Zoals ik in april reeds aangaf gebruik ik dus de Fenix RC-10, super lampje, fijn formaat, hoge lichtopbrengst (al had de spreiding van het licht misschien iets meer mogen zijn, maar desalniettemin voldoet die ook op 'korte afstand'). Daarnaast een lange gebruikersduur zonder te laden. Ik draai er makkelijk 2 diensten mee op vol vermogen en dan gebruik ik hem veel, heel veel.
Ook is de autolader/houder ideaal, bij einde dienst gaat die daar steevast in, vergeet ik dit dan gaat die in de extra (optionele) houder binnen. Het 'tussendoor' opladen vind ik zelf niet echt handig doordat de laadtijd toch wel lang is.
De aan/uit knop zit achterop waardoor per ongeluk aan gaan uitgesloten is. De diverse standen (laag, midden, hoog, turbo en stroboscoop) knop zit achter op zijkant van de lamp. Je wordt gewaarschuwd als de batterij spanning laag wordt, wel handig omdat dit soort lampen niet steeds minder gaan branden maar er gewoon opeens mee ophouden.
Dan de Fenix RC-15, deze lamp hebben wij/ik ook geprobeerd. Hogere lichtopbrengst dan de RC-10 maar ook een iets dikkere kop (vond ik persoonlijk ietsie minder prettig 'dragen' al is dat nihil). Ook deze heeft 5 standen, laag, midden, hoog, turbo en stroboscoop. De lichtbundel vond ik iets meer spreidend van deze van de RC-10.
Dan de knoppen, zowel aan/uit als de verschillende standen, deze zitten (helaas) beiden aan de zijkant voor op de lamp. Ze worden wel enigszins beschermt door de dikkere kop van de lamp tegen het ongewild aan gaan, maar toch meegemaakt dat dit gebeurde.
Doordat ik de lamp eigenlijk altijd 'in de vuist' vasthoud vind ik de RC-10 prettiger, je kunt dan namelijk met de duim de lamp aan/uit zetten, dit gaat bij de RC-15 niet, daar is het altijd 'pielen' om de knop te bedienen met pink/ringvinger (de iets hogere lichtopbrengst weegt daar in mijn ogen niet tegen op).
Kortom, door het iets kleinere formaat (qua dikte kop dan, lengte is gelijk) maar vooral fijnere bediening gaat mijn voorkeur naar de RC-10.
Zodra de RC-15 de aan/uit knop ook achterop zou krijgen dan zou ik waarschijnlijk meteen voor deze gaan ondanks de iets dikkere kop.
Opmerking: De lichtbundel zal nooit helemaal gelijk zijn, als we hier 4 lampen naast elkaar leggen dan zie je toch wel iets verschil qua spreiding van het licht, echter voldoet de minste net zo goed als de lamp met de beste spreiding.