P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265265 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #1010 Gepost op: 21 april 2015, 15:40:00
Citaat van: Hammie link=msg=1344946 date=1429512496
Ohh nee hoor niet nodig, zolang het clublied er niet op staat tot de laatste meter scheelt dat vaak lintjes trekken. Blauw en geel doen dit vaak helaas rood niet.

Dat verzin je toch niet dit antwoord? Mij is ooit verteld dat sirenes ook voor hulpbehoevende een signaal is: "er is hulp onderweg". Ik vind het bijna te bizar voor woorden om te lezen. Alsof de hulpdiensten verstoppertje willen spelen. Stel je voor iemand hoort een ambulance, iemand hoort een politieauto, of iemand ziet een brandweerauto.

Als die opdringerige kijkers zo lastig zijn, waarom dan een lintje op 5 meter van het incident spannen. Deze foto illustreert wat ik bedoel.

Nederland is wereldkampioen op het verzinnen voor iets anders omdat wat eerder verzonnen werd niet gehandhaaft werd.  98uiye

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #1011 Gepost op: 21 april 2015, 16:21:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1342371 date=1428523508
Ik vermoed dat de brandweer in 2017 zal gaan volgen. Die weg gaan ze toch echt verder in.

Qua kosten wel een verschil om elke BRW vrijwilliger een C2000 porto of een P2000 pager mee te geven  :o

mcwoofer

• ICT Projectmamanger
  • Forum gebruiker
Reactie #1012 Gepost op: 23 april 2015, 08:56:10
Mooi om te lezen dat iedereen weer met de term privacy aankomt.

Want door opkomst van internet en (social)media is privacy iets wat steeds verder verdwijnt, als het al bestaan heeft.

Is dat erg. In mijn ogen niet, behalve voor de mensen die wat te verbergen hebben. Vroeger was het niet anders, alleen heten het toen sociale controle en was het beperkt tot je straat en/of wijk. Nu kan iemand aan de andere kant van het land het doen.

Wat natuurlijk een downside is, is de ongenuanceerde mening die iedereen als reactie denkt te moeten geven.

En dat mensen afkomen als ergens veel blauwe lampjes staan. Tja we zijn nu eenmaal sensatie belust, zien graag leed van andere weet jij niet hebt. Dat zit er gewoon ingebakken. Om het niet over de tijd te hebben dat je moest komen helpen met je emmertje

Als we dat nou eens accepteren en bedenken hoe we daar mee omgaan, i.p.v. als proberen te verstoppen wat toch niet lukt.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #1013 Gepost op: 23 april 2015, 09:05:52
Voordat het hele C2000 en P2000 werd ingevoerd, hoorde je niemand over privacy terwijl alle adressen met naam en toenaam uit de ether konden worden gehaald. Veel informatie na een incident kwam van omwonenden die na de melding hun ogen de kost gaven.

Ik kan mij voorstellen dat je bij een P2000-melding geen huisnummer vermeldt maar om het hele systeem niet meer te gebruiken vanwege privacy vind ik weggegooid geld.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #1014 Gepost op: 23 april 2015, 11:04:46
Citaat van: mcwoofer link=msg=1345726 date=1429772170
Mooi om te lezen dat iedereen weer met de term privacy aankomt.

Want door opkomst van internet en (social)media is privacy iets wat steeds verder verdwijnt, als het al bestaan heeft.

Is dat erg. In mijn ogen niet, behalve voor de mensen die wat te verbergen hebben. Vroeger was het niet anders, alleen heten het toen sociale controle en was het beperkt tot je straat en/of wijk. Nu kan iemand aan de andere kant van het land het doen.

