Tactische zaklamp

Auteur Topic: Tactische zaklamp  (gelezen 118542 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

@Tom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #110 Gepost op: 11 november 2016, 16:07:43
Citaat van: batoutofhell link=msg=1460865 date=1478874670
Even advocaat van de duivel:Mik net onder dat licht met je wapen, hebtie een kogel tussen zijn ogen of in ieder geval in zijn lichaam.


(Advocaat uit) Ik denk dat er genoeg situaties zullen zijn waar zo'n hoofdlamp handig is, maar ook genoeg waar die onhandig werkt. Even om een hoekje schijnen bij een inbraakalarm word al lastig zonder jezelf bloot te geven.

Over het mikpunt heb je zeker gelijk, maar het om een hoekje schijnen is een beetje een drogreden. Het heeft weinig zin om met een regulier lampje om een hoek te schijnen zonder dat je zelf daadwerkelijk kijkt lijkt mij.   ::)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #111 Gepost op: 11 november 2016, 16:15:19
Citaat van: batoutofhell link=msg=1460865 date=1478874670
Even om een hoekje schijnen bij een inbraakalarm word al lastig zonder jezelf bloot te geven.
Waarom zou een agent bij zo'n melding naar de kofferbak lopen, lampje op z'n hoofd, lampje aan en dan om de hoek kijken? Dit is nou net zo'n situatie waarbij je 'm niet nodig hebt.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #112 Gepost op: 11 november 2016, 16:39:28
Citaat van: ronaldod link=msg=1460825 date=1478862475
Zoals kaasje al aangeeft met een zaklamp in de houder en zoals veel collega's ook een lampje op het vest voor de kleine lokale verlichting bij het lezen. Een lampje van 3 euro bij de action is al duur genoeg aangezien er een zwaardere zaklamp aan de riem hangt.

Ook dure zaklampen met klikschakelaar gaan soms onverwachts kapot. Maar de kans op een storing bij een goedkoop zaklampje is veel groter. Die vind ik daarom ongeschikt voor politiewerk, ook niet als reservelampje. Want als je primaire zaklamp kapot is, is je veiligheid afhankelijk van je reserve-zaklampje.

Citaat van: ronaldod link=msg=1460825 date=1478862475
Met een hoofdlamp heb ik ook getest. Is niet handig. Voor biken te zwak en voor algemeen werk te onhandig (en weer iets meesjouwen). De zwaardere versie fenix voor op de helm is onhandig, zwaar en lomp maar op de bike gemonteerd wel lekker (genoeg licht om gelijk een park te verlichten).

De compacte Fenix HL50 hoofdlamp heeft een maximum van maar liefst 365 lumen, en kan ook worden gebruikt als losse zaklamp.

http://www.fenix-nederland.nl/fenix-led-zaklampen/hoofdlampen/hl50.aspx
Ik stem links.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #113 Gepost op: 16 november 2016, 20:37:11
Citaat van: @Tom link=msg=1460870 date=1478876863
Over het mikpunt heb je zeker gelijk, maar het om een hoekje schijnen is een beetje een drogreden. Het heeft weinig zin om met een regulier lampje om een hoek te schijnen zonder dat je zelf daadwerkelijk kijkt lijkt mij.   ::)

Even serieus, ben je echt van plan om met een hoofdlamp op je hoofd rond te gaan lopen tijdens de dienst ?


@Tom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #114 Gepost op: 17 november 2016, 10:12:19
Citaat van: 7131 link=msg=1461714 date=1479325031
Even serieus, ben je echt van plan om met een hoofdlamp op je hoofd rond te gaan lopen tijdens de dienst ?

Ben nog niets van plan, alleen benieuwd!


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #115 Gepost op: 17 november 2016, 10:15:20
Het enige wat ik kan bedenken wat nog enigszins zou werken om een hoofdlamp zoals een go pro of op je porto lus te bevestigen. Alsnog denk ik dat het je weinig gaat opleveren.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #116 Gepost op: 17 november 2016, 19:06:32
Citaat van: @Tom link=msg=1461774 date=1479373939
Ben nog niets van plan, alleen benieuwd!
En je pet dan ;)
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #117 Gepost op: 18 november 2016, 04:55:02
Een hoofdlamp kan makkelijk van het hoofd worden getrokken door een ander, en kan anderen verblinden. Het is voor de meeste politieagenten niet geschikt als primaire batterijverlichting, maar volgens mij wel als reservelampje. Bijvoorbeeld voor als de batterij van de primaire zaklamp leeg is. Of als er twee lampen tegelijk aan moeten, voor maximale verlichting.

Je kunt een zwenkbaar hoofdlampje bijvoorbeeld rond je pols, bovenarm of onderbeen dragen, of op je schouder of borst. Of als noodlamp op een fiets, motorfiets, paard, hond of boot. Of je kunt er tijdelijk een verkeersslachtoffer, wegafzetting of voertuig mee markeren in knipperstand.

Je kunt een hoofdlamp evt. ook achterstevoren op je hoofd dragen, in rode knipperstand, bij een verkeersongeluk. Daarvoor is bijvoorbeeld de Black Diamond Icon geschikt. Die heeft een aantal lichtstanden. Maximaal bereik: 82 meter bij 320 lumen. Hij kost 80 euro.

Bij een lastig klusje, zoals een kat uit een boom halen, kapot raam dichtspijkeren, levensreddende EHBO, of een autoreparatie, enz, is een hoofdlamp op het voorhoofd heel handig. Daarom wordt het in sommige technische beroepen gebruikt.

Specificaties Black Diamond Icon: http://www.outdoorgearlab.com/Best-Headlamp?specs=y&n=0&sort_field=score#compare

Video: Black Diamond Icon Headlamp


! No longer available
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #118 Gepost op: 19 december 2016, 16:16:30
Fenix FD41 focusseerbare led-zaklamp, € 85,-

De nieuwe Fenix FD41 heeft een focusseerbare bundel. Bij deze zaklamp kun je dus instellen, of je een brede bundel voor dichtbij, of een smalle bundel voor veraf gebruikt.

Maximaal 900 lumen, met een 18650-accu of twee CR123A-batterijen.
Standen: 900 lumen, 350 lumen, 150 ANSI lumen, 10 lumen, strobe
SOS-modus: nee
Langzame knipperstand: nee    
Dikte body: 2,5 cm
Dikte kop: 4 cm
Lengte: 14,7 cm
Waterdicht tot: 2 meter
Garantie: 5 jaar

Video: https://www.youtube.com/watch?v=-_a_06VDYMU

Specs: http://www.fenix-nederland.nl/fenix-led-zaklampen/fd-serie/fd41.aspx

De lichtgewicht versie van deze FD41 is de nieuwe Fenix FD30.
Ik stem links.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #119 Gepost op: 20 december 2016, 10:42:14
Ben even benieuwd naar dat het handigste is vwb het meenemen. Een lamp in een foedraal aan je koppel (zoals de Fenix hierboven) of een met clip op je veiligheidsvest.