P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 267135 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1070 Gepost op: 27 december 2017, 14:32:24
Voor Mei 2018 moeten de huisnummers van P2000 af zijn.

Encryptie is inderdaad mogelijk, maar zal niet echt gebruikt gaan worden.


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reactie #1071 Gepost op: 27 december 2017, 16:16:44
In Kennemerland gaat ook geen encryptie gebruikt worden.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1072 Gepost op: 2 januari 2018, 15:06:15
Hoe staat het met de vernieuwing van het P2000-netwerk wat betreft encryptie?

Ik las ergens dat brandweer vooral opteert voor het weglaten van het huisnummer en ambulancediensten voor encryptie. Is het huisnummer weglaten niet gewoon de makkelijkste oplossing ipv van allemaal ingewikkelde en dure encryptie? Zo heb je privacy problemen toch al voor een groot deel afgedekt. En encryptie om ramptoerisme tegen te gaan lijkt me inmiddels achterhaald. Sociale media spelen daar een veel grotere rol in. Incidenten waar alleen politie is hebben eveneens last van ramptoerisme. En de politie wordt niet gealarmeerd via P2000.

Omdat de ambulance maar 2 pagers gebruikt per voertuig is dit natuurlijk veel makkelijker kwa programmeren en beheer. Voor de tientallen vrijwilligers per kazerne is dat beheer natuurlijk een stuk complexer. Huisnummers weg laten is volgens mij de meest simpele en praktische oplossing voor het probleem. Volgens mij gaan de meeste regio's daar gehoor aan geven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1073 Gepost op: 2 januari 2018, 23:16:00
Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de locatie of soort incident in een p2000 moet staan. In alle gevallen moeten de vrijwilligers toch gewoon naar de kazerne komen. Alleen een melding p1 of p2 opkomen en welk voertuig zou toch voldoende moeten zijn? Zodra ze op de kazerne zijn kan via c2000 toch verteld worden waar ze heen moeten rijden.

Ambu het zelfde. P2000 om de bemanning te waarschuwen dat er via c2000 een melding komt. In veel regio's gaan ambu's niet eens via p2000


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1074 Gepost op: 2 januari 2018, 23:39:54
Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom de locatie of soort incident in een p2000 moet staan.
Kan schelen in de voorbereiden. Dat het bij een IBGS om bijvoorbeeld om CO gaat kan best handig zijn om direct te weten. Je ziet in een van de filmpjes van kazerne Teunis de bv zeggen dat op zijn verzoek de HV meerijdt terwijl die niet gealarmeerd is. Het is best aannemelijk dat ie dat deed omdat in de p2000 melding stond dat het om een scheepvaartbrand ging. Zo hebben sommige bedrijven aanvalsplannen, Incidentengroepen staat in de melding, enz. enz.

Zodra ze op de kazerne zijn kan via c2000 toch verteld worden waar ze heen moeten rijden.
Klinkt als onnodige spraakberichten en ruimte voor verwarring over bijv. straatnamen.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


guest8310

  • Gast
Reactie #1075 Gepost op: 2 januari 2018, 23:47:16
Omdat, zo als al heel vaak is uitgelegd, het te maken heeft met snelheid en zekerheid.

BRW: men kan zich vooraf alvast voorbereiden op de inzet. Nadenken over aanrijroute en specifieke objectkenmerken bijvoorbeeld. Daarnaast is niet elk voertuig voorzien van MET of is de verbinding niet dusdanig betrouwbaar dat je zeker weet dat de meldingsinfo daadwerkelijk door komt. Je zou dan afhankelijk zijn van spraakcontact met de meldkamer voordat je kunt uitrijden. Bij inzet met bijvoorbeeld TS, HV, duikers en OvD (waterongeval) is dat héél veel communicatie in korte tijd, met het risico dat men moet wachten met uitrijden omdat ze geen idee hebben  welke kant ze op moeten.

