Dat is een leuke bijkomstigheid Henk, je denkt toch niet dat P2000 voor de pers is gebouwd? Denk je dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers? De NVJ heeft aangestuurd op het informeren van de pers via P2000, dat is geen (vanzelfsprekend) initiatief vanuit de hulpdiensten zelf. Als een nieuw netwerk minder toegankelijk is (waar jij overigens al vanuit lijkt te gaan) dan houdt het gewoon op. Iets met "in het verleden behaalde resultaten".
Niet exclusief voor de pers, dat heb ik nooit gesuggereerd en als ik die indruk gevestigd heb dat ik dacht dat P2000 alleen voor de pers gebouwd is wil ik dat meteen even rechtzetten;
Ik denk niet dat P2000 alleen voor de pers bedoeld is, mocht ik daar onbedloeld toch deze indruk bij sommige mensen gewekt hebben, bied ik daarvoor hierbij mijn oprechte excuses voor aan, dit was nooit de bedoeling.
Ik denk niet dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers, en als ik die indruk gevestigd heb dat ik dacht dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers wil ik dat meteen even rechtzetten:
Ik denk niet dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers, mocht ik daar onbedloeld toch deze indruk bij sommige mensen gewekt hebben, bied ik daarvoor hierbij mijn oprechte excuses voor aan, dit was nooit de bedoeling.
Als er een nieuw alarmeringsnetwerk komt en de hulpdiensten krijgen hun zin, wordt dat een afgeschermd netwerk, dat is zo klaar als een klontje. De diensten hebben al aangegeven daar grote waarde aan te hechten.
Het is al vaker duidelijk geworden dat de belangen van de vrij pers haaks staan op de belangen van de hulpdiensten.
De hulpdiensten zouden graag volledige controle willen hebben over hetgeen de pers schrijft, niets is meer rampzalig dan in de pers te lezen dat een hulpverlening beter had gekunt. Liever zie je juichende stukken geschreven voor een dankbaar publiek, daar doe je het immers voor. Wil je kunnen blijven controleren welke informatie wel (de juichende) en welke informatie niet (de oei momenten) wereldkundig gemaakt mogen worden is daar een afgeschermd alarmeringssysteem onontbeerlijk voor: geen pottekijkers meer
.
De pers heeft een haaks belang, een goed gelopen hulpverlening heeft maar beperkte nieuwswaarde. Een hulpverlening die in het honderd loopt levert stof voor meerdere edities, hoor, wederhoor, onderzoek, deskundige aan het woord...
En de overheid (eigenaar van het netwerk) dient er op toe te zien dat er rekening gehouden wordt met alle belangen, de overheid vertegenwoordigd alle burgers en niet alleen de hulpdiensten.