P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265304 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #240 Gepost op: 20 maart 2010, 23:11:51
Geen idee, ik weet alleen dat Motorola stopt met FLEX. Wat dat voor de hulpdiensten gaat betekenen weet ik niet. Een bijzondere ontwikkeling is toch wel dat sinds de komst van P2000 er veel meer "gepiept" wordt dan vroeger. Voor sommige CPA regio's is het "nieuw", bepaalde politiefuncties hadden vroeger nooit een pieper en is volgens mij toch wel tekenend voor het gemak van het rechtstreeks vanuit GMS kunnen alarmeren. Qua semafonie ken ik geen ander protocol wat een passende kandidaat is om P2000 te vervangen. Misschien nemen ze tegen die tijd het Callmax netwerk wel over, zij het dat men dan toch wel een stap terug doet. Ik vraag me af hoe zo'n netwerk zich houdt met extreem weer of oud en nieuw...

Nog even afwachten dan.. Ik hoorde via via dat de ambu hier in de regio 'nog' niet op P2000 is, dus misschien gaat alles wel over op P2000 of een soort gelijk iets..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #241 Gepost op: 21 maart 2010, 10:45:16
Hoe moeilijk is het om dergelijke onderdelen te maken voor een semafoon netwerk zoals P2000?
Kunnen andere bedrijven of wellicht de overheid zelf hierin voorzien?

Afgesplitst uit een ander topic, antwoord van Maarten even als quote :

Ben ik ook wel benieuwd naar; zou de overheid zelf het FLEX-protocol kunnen overnemen en onderhouden? Misschien ben je (op lange termijn) nog wel goedkopr uit ook.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #242 Gepost op: 22 maart 2010, 20:10:27
Onderzoeken naar wat er eventueel moet gebeuren na 2014 lopen op dit moment. Er wordt geinventariseerd wat er aan behoeftes zijn in het veld. We gaan daar echt nog wel het een en ander van horen.

De ontwikkeling van de landelijke meldingsclassificaties zijn al in een ver gevormd stadium
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

multidisciplinairtje

• Forum gebruiker
  • PolBrAmb
Reactie #243 Gepost op: 30 maart 2010, 20:23:58
Gezien het feit dat er nog niet gereageerd is zal ik proberen in ieder geval een idee te geven van hoe er tegen dit soort zaken aan gekeken wordt;

Voor de ambulancedienst geldt in ieder geval de verplichting tot het beschermen van de patiënt gegevens. Hieronder vallen expliciet ook de NAW gegevens van de patiënt. Wanneer het dus niet noodzakelijk is voor de hulpverlening, mag deze informatie niet publiekelijk gemaakt worden. Een compleet adres via P2000 is zeer makkelijk te matchen aan een naam.

Voor alle disciplines geldt dat er beschermde/beveiligde locaties in de systemen staan (bijvoorbeeld een blij-van-mijn-lijf huis) waarvan je niet wilt dat het adres publiekelijk bekend wordt. Dus ook niet per P2000 verzonden wordt.

Ramptoerisme is wel degelijk een doorn in het oog van de hulpdiensten. Helaas gaat dit voornamelijk om mensen die een melding bij hun in de buurt zien en dan geen flauw idee hebben wat ze daar gaan doen. De mensen die bijna professioneel meldingen volgen heeft de hulpverlening bijna geen last van.

De brandweer deelt meer gegevens, maar dat is voornamelijk omdat nog niet alle brandweervoertuigen van een MDT (mobiele data terminal) zijn voorzien. De vrijwillige brandweer heeft ook behoefte aan meer informatie in de pager. Zowel om sociaal maatschappelijke redenen, als om incident bestrijdingsredenen.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #244 Gepost op: 31 maart 2010, 12:45:54
Afgelopen vrijdag was hier in Wezep een voertuigbrand. Een mooi voorbeeld van 'P2000 zorgt niet voor alle ramptoerisme'. Binnen een minuut na de melding was het al behoorlijk druk rondom het voertuig... zo gek is dat niet als je bedenkt dat het aan de rand van het winkelcentrum was op een koopavond. Maar feit is wel dat maar enkele mensen op de P2000 melding af zijn gegaan naar het lijkt. En de mensen die op een P2000 melding afkomen, zorgen vaak voor de minste overlast (of helemaal geen).

Maar goed, wat betreft de mening van... enkele brandweermensen die ik heb gesproken de laatste tijd zijn nogal wisselend. Ze zien het liever gesloten dan open, want voor hen maakt het toch niks uit.. ze ontvangen de melding toch wel. Of het qua drukte ook wat uitmaakt, hangt veelal af van hoe groot een plaats is. In bijvoorbeeld Kampen is het vaak drukker dan hier in Wezep.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #245 Gepost op: 31 maart 2010, 19:40:44
De waterreddingsdienst waar ik lid van ben (de hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer, HOGE) was als eerste en enige lange tijd (zo'n 10 jaar) actief op het Marker en IJmeer. Daardoor werden wij -ondanks dat wij een niet gemeente/overheid gerelateerde vereniging zijn- gealarmeerd voor waterongevallen door eerst Scheveningen Radio en later ook toen die taken door het Kustwachtcentrum is IJmuiden werden over genomen. Ook de politie al dan niet te water was op ons aangewezen voor de hulpverlening en riep regelmatig onze hulp in.

