Ik heb vandaag nog wat informatie ingewonnen over patiënt veiligheid binnen de ambulancezorg.
VMS (veiligheids managements systeem) is een systeem wat binnen de ziekenhuizen al een tijdje loopt.
Zie
http://www.vmszorg.nl/Zoals je op de site kunt zien zijn er binnen het VMS een aantal speerpunten die aangepakt worden in de patiënt veiligheid.
Dit systeem wordt nu ook vertaald naar de ambulancedienst en onder andere mijn werkgever is daar actief mee bezig.
Navraag leert dat daar geen nieuw complicatieregister in wordt ontwikkeld. Het VIM systeem is als zodanig bedoeld.
Alleen denk ik dat we in de praktijk kunnen constateren dat dit systeem niet werkt zoals wij hier nu zouden bedoelen.
In principe biedt VIM alle ruimte voor een complicatieregistratie alleen zoals ik eerder schreef zijn systemen van ziekenhuis, huisarts en ambulancezorg niet aan elkaar gekoppeld, waardoor alleen bij actief hiermee aan het werk te gaan wordt bereikt dat de "tegenpartij" ook ingelicht wordt.
En dat is in mijn ogen niet correct, echter is dit systeem vanwege onder andere privacy redenen (VIM gaat op patientnaam) niet gekoppeld.
Verder zal er een cultuuromslag moeten komen, voor zover die niet al gaande is. Dit zal tijd nodig hebben.
Maar goed, ingang zouden we dus ook kunnen vinden via VMSZorg
Wat ik mij afvraag: het systeem waarin artsen registreren: hoe waterdicht is dat? Als je als arts een complicatie signaleert, maar deze niet meldt, wat gebeurd er dan? Kunnen anderen ook melden of kun je alleen zelf melden?