Mooi om te lezen dat iemand weer met het argument "behalve voor mensen die wat te verbergen hebben" aankomt. ;)

Privacy heeft altijd al bestaan, en is zeker niet iets uit de tijd van "internet en social media". Het is dan ook niet voor niks een mensenrecht en verankerd in onze grondwet!
Het recht op privacy houdt ook in dat je zelf kiest waar je de grens trek voor je eigen privacy, en dat die grens gewaarborgd is. (Met in acht neming van de wettelijke kaders en uitzonderingen.)  Dus ook jouw keuze om de grens ergens anders te trekken dan ik, komt daar uit voort. Kijk bijvoorbeeld naar de keuze die je maakt om je profiel op dit forum niet helemaal in te vullen, en/of niet je eigen naam te gebruiken. ;)

Citaat van: Bert65 link=msg=1345729 date=1429772752
Voordat het hele C2000 en P2000 werd ingevoerd, hoorde je niemand over privacy terwijl alle adressen met naam en toenaam uit de ether konden worden gehaald.
Het lijkt mij logisch dat heden ten dage privacy meer aandacht verdient, juist omdat door automatisering en het internet de impact van schendingen vele malen groter is.
(Of je daarom P2000 moet gaan vervangen is inderdaad een andere discussie. Die moet maar door de ter-zake-kundigen gevoerd worden. ;))
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

mcwoofer

• ICT Projectmamanger
  • Forum gebruiker
Reactie #1015 Gepost op: 24 april 2015, 13:22:30
Dit is juist de reactie die ik had verwacht  ;)

En ook ik ken artikel 10 van de grondwet. Alleen alles maar gooien op privacy gaat ook te ver, dat is mijn strekking. We leven nu eenmaal in het internet-tijdperk, daardoor is informatie sneller toegankelijk en verspreid. Hier zullen we ook mee moeten leren omgaan.

Let wel, ik vindt het ook belangrijk dat iedereen zijn persoonlijke levenssfeer wordt eerbiedigt.

Maar als ik nood ben, zou ik toch zo snel mogelijk geholpen willen worden ook te koste van enige privacy.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #1016 Gepost op: 26 april 2015, 10:57:36
We leven nu eenmaal in het internet-tijdperk, daardoor is informatie sneller toegankelijk en verspreid. Hier zullen we ook mee moeten leren omgaan.

Precies, we moeten leren hoe het verspreiden en toegankelijk maken van informatie mogelijk blijft zonder ongevraagd de privacy aan te tasten, en dat we grenzen moeten trekken als dat wel gebeurt.

Maar als ik nood ben, zou ik toch zo snel mogelijk geholpen willen worden ook te koste van enige privacy.

Natuurlijk, iedereen wil dan zo snel mogelijk geholpen worden. Maar dit topic gaat niet over de vraag of enige vorm van privacy schending noodzakelijk is voor de alarmering van hulpdiensten.
Het gaat over het publiceren van die gegevens op internet, waardoor er een privacy schending ontstaat.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #1017 Gepost op: 29 april 2015, 10:50:02
Wellicht is het handig om de definitie van privacygevoelige informatie vast te stellen. Volgens artikel 8 van deze wet zijn “persoonsgegevens” alle gegevens waarmee iemand tot een “geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon” herleid kan worden.

Je mag niet zomaar privacygevoelige informatie publiceren of opslaan. Maar ik herhaal wellicht tot in den treure: handhaaf de regels die er nu (en tien jaar geleden ook al) gelden!

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #1018 Gepost op: 9 mei 2015, 19:52:43
Wel ironisch dat er hier met termen als 'privacy' gesmeten wordt maar ondertussen wel klakkeloos aanmelden voor een zogenaamde 112 ALARM SOS APP waar je al je persoonlijke informatie aan geeft en als je GPS aan staat men nog kan zien waar je bent ook.

Just sayin'  :)

Edit: Ook een mooie discussie... P2000 afschermen maar wel aan 1000 inwoners van je dorp een bericht laten versturen als je hulp nodig hebt.... met diezelfde app die ik zojuist noemde. Denk dat dan meer mensen te weten komen wat er aan de hand is dan bij een eenvoudige P2000 melding voor een ambu.
If you can dream it, you can do it.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #1019 Gepost op: 13 mei 2015, 21:21:26
Blijf het bijzonder vinden dat alle P2000 monitors een relatief gelijke stijl / thema qua kleurstelling hanteren (waarschijnlijk het meest duidelijk)

Ook jammer dat er niet meer met opmaak/animatie gedaan wordt. Functioneel is het wel natuurlijk :o)