Complicatie-registratie ambulanceverpleegkundige: Zin of onzin?

Auteur Topic: Complicatie-registratie ambulanceverpleegkundige: Zin of onzin?  (gelezen 18077 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2013, 10:15:12
Ik neem aan dat er wel een dergelijk systeem bij de ambulancedienst is.
En als dat zou eens niet zo is? 8)
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2013, 10:26:21
Nou dat lijkt het mij meer dan tijd worden dat dit wel gebeurd. Gezien de eerdere opmerking van Joffry zit dat er in ieder geval aan te komen.

Gezien het thema patienveiligheid dat dit jaar bij IGZ en Ambulancezorg Nederland op nummer 1 staat past een complicatieregistratie daar uitermate goed in. Bijna bijzonder te noemen dat dit niet eerder op de agenda heeft gestaan of is opgepakt.

Ook zijn er diensten mee bezig zie bijv. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1044872


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2013, 10:30:07
Voor de liefhebbers staat hier nog het nodige te lezen over patiëntveiligheid in de ambulancesector

http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/1008/patientveiligheid-in-de-ambulancezorg.html


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2013, 10:39:30

In het ziekenhuis ging dat via FONA melding/formulier. Niet bij de ambulance?
(Ik heb het nooit gebruikt want ik maak nooit fouten,... tenminste niet dat ik weet)


Iedereen maakt fouten, dus jij ook! Bovendien hebben het hier niet over het ziekenhuis, maar over een complicatieregistratie binnen de ambulancehulpverlening. Dat is een volstrekt andere situatie.

Misschien is het handig om eens een aantal complicaties te omschrijven en te inventariseren, die samenhangen met medisch voorbehouden handelingen en de diagnostiek verricht door ambulancerverpleegkundigen. Denk bijvoorbeeld eens aan intubatie gerelateerde complicaties, gemiste diagnoses, onvoldoende pijnbestrijding, het verrichten van handelingen zonder monitoring terwijl dat protocollair is vastgelegd, het subcutaan spuiten van medicatie, medicatiefouten, een brancard die omdonderd met patient en al, noem maar op.

Ik ben erg benieuwd naar de inbreng vanuit de beroepsgroep zelf, maar ik vrees dat het een heel kort topic wordt.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2013, 10:42:12
Voor de liefhebbers staat hier nog het nodige te lezen over patiëntveiligheid in de ambulancesector

http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/1008/patientveiligheid-in-de-ambulancezorg.html

Het scheelt je in ieder geval een keer kerstkaarten kopen.

Citaat
Vanuit het programma Patiëntveiligheid ambulancezorg heeft Ambulancezorg Nederland ansichtkaarten ontwikkeld voor ambulanceprofessionals, staffunctionarissen en directie van alle RAV’s


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2013, 10:54:32


Misschien is het handig om eens een aantal complicaties te omschrijven en te inventariseren, die samenhangen met medisch voorbehouden handelingen en de diagnostiek verricht door ambulancerverpleegkundigen. Denk bijvoorbeeld eens aan intubatie gerelateerde complicaties, gemiste diagnoses, onvoldoende pijnbestrijding, het verrichten van handelingen zonder monitoring terwijl dat protocollair is vastgelegd, het subcutaan spuiten van medicatie, medicatiefouten, een brancard die omdonderd met patient en al, noem maar op.


Wie moet het gaan beoordelen? Een forum van lijkschouwers, bedrijfsartsen en sociaal geneeskundigen of is het meer aangewezen dat de OMS met de aangesloten wetenschappelijke verenigingen een commissie in het leven roept speciaal voor de ambulancesector.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2013, 10:55:28

Ik ben wel eens benieuwd hoe die complicatieregistratie voor de artsen in elkaar zit.


Als anesthesioloog verplicht de afdeling mij om een complicatieregistratie bij te houden van iedere ingreep. Deze moet desgevraagd onmiddelijk kunnen worden overlegd aan inspecterende instantie. Is de zaak niet op orde, dan kan ik dat komen uitleggen bij het hoofd van de afdeling. Dat kan zeer vergaande consequenties hebben, zowel persoonlijk als organisatorisch. Weiger je mee te werken, dan is voor jou in de kliniek geen plek.

Expert


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2013, 10:57:57

Wie moet het gaan beoordelen? Een forum van lijkschouwers, bedrijfsartsen en sociaal geneeskundigen?