Toen daar de officiele reddingsdiensten daar een gat in de markt ontdekten streken zij daar neer en vervolgens drongen ze er bij de alarmerende instanties op aan HOGE niet meer te waarschuwen nu zij deze taak van ons overgenomen hadden.
Dankzij eerst de analoge hoorbare brandweer alarmering via de door ons aangeschafte piepers en later via de digitale P2000 pagers blijven wij nu - ondanks dat de alarmering gestopt is- toch nog op de hoogte van het feit dat er "iets" aan de hand is. Hoewel al dan niet met opzet de positie regelmatig verkeerd wordt doorgegeven (zelfs west en Oost door elkaar halen bijvoorbeeld zoals afgelopen zondag weer gebeurde). Als wij dan naar de Kustwacht -inmiddels in Den Helder- bellen krijgen we de bijzonderheden als ze die hebben.

In feite zorgt P2000 er voor dat er uitwisseling van informatie plaats vindt tussen de niet overheidsgebonden instanties als HOGE en de Waterhulpdienst en visa versa.  Van de Kustwacht naar HOGE maar ook niet onbelangrijk, van HOGE naar de kustwacht. HOGE neemt samen met de Waterhulpdienst 50% van de hulpverlening voor haar rekening op Gooi- IJ- en Eemmeer. Zou HOGE van de informatie verstoken blijven (iets wat de Kustwacht wel uit zijn hoofd laat) dan valt de ook de communicatie vanuit HOGE nauurlijk stil en weet men niet meer van elkaar wat men aan het doen is. De één zoekt dan bv naar een drenkeling die de ander al aan de kant heeft gebracht. Dat is een situatie waar niemand  naar toe wil.

Zo is voor ons P2000 een onmisbaar onderdeel van de alarmering via de achterdeur voor waterongevallen, ook al zijn de meldingen nietszeggend en de informatie vaak onjuist. Als je niets te verbergen hebt mag publiek bij een ongeval geen probleem zijn, zolang je ze maar uit je wercirkel houdt.

Henk

Coldchurch

• Forum gebruiker
  • Brandmeester
Reactie #246 Gepost op: 16 april 2010, 10:52:27
Blijkbaar zijn er ontwikkelingen over dit onderwerp:

http://www.brandweerkennisnet.nl/@8782/programma_van_eisen/

O.a. het volgende: Bij alle diensten bestaat in meer of mindere mate de behoefte aan de versleuteling van berichten.

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #247 Gepost op: 16 april 2010, 11:14:09
Blijkbaar zijn er ontwikkelingen over dit onderwerp:

http://www.brandweerkennisnet.nl/@8782/programma_van_eisen/

O.a. het volgende: Bij alle diensten bestaat in meer of mindere mate de behoefte aan de versleuteling van berichten.

In het hierboven aangegeven document las ik iets over positiebepaling v/d nw pager.
Naar mijn mening is dat nou net een brug te ver. Ik heb er geen behoefte aan dat het RAC kan zien waar ik loop, fiets, zit,sta, rij of lig ;), wat ik wel positief vind is dat de mogelijkheid van spraak weer terug komt ::)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Coldchurch

• Forum gebruiker
  • Brandmeester
Reactie #248 Gepost op: 16 april 2010, 11:27:23
Dit wordt/kan gebruikt om op basis van de positie te bepalen of er een complete uitrukploeg is.
Mss wel een goede zaak. Geen volledige bezetting > direct volgende post gealarmeerd.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #249 Gepost op: 16 april 2010, 13:16:39
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op 17 november 2009 per brief aangekondigd dat het huidige paging-netwerk P2000 in 2014 vervangen dient te worden. De minister vraagt het Veiligheidsberaad om aan te geven of er na 2014 behoefte is aan paging en te bepalen welke optie het beste aansluit op de eisen en wensen van de eindgebruikers.

Bij de brandweer eindgebruikers van P2000 blijft er ook na 2014 behoefte aan een pagingnetwerk. Om inzicht te verkrijgen in de eisen en wensen die de brandweer eindgebruikers hebben heeft de Brandweer Vraagorganisatie Informatie Management (BVIM) het “Programma van Eisen Vernieuwing Paging” opgesteld.

Brandweer Programma van eisen Pagingaging.pdf (PDF, 134 Kb) [klikk]

Brief aan Veiligheidsberaad.pdf (PDF, 23 Kb) [klik]

Bron: Brandweerkennisnet