P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265207 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1100 Gepost op: 11 januari 2018, 08:56:58
Om de burgers te informeren zijn er andere kanalen. Zoals woordvoerders, persberichten, socialmedia, NL-alert en WAS indien het informeren heel belangrijk is  0098


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1101 Gepost op: 11 januari 2018, 09:50:19
Waarom is een huisnummer belangrijk voor 112-journalistiek? De journalist gaat toch ter plaatse?
Wat al gezegd wordt: er zijn straten die ontzettend lang zijn en dan is het prettig om te weten welke kant je op moet. Voorbeeldje hier in ons 'dorp'. De Zuiderzeestraatweg in Wezep loopt van huisnummer 404 tot 603. Dan denk je: dat valt wel mee. Maar het verschil tussen 404 en 603 is 5,4km. Nu zul je het uiteindelijk wel vinden, maar ook voor de pers kan dit gewoon aardig wat tijd schelen en zeker bij 'fotogenieke' inzetten zoals branden is dat het verschil tussen op tijd of te laat komen voor je plaatjes.



Daarnaast zie je in Twente dat de huisnummers al weg zijn gehaald uit de meldingen. Op zich zou ik er nog prima mee kunnen leven als fotograaf zijnde (ook al wordt het lastiger), maar ook de hectometerpalen zijn uit de meldingen gehaald voor meldingen op de snelwegen, zelfs voor de pers. Zoiets vind ik dan weer overdreven. Het is immers geen privacygevoelig stukje informatie maar gewoon een statische locatie aangegeven langs de openbare snelweg. En zeker buiten de Randstad zijn sommige stukken snelweg dermate lang dat het het verschil kan maken* tussen 2 kilometer rijden vanaf de afrit of eerst 20km 'lussen' bij een oprit om er achter te komen dat het toch ergens anders is. (*= voor de pers uiteraard, de hulpdiensten zien de exacte locatie ongetwijfeld in de MDT)



Gelukkig is de informatie vanuit de overheid wat betreft snelwegincidenten steeds veelzijdiger. De NDW (www.ndw.nu) publiceert realtime alle informatie die beschikbaar is voor incidenten op en rond snelwegen en ook de IM meldingen voor bergers worden met een minimale vertraging gepubliceerd op de Ongevallenradar. (En uiteraard de IM bot op Telegram die ik voor mijn eigen gemak ook maar heb gemaakt, omdat het nog geregeld voorkomt dat ongevallen met letsel op de snelweg niet gepiept worden voor de perscode maar er uiteraard wel bergers op pad worden gestuurd.



Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oplossing in Rotterdam Rijnmond, is er iemand die (eventueel via PB / Telegram) een of meerdere screenshots kan delen, uiteraard met alle privacygevoelige informatie geblurd? Dat moet denk ik geen probleem zijn.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #1102 Gepost op: 11 januari 2018, 12:32:53
Wat al gezegd wordt: er zijn straten die ontzettend lang zijn en dan is het prettig om te weten welke kant je op moet. Voorbeeldje hier in ons 'dorp'. De Zuiderzeestraatweg in Wezep loopt van huisnummer 404 tot 603. Dan denk je: dat valt wel mee. Maar het verschil tussen 404 en 603 is 5,4km. Nu zul je het uiteindelijk wel vinden, maar ook voor de pers kan dit gewoon aardig wat tijd schelen en zeker bij 'fotogenieke' inzetten zoals branden is dat het verschil tussen op tijd of te laat komen voor je plaatjes.


Dat is volgens mij een instelling in GMS. Huisnummers en HM palen zitten in hetzelfde vak in GMS. En die wordt automatisch weg gelaten in P2000. Dit is dus technisch niet te regelen op dit moment.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #1103 Gepost op: 11 januari 2018, 13:42:13
Dat is volgens mij een instelling in GMS. Huisnummers en HM palen zitten in hetzelfde vak in GMS. En die wordt automatisch weg gelaten in P2000. Dit is dus technisch niet te regelen op dit moment.

In de regio's Rotterdam-Rijnmond en Kennemerland bijvoorbeeld zie je geen huisnummers en HM palen juist wel terug in de meldingen. Ook zie je objectomschrijvingen bij Kennemerland.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1104 Gepost op: 15 januari 2018, 22:41:41
Wat al gezegd wordt: er zijn straten die ontzettend lang zijn en dan is het prettig om te weten welke kant je op moet. Voorbeeldje hier in ons 'dorp'. De Zuiderzeestraatweg in Wezep loopt van huisnummer 404 tot 603. Dan denk je: dat valt wel mee. Maar het verschil tussen 404 en 603 is 5,4km. Nu zul je het uiteindelijk wel vinden, maar ook voor de pers kan dit gewoon aardig wat tijd schelen en zeker bij 'fotogenieke' inzetten zoals branden is dat het verschil tussen op tijd of te laat komen voor je plaatjes.



