P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265316 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #250 Gepost op: 16 april 2010, 13:20:19
Enkele uitgangspunten/eisen:

Citaat
Hoofdeisen aan vernieuwing paging
De volgende eisen dienen gelezen te worden als “must-haves”. Deze zijn geïdentificeerd door de
leden van het Netwerk Meldkamerdomein en de landelijke Gebruikersgroep C2000.
1. Elke alarmontvanger dient individueel oproepbaar te zijn.
2. Er is één handeling benodigd voor een oproep (groepsoproep).
3. Berichtgeving gaat via een attentiesignaal en een tekst boodschap
4. Landelijke dekking voor oproepen. Voor de grensregio’s is een grensoverschrijdende alarmering
een wens. T.a.v. het bereik kunnen de opkomsttijd normen van de operationele eenheden worden
gehanteerd. Er van uitgaande dat er verschillende alarmeringssystemen worden gebruikt moet
worden onderzocht of er koppelingen mogelijk zijn tussen het Nederlandse systeem en dat van
Belgische en Duitse buurregio’s.
5. Binnenhuisdekking ten minste 99,9% naar tijd en plaats gemeten in stedelijk gebied, en 98% in
landelijk gebied.
6. Aansturing alarmering vanuit de meldkamer (via GMS/NMS en de PANCRAS)
7. Aflevering in ieder geval binnen 10 seconden (zowel groeps- als individuele alarmering) Met de
huidige technieken moet een alarmering sneller dan 10 seconden mogelijk zijn.
8. De beschikbaarheid van het netwerk is 99,97%. Service windows dienen zoveel mogelijk
geminimaliseerd te worden.
9. Backup en fallback dienen afdoende geregeld te zijn. Mogelijk past dit binnen de visie van de
Minister op “NL Alert” (Amber Alert + Burgernet + Cell Broadcast), een andere optie is het bouwen
van een redundant netwerk; nader onderzoek is vereist.

Citaat
Aanvullende eisen vernieuwing paging lange termijn
Vanuit de gebruikers bestaan aanvullende eisen om een aantal verbeteringen in het alarmeringssysteem
door te voeren. Deze verbeteringen dienen het doel om de alarmering van hulpverleners te
moderniseren. De hieronder weergegeven aanvullende eisen dienen gelezen te worden als wensen.
10. Ontvangst- en opkomstbevestiging. Met een toenemende druk op de vrijwilliger is een doelmatiger
alarmering gewenst. Een ontvangstbevestiging draagt hieraan bij. De terugkoppeling van de
opkomstbevestiging dient te worden gekoppeld aan een applicatie die indien nodig automatisch
bijalarmeert (zie ook onder 13, positiebepaling, voor een alternatieve filosofie)
11. Encryptie. Bij alle diensten bestaat in meer of mindere mate de behoefte aan de versleuteling van
berichten.
12. Redundant uitgevoerd systeem. De huidige service-windows vormen een risico. Het is wenselijk om hier in de toekomst voorzieningen voor te treffen. Dit kan mogelijk ook gevonden worden in
NL-Alert.
13. Positiebepaling. Voor het bewaken van de inzetbaarheid van een kazerne kan positiebepaling van
de pagerdrager bijdragen aan een snellere opkomst. De alarmering dient plaats te vinden op basis
van beschikbaarheid.
14. Spraakalarmering. Bij een aanzienlijk aantal korpsen bestaat nog steeds de behoefte aan
spraakalarmering. Dit is mogelijk (optioneel) te realiseren met techniek die digitale berichten omzet
in spraak. Het e.e.a. wordt dus in de randapparatuur geregeld.

Coldchurch

• Forum gebruiker
  • Brandmeester
Reactie #251 Gepost op: 16 april 2010, 13:52:51
Hier http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,37011.msg754161.html#new was inmiddels ook e.e.a. over dit onderwerp geschreven. Mogelijk samenvoegen in dit topic?

