P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #230 Gepost op: 24 februari 2010, 22:19:08
Ik vraag me af wat hulpdiensten (brandweer en ambulance vooral) en de overheid vinden van het feit dat P2000 mee te lezen is. Vinden ze dit een probleem (privacy, ramptoeristen etc.) of vindt vooral de brandweer het eigenlijk wel prettig dat de meldingen openbaar zijn, zodat het publiek meer betrokken raakt bij het werk van de brandweer?

je hoort daar nog wel is verschillende berichten over, daarom graag wat meer duidelijkheid hierover. Ik denk zelf dat hulpdiensten nauwelijks problemen onvervinden van het feit dat P2000 openbaar is, maar misschien ligt dit anders.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #231 Gepost op: 20 maart 2010, 10:42:18
En of wij dat überhaupt nog mee gaan maken (lees: aanbesteding van nieuw 'P2000' netwerk is volgens betrouwbare bronnen in 2014, waarbij de kans groot is dat het netwerk vergrendeld zal worden), is nog maar de vraag.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #232 Gepost op: 20 maart 2010, 17:17:00
En of wij dat überhaupt nog mee gaan maken (lees: aanbesteding van nieuw 'P2000' netwerk is volgens betrouwbare bronnen in 2014, waarbij de kans groot is dat het netwerk vergrendeld zal worden), is nog maar de vraag.

Ja dat laatste heb ik ook gehoord maar ik denk niet dat dat ooit gaat komen..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #233 Gepost op: 20 maart 2010, 19:02:06
Tja er is denk ik wel een verschil tussen wat wij denken (met beïnvloeding van onze 'behoeftes') en wat de hulpdiensten nu al wél weten. Feit is dat zij er niet op achteruit gaan... ;) (maar dat is dan weer een discussie apart en een beetje off-topic)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #234 Gepost op: 20 maart 2010, 20:18:13
Zover ik weet is het ook niet mogelijk om het de 'coderen'..

Ook dit ga ik ff'jtes na vragen (als het lukt iig)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #235 Gepost op: 20 maart 2010, 21:11:06
Zover ik weet is het ook niet mogelijk om het de 'coderen'..
Ook dit ga ik ff'jtes na vragen (als het lukt iig)

Alles wat je wilt weten kan ik waarschijnlijk wel beantwoorden. P2000 is wel degelijk te coderen, alleen zijn er enerzijds volgens mij geen pagers die hiermee overweg kunnen en daarnaast is de codering heel erg zwak en zal het niet lang duren voordat de berichten weer zichtbaar worden. Tenzij er op de een of andere manier een extra codering wordt toegepast, bovenop de standaard codering die het FLEX-protocol biedt.

Ook ik heb de geruchten gehoord over 2014. Motorola stopt dan met de ondersteuning van het door hun ontwikkelde FLEX-protocol en de vraag is hoe hulpverlenend Nederland daarmee om gaat. Als je in een oude Volkswagen Golf rijdt waarvoor geen onderdelen worden gemaakt, dan valt er genoeg te halen op de sloop of bij bedrijfjes die nog wel wat op de plank hebben liggen. Met zo'n semafoonnetwerk als P2000 is dat natuurlijk niet zo simpel. Als er geen onderdelen meer geleverd kunnen worden om het netwerk in stand te houden, dan wordt het toch erg lastig. Jammer, want van alle gangbare semafonie standaarden is FLEX verreweg het meest ideaal voor de wijze waarop de berichten via P2000 verzonden worden. Misschien kopen ze op het laatste moment een hele berg reserve onderdelen in, maar dan nog is het uitstel van executie. 10 jaar voor een semafoonnetwerk is niet bepaald lang (ongeveer in 2003/2004 pas echt gaan draaien). Callmax draait sinds 1994 en semafonie van KPN bestaat volgens mij al sinds de jaren tachtig.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #236 Gepost op: 20 maart 2010, 21:25:55
Alles wat je wilt weten kan ik waarschijnlijk wel beantwoorden. P2000 is wel degelijk te coderen, alleen zijn er enerzijds volgens mij geen pagers die hiermee overweg kunnen en daarnaast is de codering heel erg zwak en zal het niet lang duren voordat de berichten weer zichtbaar worden. Tenzij er op de een of andere manier een extra codering wordt toegepast, bovenop de standaard codering die het FLEX-protocol biedt.

