P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265604 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 28 mei 2009, 10:00:21
Klopt helemaal, vandaar dat ik ook schreef dat er een c2000 pager ontwikkeld zou moeten worden. Niet dat ik het zie gebeuren.

Heeft C2000 dan binnenhuis dekking.....?  ::) ;)

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #181 Gepost op: 28 mei 2009, 13:17:54
Heeft C2000 dan binnenhuis dekking.....?  ::) ;)

Nee, maar als je mijn eerdere bericht had bekeken had je ook kunnen lezen dat ik dat al beschreven had ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 29 mei 2009, 08:04:22
In België heeft men ook zo zijn twijfels:

Oproepsysteem brandweer ligt onder vuur
Reeds 0 reacties | reageer zelf

BORNEM - Tijdens de afgelopen gemeenteraad bracht oppositiepartij Vlaams Belang het oproepsysteem voor de brandweer via Astrid ter sprake. Dat stuurt een geschreven in plaats van een gesproken boodschap door.

Volgens Vlaams Belang is het niet zo makkelijk dat de vrijwillige brandweermannen hun oproepen via een geschreven boodschap op hun zakontvanger krijgen. 'Bij het vroegere oproepsysteem belde de dienst 100 in op het systeem van de brandweer en kregen de brandweermannen te horen wat er loos was en waarom ze werden opgeroepen. Nu is die boodschap geschreven en moeten de brandweerlui die eerst lezen vooraleer ze weten waarom er een oproep is', schetste raadslid Wim Verheyden de toestand. 'Daarbij kunnen enkele seconden verloren gaan. Brandweerlui weten pas nadat ze het bericht gelezen hebben of ze voor iets dringends opgeroepen zijn of niet. Vroeger sprongen ze uit bed en hoorden ze een stem uitleggen wat er aan de hand was terwijl ze zich aankleedden. Dat is een wereld van verschil.'

Burgemeester Jo Van Eetvelt beloofde om met de brandweerofficieren over het systeem te praten en uit te zoeken of er zich daadwerkelijk problemen voordoen.

De volgende jaren wordt de Bornemse brandweer uitgerust met heel wat nieuw materieel. Voor de aankopen komen er wel overheidssubsidies. (TDK)

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=BR2AQL7B

EvD

• Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 30 mei 2009, 17:56:45
T/m vrijdag 2 auto's (2 diensten) per post. Bij succes zal snel de hele regio overgaan.

Waarna ze er meteen weer mee gestopt zijn ;)?

En over dat twijfels in België: dat is simpel op te lossen, gewoon zoals in NL eerst prio 1/prio 2 weer te geven, dan weet je het binnen 0,5 sec.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #184 Gepost op: 30 mei 2009, 18:14:33
En over dat twijfels in België: dat is simpel op te lossen, gewoon zoals in NL eerst prio 1/prio 2 weer te geven, dan weet je het binnen 0,5 sec

Of aparte capcodes gebruiken voor spoed en geen spoed :)

Martijn de Vries

• Senior gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 30 mei 2009, 21:23:19
Of een filter, een ander deuntje bij prio 1

Bart S

• Gast
Reactie #186 Gepost op: 31 mei 2009, 05:17:05
Waarna ze er meteen weer mee gestopt zijn ;)?

Tja.... als ze testen t/m vrijdag, hoef je inderdaad na vrijdag geen alarm meer te verwachten :). Maar heb geduld, het komt er echt aan. Ik heb namelijk niet het idee dat de testen erg slecht verlopen zijn.

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 31 mei 2009, 21:43:33
ach ik lees de meldingen van bijv alarmeringen.nl uit en vertaal delen daarvan naar wavjes. niet super wel helder. dit draait op mijn mobiel en werkt ter info prima. met meer tijd is dit goed verder te ontwikkelen en zou je zoiets voor het p2000 netwerk ook kunnen maken. pagers worden alleen 4x zo duur en buggy. ik heb geen klachten over mijn galaxy (hij gaat te weinig als ik kan, maar dat licht niet aan de pager).

er zijn andere zaken die meer tijd kosten.(drempels, stoplichten, voorrangsregels, etc). het is inherent aan vrijwilligers. voor beroeps is er meer geregeld en die hebben iets meer tijd (zijn meestal binnen 1 min uitgerukt)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 1 juni 2009, 19:50:12
Als "gebruiker" van P2000 heb ik er weinig last van dat de gegevens openbaar zijn. Op het moment dat je met zwaailicht en sirens een straat inrijdt komt het publiek toch wel in grote getale tevoorschijn. Daar heb je P2000 niet voor nodig en kun je P2000 dan ook niet de schuld van geven. Die personene die wel naar P2000 kijken en er kilometers voor gaan rijden om te komen kijken zijn veelal op één hand te tellen. Doorgaans zijn dit de mensen van de 112hupeldepup-sites. En die weten doorgaans wat voor ons wel en niet acceptabel is (in ieder geval bij  ons in de buurt). En als er ergens een grote rookpluim te zien is trekt dat sowieso wel veel publiek. Volgens mij wordt P2000 gelezen door geïnteresseerden die er verder niets mee doen.

Wat wel vervelend is, dat is de naamgeving die voor de classificaties van branden/hulpverlening worden gegeven. Bij kleine brand of middelbrand gaat het nog wel maar zodra er een keer grote brand of zeer grote brand op een P2000 site verschijnt dan wordt iedereen ineens heel erg onrustig. Met name bij de verschillende media worden dan de oren gespitst en wil men zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is. Er is immers sprake van een "grote brand". Dan moet er wel iets bijzonders aan de hand zijn...... En dat terwijl een grote brand alleen maar inhoud dat er drie TS'en zijn ingezet. In veel gevallen is de derde TS bij ons alleen maar noodzakelijk omdat de waterwinning wat lastig is.

De term "groot" en "zeer groot" worden vaak verkeerd geïnterpreteerd door de pers. Het is jammer dat deze termen zo zijn ingeburgerd want ik had liever gezien dat er een andere term zou worden gebruikt voor de opschaling. Bijvoorbeeld zoals ze in Londen roepen. Daar roepen ze "make pumps 4" als ze "zeer grote brand" bedoelen. Vier TS'en hoeft namelijk niet te betekenen dat de brand ook zeer groot is. Het gaat alleen maar om de behoefte aan mensen en/of materieel. Niet dat dit probleem dramatisch is maar toch......
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #189 Gepost op: 3 juni 2009, 19:53:35
Tja.... als ze testen t/m vrijdag, hoef je inderdaad na vrijdag geen alarm meer te verwachten :). Maar heb geduld, het komt er echt aan. Ik heb namelijk niet het idee dat de testen erg slecht verlopen zijn.
Aankomende maandag zou het nog weleens druk kunnen worden op de monitor..... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-