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #252 Gepost op: 16 april 2010, 14:34:23
In het hierboven aangegeven document las ik iets over positiebepaling v/d nw pager.
Naar mijn mening is dat nou net een brug te ver. Ik heb er geen behoefte aan dat het RAC kan zien waar ik loop, fiets, zit,sta, rij of lig ;), wat ik wel positief vind is dat de mogelijkheid van spraak weer terug komt ::)

Dit is ook wel af te vangen.
Positiebepaling zou bij voorbeeld pas zichtbaar kunnen zijn bij een ontvangs- en/of opkomstbevestiging.
Hier zou zo-wie-zo een hele nieuwe pager-lijn voor moeten komen. Aktief i.p.v. passief.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #253 Gepost op: 16 april 2010, 15:30:23
Dit is ook wel af te vangen.
Positiebepaling zou bij voorbeeld pas zichtbaar kunnen zijn bij een ontvangs- en/of opkomstbevestiging.
Hier zou zo-wie-zo een hele nieuwe pager-lijn voor moeten komen. Aktief i.p.v. passief.

Met andere woorden: in plaats van dat je allemaal met een ontvanger loopt. loop je dan met een zend/ontvanger.

Dat heeft verregaande cocequenties, als aanschaf/onderhoudskosten, nieuw aktief netwerk, kortere gebruiksduur op één batterijlading en privacy van de drager. Als je pager met positie bepaling gaat als je bij je minnares bent... Of bij YabYum...

Henk

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #254 Gepost op: 16 april 2010, 16:08:12
Of bij YabYum...
Is al enige tijd gesloten  8)

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #255 Gepost op: 16 april 2010, 16:13:01
Is al enige tijd gesloten  8)

Dan gaan we wel naar boccaccio    :D    :D    :D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #256 Gepost op: 16 april 2010, 16:26:46
Met andere woorden: in plaats van dat je allemaal met een ontvanger loopt. loop je dan met een zend/ontvanger.

Dat heeft verregaande cocequenties, als aanschaf/onderhoudskosten, nieuw aktief netwerk, kortere gebruiksduur op één batterijlading en privacy van de drager. Als je pager met positie bepaling gaat als je bij je minnares bent... Of bij YabYum...

Henk

Je hoeft de pager niet mee te nemen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #257 Gepost op: 16 april 2010, 16:31:11
Positiebepaling voor de vrijwilligers is inmiddels al niet nieuw meer.
Het gaat nog niet niet via pager maar via de TOMTOM.

Hier in Veligheidsregio HM is er een proef bezig, waarbij de vrijwillige brandweer uitgerust is met TOMTOM Work.
Hierdoor kan de meldkamer zien of de regio voldoende gedekt is en wanneer niet.
Het is eigenlijk een veel goedkopere versie van de MDT.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #258 Gepost op: 16 april 2010, 16:38:27
Als je pager met positie bepaling gaat als je bij je minnares bent... Of bij YabYum...
Henk

Het zal mij persoonlijk jeuken waar iemand is of wat hij/zij daar doet. Indien de aanrijtijd maar afdoende is.
Als er een plaatsbepaling in B.V. een hotel gesitueerd is kunnen ze aan de bar zitten, in het zwembad liggen, de fitnesruimte gebruiken of wat dan ook.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Sheriff

• Forum gebruiker
Reactie #259 Gepost op: 16 april 2010, 17:07:00
Ik vraag me af wat hulpdiensten (brandweer en ambulance vooral) en de overheid vinden van het feit dat P2000 mee te lezen is. Vinden ze dit een probleem (privacy, ramptoeristen etc.) of vindt vooral de brandweer het eigenlijk wel prettig dat de meldingen openbaar zijn, zodat het publiek meer betrokken raakt bij het werk van de brandweer?

je hoort daar nog wel is verschillende berichten over, daarom graag wat meer duidelijkheid hierover. Ik denk zelf dat hulpdiensten nauwelijks problemen onvervinden van het feit dat P2000 openbaar is, maar misschien ligt dit anders.

Meestal staat alle info binnen enkele minuten op dit forum, dus waar hebben we het over.