Daarnaast zie je in Twente dat de huisnummers al weg zijn gehaald uit de meldingen. Op zich zou ik er nog prima mee kunnen leven als fotograaf zijnde (ook al wordt het lastiger), maar ook de hectometerpalen zijn uit de meldingen gehaald voor meldingen op de snelwegen, zelfs voor de pers. Zoiets vind ik dan weer overdreven. Het is immers geen privacygevoelig stukje informatie maar gewoon een statische locatie aangegeven langs de openbare snelweg. En zeker buiten de Randstad zijn sommige stukken snelweg dermate lang dat het het verschil kan maken* tussen 2 kilometer rijden vanaf de afrit of eerst 20km 'lussen' bij een oprit om er achter te komen dat het toch ergens anders is. (*= voor de pers uiteraard, de hulpdiensten zien de exacte locatie ongetwijfeld in de MDT)



Gelukkig is de informatie vanuit de overheid wat betreft snelwegincidenten steeds veelzijdiger. De NDW (www.ndw.nu) publiceert realtime alle informatie die beschikbaar is voor incidenten op en rond snelwegen en ook de IM meldingen voor bergers worden met een minimale vertraging gepubliceerd op de Ongevallenradar. (En uiteraard de IM bot op Telegram die ik voor mijn eigen gemak ook maar heb gemaakt, omdat het nog geregeld voorkomt dat ongevallen met letsel op de snelweg niet gepiept worden voor de perscode maar er uiteraard wel bergers op pad worden gestuurd.



Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oplossing in Rotterdam Rijnmond, is er iemand die (eventueel via PB / Telegram) een of meerdere screenshots kan delen, uiteraard met alle privacygevoelige informatie geblurd? Dat moet denk ik geen probleem zijn.

Je kan ook Google Maps en dan laag 'verkeer' aanzetten bij ongevallen, dan weet je waar het druk is, en waar dan file staat... waar dus het incident mogelijk kan zijn


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1105 Gepost op: 16 januari 2018, 18:03:12
Precies: mogelijk. En dus blijft het gokwerk. Handig ook als een hele stad al vast staat of als het zo rustig is op de weg dat er geen verkeersinformatie wordt weergegeven (met name 's nachts).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1106 Gepost op: 1 februari 2018, 12:51:39
Het is 1 februari en sinds vandaag zijn in de regio's Noord- en Oost Gelderland en IJsselland geen huisnummers meer in de meldingen.

Ook de meldingen van LL02 zijn zo lijkt het al een tijdje niet meer voorzien van huisnummers.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


MarcMaurerNL

  • Verpleegkundige | BLS | Burgerhulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
    • www.marcmaurer.nl
Reactie #1107 Gepost op: 1 februari 2018, 14:02:47
Klopt!

Het is 1 februari en sinds vandaag zijn in de regio's Noord- en Oost Gelderland en IJsselland geen huisnummers meer in de meldingen.

Ook de meldingen van LL02 zijn zo lijkt het al een tijdje niet meer voorzien van huisnummers.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.


KCLDP

  • SEH & Recovery verpleegkundige ~ Hoofdbrandwacht & Chauffeur Licht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 603
Reactie #1108 Gepost op: 3 februari 2018, 14:35:27
12:00:47 03-02-18   GROUP-1   Prio 1 18-5431 OZHZ Poging zelfdoding (inci-01) (Ops IBGS: Klein) ####### ### Oud-Beijerland

12:03:11 03-02-18   GROUP-1   Prio 1 18-9491 18-9421 (inci-01) (Inzet/afst. Brw Func: OvDB) (Ops IBGS: Klein) Zinkweg 216 Oud-Beijerland

Zo heeft het natuurlijk weinig zin om een incident adres besloten te houden.  :P
Veiligheidsregio Hollands-Midden Vrijwilliger kazerne Leiden Noord


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1109 Gepost op: 3 februari 2018, 16:37:34
12:00:47 03-02-18   GROUP-1   Prio 1 18-5431 OZHZ Poging zelfdoding (inci-01) (Ops IBGS: Klein) ####### ### Oud-Beijerland

12:03:11 03-02-18   GROUP-1   Prio 1 18-9491 18-9421 (inci-01) (Inzet/afst. Brw Func: OvDB) (Ops IBGS: Klein) Zinkweg 216 Oud-Beijerland

Zo heeft het natuurlijk weinig zin om een incident adres besloten te houden.  :P
Dat doet de monitor zelf.