor zichtbaarheid langs de weg bijv. Dit natuurlijk alleen met diensten waar het ook daadwerkelijk donker wordt. Iemand die mij hier uitleg over kan geven?
Twintig jaar geleden waren compacte hoofdlampjes niet fel genoeg voor veel politietaken. Inmiddels is dat gelukkig veranderd. Het lijkt me zinvol, als er in elke politieauto minstens één felle hoofdlamp zou liggen. Want vaak heeft een politieagent beide handen nodig voor zijn werk. En een hoofdlamp is telkens automatisch precies gericht op datgene waar je naar kijkt.
Er zijn hoofdlampen die je ook horizontaal op de borst kunt dragen. Bijvoorbeeld de Fenix HL50. Die kun je dan in het vertikale vlak zwenken.
De nieuwe Led Lenser H14R.2 Upgrade geeft maximaal 1000 lumen, en heeft een instelbare focus. Dat biedt een smalle lichtstraal voor ver weg, en een wijde straal voor dichtbij.
Een smalle, geconcentreerde straal is veel feller, en kan worden gebruikt om bijvoorbeeld een verdachte of vermiste persoon te zoeken in een park of bos. Een wijde lichtstraal is veel minder fel, en is geschikt voor bijvoorbeeld reddingswerk en EHBO. Een hoofdlamp kan eventueel worden gecombineerd met een klein lampje op het pistool.
Hieronder zie je video's van de Led Lenser H14R.2.
! No longer available! No longer available