Voor ambu is dat vergelijkbaar: met regelmaat is er sprake van vertraging in het doorkomen van melding in MDT. Nu kan je op basis van adres in de melding alvast gaan rijden, in afwachting van MDT-info. Niet elke meldkamer heeft capaciteit om elke melding mondeling door te geven.

P2000 is een betrouwbaar systeem bedoeld voor professionele hulpdiensten. Dat de burger het als openbaar informatiecentrum is gaan zien, heeft nu tot gevolg dat het bedoelde gebruik opeens privacyschending is. Het is de omgekeerde wereld.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1076 Gepost op: 3 januari 2018, 08:02:55


Voor ambu is dat vergelijkbaar: met regelmaat is er sprake van vertraging in het doorkomen van melding in MDT. Nu kan je op basis van adres in de melding alvast gaan rijden, in afwachting van MDT-info. Niet elke meldkamer heeft capaciteit om elke melding mondeling door te geven.


Toch zijn er nog wel wat RAV's de bemanning laten alarmeren via een C200 porto met daarna een bevestiging van de melding op de MDT. Is dit daadwerkelijk langzamer dan alarmering via P2000 behoudens het feit dat de centralist met p2000 alleen op een knop hoeft te drukken en bij C2000 ook nog iets moet zeggen?


Overigens begrijp ik dat je zo snel mogelijk een adres wilt weten, maar dat is met DIA toch geen probleem 8)

Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


guest8310

  • Gast
Reactie #1077 Gepost op: 3 januari 2018, 18:50:28
Toch zijn er nog wel wat RAV's de bemanning laten alarmeren via een C200 porto met daarna een bevestiging van de melding op de MDT. Is dit daadwerkelijk langzamer dan alarmering via P2000 behoudens het feit dat de centralist met p2000 alleen op een knop hoeft te drukken en bij C2000 ook nog iets moet zeggen?
Er spelen hier twee knelpunten:
1. Dekking. P2000 is landelijk buiten én binnen dekkend, C2000 alleen buiten (bereik binnenshuis is "mazzel"). P2000 is in die zin dus betrouwbaarder, omdat je met C2000 het risico loopt dat je bemanning de alarmering niet eens ontvangt.
2. Capaciteit. Nee, het duurt niet heel veel langer als je 1 melding door moet geven aan 1 auto. Je kunt ze dan prima even oproepen als centralist. Als je echter te maken hebt met meerdere meldingen en vele auto's tegelijk, wordt het een probleem. Dan heb je opeens wel te maken met een onacceptabele vertraging.

Zijn deze knelpunten dan niet gewoon op te lossen? Natuurlijk wel, maar daar ging jet niet om. Er is een prima werkbare oplossing beschikbaar: P2000. Het systeem is ervoor ontworpen. Het is alleen om zeep geholpen doordat Jan en alleman het op internet/Twitter kwakt. En nu wordt opeens gesteld dat het vreemd zou zijn dat het nog gebruikt wordt...
Omgekeerde wereld dus.


Overigens begrijp ik dat je zo snel mogelijk een adres wilt weten, maar dat is met DIA toch geen probleem 8)
Ik snap niet wat je hiermee probeert te zeggen. DIA staat los van het feit dat je als bemanning wel moet weten welke kant je op moet rijden.
De basis van DIA is juist dat men al gaat rijden zodra het adres bekend is. Als dat adres alleen op de meldkamer bekend is en je dit niet bij je bemanning weet te krijgen, heb je natuurlijk geen ruk aan het hele idee...


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1078 Gepost op: 4 januari 2018, 01:20:57
En toch zijn bovenstaande ‘problemen’ bij de blauwe kolom totaal geen probleem. Waarom zou dat bij vooral de ambulance dan wel zo zijn?


guest8310

  • Gast
Reactie #1079 Gepost op: 4 januari 2018, 07:35:53
Ga je nou serieus de vergelijking trekken tussen politie en ambu? Als argument in een discussie over P2000?

Heb je al eens opgelet hoe verschillend onze werkwijzen zijn?
Ben je wel eens op een GMK geweest?

De enige overeenkomst tussen politie en ambu is dat er blauwe lampjes op het dak knipperen.