Werkstraf voor agent die op inbrekers schoot - Deventer 09-02-2010

Auteur Topic: Werkstraf voor agent die op inbrekers schoot - Deventer 09-02-2010  (gelezen 18561 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 2 maart 2013, 11:59:21
Met pijn in mijn hart moet ik toegeven dat ik dat zou accepteren als het om de eigenaar van de winkel zou gaan.

Ik niet. De winkeleigenaar zou in dit geval buiten voor zijn winkel hebben gestaan in bezit van een vuurwapen waarmee hij een inbreker door het hoofd schiet.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 2 maart 2013, 12:04:25
Nee, daar zouden wij geen genoegen mee nemen. Het is misschien wel volkseigen om deze agent aan de hoogste boom zien te hangen of erger. Daarom is het een zegen dat er onafhankelijke rechtspraak is. Iets wat ongeacht de uitspraak niet in twijfel getrokken hoort te worden, niet door het volk, niet door politici en niet door politiemensen.
Dit ben ik niet met je eens. Uiteraard moet iedereen er vanuit gaan dat rechters altijd het juiste doen. Maar zoals ik al eerder schreef heeft men niet voor niets juridische opties om bezwaar aan te tekenen tegen een vonnis. (hoger beroep etc) Die wegen kan je bewandelen als je het niet eens bent met de rechter (oftewel: het vonnis in twijfel trekt) Gelukkig zijn er in Nederland nog zo nu en dan mensen die wel kritisch durven te kijken naar de onafhankelijke rechtspraak, ik denk daarbij aan de puttense moordzaak en de zaak omtrent Lucia de b. Zaken waarbij het aan burgers te danken is dat de waarheid boven tafel is gekomen.  

Overigens wil ik niet zeggen dat dit hier van toepassing is, maar ik zie het niet zo zwart wit als je schetst.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 2 maart 2013, 12:26:00
Dat neemt niet weg dat, ook in die zaken, er uiteindelijk sprake is van een onafhankelijke rechtspraak..  ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 2 maart 2013, 12:30:06
Dat neemt niet weg dat, ook in die zaken, er uiteindelijk sprake is van een onafhankelijke rechtspraak..  ;)
Uiteraard, maar wel nadat hier door de burger op is aangedrongen. Als iedereen zich er bij had neergelegd dan was er nooit sprake geweest van herziening. ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 2 maart 2013, 12:37:31
Uiteraard, maar wel nadat hier door de burger op is aangedrongen. Als iedereen zich er bij had neergelegd dan was er nooit sprake geweest van herziening. ;)

Hoe wil je dat duiden als je kijkt naar de Deventer Moordzaak. Zelfs beroemde Nederlanders zochten veelvuldig de media waardoor je kunt aannemen dat lang niet iedere burger zich bij een uitspraak neer heeft gelegd. Herziening is niet afdwingbaar door burgers toch?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 2 maart 2013, 12:47:17
Herziening is niet afdwingbaar door burgers toch?
Nou goed, volgens mij zijn we allemaal burger. Dus het is een burger die iets voor elkaar weet te krijgen. (afdwingen klinkt mij wat te dwangmatig) Tot recentelijk (sept 2012) werden dit soort zaken behandeld door de Commissie evaluatie afgesloten strafzaken. (inmiddels opgeheven)

Bij het CEAS konden direct betrokkenen (niet de verdachte) alsmede gerenommeerde wetenschappers en onderzoekers vragen om herziening. Sinds september 2012 is dit gelukkig bij wet geregeld en kan de verdachte dit zelf ook.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
OM eist in hoger beroep werkstraf tegen politieagent

http://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@162332/eist-hoger-beroep-b/
21 februari 2014 - Ressortsparket

De advocaat-generaal (OM) in Leeuwarden heeft vandaag in hoger beroep een werkstraf van 240 uur geëist tegen een 40-jarige politieagent. De man wordt ervan verdacht dat hij op 9 februari 2010 in Deventer twee keer heeft geschoten op twee inbrekers toen hij hen op heterdaad betrapte.

In de ochtend van 9 februari 2010 werden de twee mannen betrapt tijdens een inbraak bij de Kijkshop aan de Bisschopstraat in Deventer. De mannen waren de winkel binnengekomen door een gat dat ze in het onderste deel van de glazen deur hadden geslagen. Op het moment dat ze de winkel door het gat wilden verlaten, troffen zij de agent. Met het oog op de aanhouding van de inbrekers, gaf de politieman aan de inbrekers het bevel om stil te blijven staan. Omdat de inbrekers geen gevolg gaven aan dit bevel, ontstond er een situatie die door de politieman als bedreigend werd ervaren. Toen de inbrekers zich verder bewogen in zijn richting, gebruikte hij tweemaal zijn vuurwapen. De agent schoot in de richting van de inbrekers toen zij gebukt door het gat naar buiten kwamen. Eén slachtoffer is hierbij in zijn bovenbeen geraakt, de ander in zijn hoofd.