Ook ik heb de geruchten gehoord over 2014. Motorola stopt dan met de ondersteuning van het door hun ontwikkelde FLEX-protocol en de vraag is hoe hulpverlenend Nederland daarmee om gaat. Als je in een oude Volkswagen Golf rijdt waarvoor geen onderdelen worden gemaakt, dan valt er genoeg te halen op de sloop of bij bedrijfjes die nog wel wat op de plank hebben liggen. Met zo'n semafoonnetwerk als P2000 is dat natuurlijk niet zo simpel. Als er geen onderdelen meer geleverd kunnen worden om het netwerk in stand te houden, dan wordt het toch erg lastig. Jammer, want van alle gangbare semafonie standaarden is FLEX verreweg het meest ideaal voor de wijze waarop de berichten via P2000 verzonden worden. Misschien kopen ze op het laatste moment een hele berg reserve onderdelen in, maar dan nog is het uitstel van executie. 10 jaar voor een semafoonnetwerk is niet bepaald lang (ongeveer in 2003/2004 pas echt gaan draaien). Callmax draait sinds 1994 en semafonie van KPN bestaat volgens mij al sinds de jaren tachtig.
Maar als het codeert kan worden maar de pagers kunnen het niet aan wat voor zin heeft dit dan..? Dat zou betekenen een soort C2000 'pieper' ofzo?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #237 Gepost op: 20 maart 2010, 21:38:55
Maar als het codeert kan worden maar de pagers kunnen het niet aan wat voor zin heeft dit dan..?

Ik heb ook niet gezegd dat het zin zou hebben, alleen dat er -voor zover ik weet- geen pagers voor zijn. Het netwerk biedt de mogelijkheid, dus er zijn net zo goed pagers voor te ontwikkelen. De pagers die nu gebruikt worden (Jupiter, Galaxy, Infostream) bestonden ook niet in hun huidige hoedanigheid voordat P2000 bestond. Het ontwikkelen ervan zal dus het probleem niet zijn, maar met een dusdanig zwakke codering vraag ik me af wat men ermee zal winnen. Voor zover ik weet kunnen meldkamers vandaag de dag geen gecodeerde berichten meer verzenden. Vroeger zag je weleens wat gecodeerde testen voorbij komen, maar dergelijke spelerij is snel afgelopen als de berichten toch nooit aankomen (ze worden simpelweg genegeerd door de ontvangende pager). Vervolgens is na een update (overgang van de PED naar Pancras, zegmaar de alarmeringsbackup op de meldkamers) deze optie volledig verdwenen en zie ik het niet snel terug komen...

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #238 Gepost op: 20 maart 2010, 21:48:52
Ik heb ook niet gezegd dat het zin zou hebben, alleen dat er -voor zover ik weet- geen pagers voor zijn. Het netwerk biedt de mogelijkheid, dus er zijn net zo goed pagers voor te ontwikkelen. De pagers die nu gebruikt worden (Jupiter, Galaxy, Infostream) bestonden ook niet in hun huidige hoedanigheid voordat P2000 bestond. Het ontwikkelen ervan zal dus het probleem niet zijn, maar met een dusdanig zwakke codering vraag ik me af wat men ermee zal winnen. Voor zover ik weet kunnen meldkamers vandaag de dag geen gecodeerde berichten meer verzenden. Vroeger zag je weleens wat gecodeerde testen voorbij komen, maar dergelijke spelerij is snel afgelopen als de berichten toch nooit aankomen (ze worden simpelweg genegeerd door de ontvangende pager). Vervolgens is na een update (overgang van de PED naar Pancras, zegmaar de alarmeringsbackup op de meldkamers) deze optie volledig verdwenen en zie ik het niet snel terug komen...

Maar wat zou het 'toekomstige' alarmeringssysteem worden? Of blijft het gwn de huidige P2000?

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #239 Gepost op: 20 maart 2010, 22:34:54
Maar wat zou het 'toekomstige' alarmeringssysteem worden? Of blijft het gwn de huidige P2000?

Geen idee, ik weet alleen dat Motorola stopt met FLEX. Wat dat voor de hulpdiensten gaat betekenen weet ik niet. Een bijzondere ontwikkeling is toch wel dat sinds de komst van P2000 er veel meer "gepiept" wordt dan vroeger. Voor sommige CPA regio's is het "nieuw", bepaalde politiefuncties hadden vroeger nooit een pieper en is volgens mij toch wel tekenend voor het gemak van het rechtstreeks vanuit GMS kunnen alarmeren. Qua semafonie ken ik geen ander protocol wat een passende kandidaat is om P2000 te vervangen. Misschien nemen ze tegen die tijd het Callmax netwerk wel over, zij het dat men dan toch wel een stap terug doet. Ik vraag me af hoe zo'n netwerk zich houdt met extreem weer of oud en nieuw...