Tegelijkertijd krijgen we patienten met een tube in de oesophagus wat bij terugkoppeling simpelweg niet geloofd wordt door de pleeg in kwestie, een gedestrueerde larynx na plaatsing van een larynxtube (wat niet is terug te koppelen omdat niemand weet wie de pleeg was), worden tubes gefixeerd met postelastieken, krijgen patienten in septische shock Lasix, wordt net die ene patient met een instabiele C5# niet geplankt... et cetera.
Ja, we hebben een fantastisch doorontwikkeld ambulancesysteem, en ja, ambuplegen mogen heel erg veel. De meeste plegen mogen zich ook best op de borst kloppen dat ze het goed doen. Maar er is nog heel, heel erg veel ruimte voor verbetering, en ik denk eerlijk gezegd dat een hoop plegen zouden schrikken als ze alles teruggekoppeld krijgen. :|
Beste Delta,
Wij delen de mening dat er veel te vebeteren valt, daarom is deze topic geopend. Ik zie echter niet de meerwaarde van het benoemen van enkele catastrofale fouten door ambulanceverpleegkundigen. Mijn reflex is dan om enkele praktijkvoorbeelden te geven over medici. Dat is niet constructief voor de discussie, daarom ga ik focussen op je eigen voorbeelden.
Dislocatie van de tube moet worden opgemerkt door etCo2 en de goede gewoonte om bij elke verplaatsing te ausculteren.
Bij mijn dienst zou je met een telefoontje erachterkomen wie er verantwoordelijk is van een larynxdestructie. Wij registreren namelijk al wie de luchtweg heeft gezekerd.
Postelastieken verdienen niet de voorkeur maar zijn zeer effectief bij brakende of bloedende patienten. Het is namelijk de enige middel dat echt blijft zitten. De clou is om het niet langer dan een uur te gebruiken. Vergeet niet dat pre-hospital net even anders is dan de kliniek.
Lasix bij septische shock lijkt inderdaag nogal onhandig, ik zou echter meer van de casus willen weten voordat ik een collega veroordeel.
C5 # niet geplankt? Gezien het toenemende bewijs over de nadelen van immobilisatie zouden we dit over een paar jaar als "good practice" kunnen bestempelen. Ik behandel namelijk patienten en geen protocol. Misschien had mijn collega een gegrond reden om niet te "planken".
Het zal je, hoop ik, niet verbazen dat ik juist heel erg graag hoor wat verbeterd moet worden. Ik schrik er geenszins van, ik juich het juist toe!
CM