Mooi om te lezen dat iedereen weer met de term privacy aankomt.
Want door opkomst van internet en (social)media is privacy iets wat steeds verder verdwijnt, als het al bestaan heeft.
Is dat erg. In mijn ogen niet, behalve voor de mensen die wat te verbergen hebben. Vroeger was het niet anders, alleen heten het toen sociale controle en was het beperkt tot je straat en/of wijk. Nu kan iemand aan de andere kant van het land het doen.
Mooi om te lezen dat iemand weer met het argument "behalve voor mensen die wat te verbergen hebben" aankomt.
Privacy heeft altijd al bestaan, en is zeker niet iets uit de tijd van "internet en social media". Het is dan ook niet voor niks een mensenrecht en verankerd in onze grondwet!
Het recht op privacy houdt ook in dat je zelf kiest waar je de grens trek voor je eigen privacy, en dat die grens gewaarborgd is. (Met in acht neming van de wettelijke kaders en uitzonderingen.) Dus ook jouw keuze om de grens ergens anders te trekken dan ik, komt daar uit voort. Kijk bijvoorbeeld naar de keuze die je maakt om je profiel op dit forum niet helemaal in te vullen, en/of niet je eigen naam te gebruiken.
Voordat het hele C2000 en P2000 werd ingevoerd, hoorde je niemand over privacy terwijl alle adressen met naam en toenaam uit de ether konden worden gehaald.
Het lijkt mij logisch dat heden ten dage privacy meer aandacht verdient, juist omdat door automatisering en het internet de impact van schendingen vele malen groter is.
(Of je daarom P2000 moet gaan vervangen is inderdaad een andere discussie. Die moet maar door de ter-zake-kundigen gevoerd worden.
)