Kijk.., en dat is nou precies wat ik bedoel!

Expert.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #18 Gepost op: 1 maart 2013, 12:00:03
Binnen de ambulancezorg bestaat het systeem VIM. Staat voor veilig Incidenten Melden. (is dit landelijk?)

Hierbinnen kunnen complicaties, fouten, bijna-incidenten etc. gemeld worden. Dit wordt ook gedaan alleen komt dit wat vrijblijvend over. Ik bepaal zelf wat ik wel en niet meld.

Dergelijke meldingen gaan naar een VIM commissie, waar o.a. leidinggevenden deel van uit maken. Elke melding wordt apart bekeken en zo nodig wordt contact gelegd met de melder of andere partijen, zoals een patiënt, arts of andere ketenpartner.

Maar niet altijd zal ik zelf een complicatie signaleren. Andere partijen kunnen ook een VIM melding doen, bv een ontvangend specialist op de SEH, maar die VIM systemen zijn niet aan elkaar gekoppeld. Wanneer men een complicatie signaleert in het ziekenhuis zal doelbewust contact gelegd moeten worden tussen de twee organisaties. En ik denk dat daar een hoop blijft liggen.

Voorheen (in de tijd van de papieren ritbonnen) werden feedbackformulieren vrijwel standaard ingevuld. Hierop werd vermeld of de diagnose juist was, de behandeling conform het beleid/protocol was en of er evt andere zaken goed of juist niet goed waren.
Bij het overstappen op een digitaal ritbonsysteem is dit stil komen te liggen en ik ben tot nu toe niet in staat geweest dit weer aan de gang te krijgen....

Dus de intentie om e.e.a. te melden is er wel maar veel te vrijblijvend.

Ik denk dat ik een probleem heb als ik b.v. medicatie onbedoeld subcutaan spuit, dit uitmondt in een klacht en vervolgens blijkt dat er geen VIM van bestaat. Maar dan is het achteraf praten en hoe vaak mondt een fout uit in een klacht??

We moeten dus naar een verplicht en structureel systeem, gekoppeld aan het meldsysteem van het ziekenhuis en van huisartsen.

En last but not least moet de doofpot definitief uitgebannen worden. Iedereen maakt fouten en alleen door een goede registratie krijgen we boven water of bepaalde handelingen te vaak fout gaan of te risicovol zijn.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 1 maart 2013, 12:09:34
Voorheen (in de tijd van de papieren ritbonnen) werden feedbackformulieren vrijwel standaard ingevuld. Hierop werd vermeld of de diagnose juist was, de behandeling conform het beleid/protocol was en of er evt andere zaken goed of juist niet goed waren.
Bij het overstappen op een digitaal ritbonsysteem is dit stil komen te liggen en ik ben tot nu toe niet in staat geweest dit weer aan de gang te krijgen....

Een goed punt. In de presentatie op het symposium OPIS kom je daar ook niets over tegen.

OPIS eindsymposium
Een goede informatievoorziening in de acute zorgketen is essentieel en onmisbaar. Voor de acute patiënt betekent goede communicatie een verhoging van de levenskans en het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.

Hoe is het met de huidige communicatie gesteld? Waar liggen knelpunten en kansen die bij kunnen dragen aan het verbeteren van de informatievoorziening en daarmee aan de patiëntveiligheid binnen de acute zorgketen?

Dit actuele thema kwam aan bod tijdens het symposium ‘Communicatie in de acute zorgketen: patiëntveilig of niet?’ dat plaatsvond op 1 februari jl. en georganiseerd werd door de RAVU. Meer dan 80 personen afkomstig uit alle relevante werkgebieden van de acute zorgsector, waren op het symposium aanwezig.



Hieronder kunt u de presentaties van de sprekers downloaden.

Presentaties

Introductie & presentatie resultaten OPIS
Dr. R. Lichtveld - medisch manager RAVU
Dr. W. Bruins - onderzoekscoordintaor RAVU

Afschaffen die overdracht! Of kan het anders
S. Prak - co-assistent

Kwaliteit van de overdarcht van gybaecologiepatiënten
Dr. N.W.E Schuitemaker, gynaecoloog Diakonessenhuis Utrecht

Meldkamer Ambulancezorg, spin in 't web
F. Hessels - meldkamercentralist

ICT, de zwakste schakel?
Drs. G. Koelewijn, projectmanager Nictiz

http://www.ravu.nl/nieuws-archief/203-opis