Kort na het incident heeft de Rijksrecherche een onderzoek ingesteld naar het vuurwapengebruik van de agent. Naar aanleiding van het Rijksrecherche-onderzoek is door de hoofdofficier van het arrondissementsparket Zwolle (thans arrondissementsparket Oost-Nederland) besloten om geen strafrechtelijke vervolging in te stellen. Dit omdat de agent zou hebben gehandeld uit (putatief) noodweer. Er is sprake van putatief noodweer als de verdachte meent dat hij wordt aangevallen, maar later blijkt dat hij zich in de feitelijke situatie heeft vergist. De inbrekers dienden een klacht in bij het Gerechtshof in Leeuwarden waarna dit hof besloot dat er een rechter naar de zaak moest kijken.

Het Openbaar Ministerie is nu van mening dat de oorspronkelijke reden voor de sepotbeslissing onjuist is en dat er geen sprake is van (putatief) noodweer. In de situatie waarin de agent heeft geschoten was er namelijk geen noodzakelijke verdediging geboden. ‘Nu de inbrekers geen vuurwapen hadden en de agent andere middelen tot zijn beschikking had om de inbrekers uit te schakelen, was er aldus geen noodzaak om zich op deze manier te verdedigen. Ook hebben de inbrekers zich niet zodanig gedragen dat de agent kon en mocht aannemen dat hij daadwerkelijk werd aangevallen', aldus de advocaat-generaal.

In de visie van het Openbaar Ministerie is de agent in deze concrete situatie daarom strafbaar voor het gebruik van zijn vuurwapen. ‘Het gaat hier voor beide inbrekers om een poging tot doodslag.  Beide slachtoffers zaten op korte afstand van elkaar in een gebukte houding. Ook al had de agent de intentie om de mannen in de benen te schieten, het risico dat hij vitale delen zou raken was, in dit geval, zeer aanmerkelijk. Door onder die omstandigheden kogels op hen af te vuren heeft de verdachte welbewust de aanmerkelijke kans in het leven geroepen dat hij de mannen dodelijk zou treffen. Hieruit volgt dat de verdachte heeft gehandeld met het op levensberoving gerichte voorwaardelijk opzet', aldus de advocaat-generaal op zitting.

Bij de strafeis houdt het OM rekening met de ernst van de feiten en de omstandigheden waaronder ze zijn gepleegd. ‘Voor de bewezen feiten is een straf op zijn plaats. Die feiten, tweemaal een poging tot doodslag, lenen zich niet voor een veroordeling zonder oplegging van straf in de zin van artikel 9a, wetboek van Strafrecht. De aard en ernst van de bewezenverklaarde feiten rechtvaardigen wel de oplegging van de maximale werkstraf van 240 uur', aldus de advocaat-generaal.

De rechtbank veroordeelde de verdachte eerder tot een werkstraf van 180 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden. Zowel de verdachte als het OM stelden hoger beroep in tegen de uitspraak. Het hoger beroep van het OM richt zich tegen de opgelegde straf.

Uitspraak (naar verwachting) over twee weken.

De strafzaak tegen beide inbrekers is nog niet onherroepelijk en loopt momenteel bij het gerechtshof in Arnhem.
Samen sterk in de hulpverlening!

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 8 maart 2014, 22:01:33
Straf voor schietende Deventer agent blijft staan

LEEUWARDEN - De agent die in februari 2010 twee inbrekers twee inbrekers op een paar meter afstand neerschoot, verdient een werkstraf van 180 uur en voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden.

Deze straf legde het gerechtshof in Leeuwarden de 40-jarige politieman J.R. vrijdag op. Het hof stelt in haar uitspraak dat de uitspraak van de rechtbank juist was en dat er geen reden is om deze aan te passen. R. schoot de twee inbrekers neer toen zij door een gat in de deur van een winkel ontsnapten. Volgens de agent vormden zij op dat moment een bedreiging voor hem. Volgens het hof is niet aannemelijk dat de inbrekers op dat moment een bedreiging voor de agent waren. Het blijft bij de straf van de rechtbank.

BRON: De Stentor
http://destentor.nl/regio/deventer/straf-voor-schietende-deventer-agent-blijft-staan-1.4254748
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 9 maart 2014, 15:21:16
Wat ik mij dan afvraag, wat zijn nog meer de gevolgen voor deze agent aangezien die nu dus een 'strafblad' heeft...
- Andere functie (niet meer wapen dragend)
- Ontslag
- etc....
Of blijven agenten die dit 'overkomt' gewoon in dienst en blijven ze ook hun functie behouden, of is dit van geval tot geval anders....
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 10 maart 2014, 10:18:03
Normaal gesproken volgt ontslag of disciplinaire sanctie, maar in dit geval heeft de korpsleiding al geroepen de betrokken politieagent te steunen. Waarschijnlijk kan hij, als hij dat zelf nog wil, binnenkort weer de straat op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein