P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265318 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #270 Gepost op: 14 maart 2011, 13:12:02
Ik vind de snelle kwalitatief hoogstaande alarmering van de hulpdiensten ontzettend belangrijk. Maar als gebruik gemaakt gaat worden van versleuteling om te voorkomen dat vrije nieuwsgaring plaats vind ik ook dat een belangrijk gegeven. Als die in het gevaar komt kan het systeem daarvoor ook op aangepast worden.

Onzin, dat heeft niets met elkaar te maken. Ik weet niet hoe dicht jij op P2000 zit, maar ik heb niet voor niets de huidige avatar. In de loop der jaren zijn met name de medische meldkamers steeds minder informatie gaan versturen met het oog op privacy. Diverse regio's verstuurden tijdens de start van P2000 bijna volledige medische dossiers. Het feit dat iedereen dit mee kan lezen en met name het feit dat het open en bloot op internet staat heeft men doen besluiten de hoeveelheid informatie in te perken. Diverse ME regio's hebben besloten NIET over te stappen naar P2000 omdat dat voor iedereen mee te lezen is. De ME Haaglanden verstuurde voorheen op Callmax significant meer informatie dan men nu op P2000 doet. Dat heeft niets met vrije nieuwsgaring te maken Henk, jij snapt toch ook wel dat het 'niet handig' is als de hele wereld weet dat er morgen een inval is in een woonwagenkamp in Maastricht?? Dat is het grote verschil, niet alles is bestemd voor de ogen van derden. Dat de berichten van de brandweer meegelezen kunnen worden zal ze echt een worst wezen, maar er is veel meer dan dat.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #271 Gepost op: 14 maart 2011, 13:26:43
Dat is een leuke bijkomstigheid Henk, je denkt toch niet dat P2000 voor de pers is gebouwd? Denk je dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers? De NVJ heeft aangestuurd op het informeren van de pers via P2000, dat is geen (vanzelfsprekend) initiatief vanuit de hulpdiensten zelf. Als een nieuw netwerk minder toegankelijk is (waar jij overigens al vanuit lijkt te gaan) dan houdt het gewoon op. Iets met "in het verleden behaalde resultaten".

Niet exclusief voor de pers, dat heb ik nooit gesuggereerd en als ik die indruk gevestigd heb dat ik dacht dat P2000 alleen voor de pers gebouwd is wil ik dat meteen even rechtzetten;

Ik denk niet dat P2000 alleen voor de pers bedoeld is, mocht ik daar onbedloeld toch deze indruk bij sommige mensen gewekt hebben, bied ik daarvoor hierbij mijn oprechte excuses voor aan, dit was nooit de bedoeling.

Ik denk niet dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers, en als ik die indruk gevestigd heb dat ik dacht dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers wil ik dat meteen even rechtzetten:

Ik denk niet dat P2000 in stand gehouden moet worden voor de pers, mocht ik daar onbedloeld toch deze indruk bij sommige mensen gewekt hebben, bied ik daarvoor hierbij mijn oprechte excuses voor aan, dit was nooit de bedoeling.

Als er een nieuw alarmeringsnetwerk komt en de hulpdiensten krijgen hun zin, wordt dat een afgeschermd netwerk, dat is zo klaar als een klontje. De diensten hebben al aangegeven daar grote waarde aan te hechten.

Het is al vaker duidelijk geworden dat de belangen van de vrij pers haaks staan op de belangen van de hulpdiensten.
De hulpdiensten zouden graag volledige controle willen hebben over hetgeen de pers schrijft, niets is meer rampzalig dan in de pers te lezen dat een hulpverlening beter had gekunt. Liever zie je juichende stukken geschreven voor een dankbaar publiek, daar doe je het immers voor. Wil je kunnen blijven controleren welke informatie wel (de juichende) en welke informatie niet (de oei momenten) wereldkundig gemaakt mogen worden is daar een afgeschermd alarmeringssysteem onontbeerlijk voor: geen pottekijkers meer  O0.

De pers heeft een haaks belang, een goed gelopen hulpverlening heeft maar beperkte nieuwswaarde. Een hulpverlening die in het honderd loopt levert stof voor meerdere edities, hoor, wederhoor, onderzoek, deskundige aan het woord...
En de overheid (eigenaar van het netwerk) dient er op toe te zien dat er rekening gehouden wordt met alle belangen, de overheid vertegenwoordigd alle burgers en niet alleen de hulpdiensten.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #272 Gepost op: 14 maart 2011, 13:37:43
En dan wil ik ook iets rechtzetten, de huidige persinformatie via P2000 vloeit voort uit een afspraak om "de pers beter en sneller te informeren". Dat hoeft NIET perse via P2000 maar daarvoor is wel een voorkeur uitgesproken. Voor de hulpdiensten ook de makkelijkste, goedkoopste en snelste oplossing. Een andere mogelijkheid zou SMS via de Communicator zijn. Sommige regio's gebruik(t)en dat al, maar de drempel hiervoor kan verlaagd worden. Het hierbij behorende kostenplaatje is minder transparant, maar als dit de enige werkbare oplossing zou zijn (bijvoorbeeld; geen openbaar semafoonnetwerk) dan was men daar ook wel uit gekomen.

Het informeren van de pers valt of staat niet bij P2000. Wat betreft die uitgebreide alarmeringen wil ik graag wat voorbeelden geven :

1023025 15:48:48 10-09-03  A 1 zwembad mosaqua Gulpen, melding ha man gevallen, bewustzijnsstoornissen raakt steeds weg ->atrih seh neuro
1023033 16:12:09 10-09-03  B vervoer azm longfunctie nivo 2-> Stichting Revalidatie Hoensbroek,ligt op brancard, heeft beademing gaat begeleiding mee
1023012 19:30:53 10-09-03  A 1 beekhoverstraat/ pieterstraat Geleen verkeersongeval autox auto 1 so klaagt over pijn been melding via po
1023022 19:52:11 10-09-03  A 1 walramplein 9 hotel palanka Valkenburg vrouw 65 jr pob misselijk benauwd pijn in de rug
1023012 20:24:45 10-09-03  a1 n276 sittard ri brunssum thv stoplichten na de uiver. aanrijding, 2pers. nekklach ten. Bij kennis.

Hoeveel meer informatie zou je willen hebben als fotograaf? Toen dit op internet verscheen raakte de lokale Limburgse politiek in paniek en zijn de meldingen aangepast. Dat was dan ook een signaal voor de rest van Nederland; deze CPA was destijds (2003) immers de eerste op P2000.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #273 Gepost op: 14 maart 2011, 14:18:53
Niets meer of minder dan wat waar aan de hand is, als in aanrijding letstel krommeweg X rechteweg duckstad.
Al die bijzonderheden interesseren het publiek niet, gewoon nekklachten, aanspreekbaar enzo is zat.

Die bijzonderheden komen later wel, het meeste haast hebben de beeldverslagen, de foto of video van het wrak dat weggeleept wordt of de resten van het uitgebrande huis wil geen krant of nieuwssite voor betalen.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #274 Gepost op: 14 maart 2011, 15:15:46
Niets meer of minder dan wat waar aan de hand is, als in aanrijding letstel krommeweg X rechteweg duckstad.
Al die bijzonderheden interesseren het publiek niet, gewoon nekklachten, aanspreekbaar enzo is zat.

Exact, het gaat ook niet om het publiek Henk, maar dat de hulpdiensten genoodzaakt zijn hun berichten drastisch in te korten omdat het publiek groter is dan hun eigen 'publiek'.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #275 Gepost op: 26 mei 2011, 06:33:53
Waarom gaan er nog een hoop mensen uit van een pager in 2014? (al dan niet versleuteld)
Er zijn toch ook andere opties mogelijk?

Denk aan b.v. een applicatie op je mobiele (smart) phone voor hulpdiensten.
De techniek staat nooit stil en wie weet is het hele item van een fysieke pager tegen die tijd al lang oud nieuws.
Via je mobiel gewaarschuwd worden, inloggen met je eigen inlogcode en wachtwoord enz behoort dan vast tot de mogelijkheden, versleuteling mogelijk. Eventueel met terugkoppeling naar de meldkamer enz. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Met een smartphone is positiebepaling ook mogelijk.

Dat zou pas de doodsteek zijn voor alle P2000-sites en volgers.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #276 Gepost op: 26 mei 2011, 06:46:16
Even terugkomend op mijn vorige bericht.

Een alternatieve waarschuwings(dienst) voor niet hulpverleners bestaat al genaamd Twitter.
Al zijn de berichten hierop niet altijd betrouwbaar, het geeft wel een hoop informatie.
Als niet hulpverleners zich zouden verenigen, zoals spotters, oud-scannerluisteraars en ik denk bijna iedereen op dit forum dan heb je al een behoorlijke spreiding over nederland waarmee je ook iets zou kunnen doen.
Maak b.v. een filter op twitter die alle steekwoorden eruit haalt en controleert. Zet dit door naar b.v. een (betaalde) site of waarschuwings applicatie op je smartphone en walla, het "eigen" alternatieve waarschuwingssysteem is geboren.

Ik ben geen techneut (jammer genoeg), maar dit lijkt me tocht wel mogelijk.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #277 Gepost op: 26 mei 2011, 06:49:47
Waarom gaan er nog een hoop mensen uit van een pager in 2014? (al dan niet versleuteld)
Er zijn toch ook andere opties mogelijk?
Denk aan b.v. een applicatie op je mobiele (smart) phone voor hulpdiensten.

De hulpdiensten willen niet afhankelijk zijn openbare netwerken. Daarom hebben ze C2000 en P2000. Een eventuele backup via SMS is een ander verhaal, een eigen backupsysteem is onbetaalbaar.

Wat is een topdag (moment) voor de hulpdiensten? De jaarwisseling. Op welk moment hebben de mobiele netwerken het het zwaarst te verduren? Juist. Zo ook bij grote rampen. Iedereen belt en SMS't met elkaar en de alarmeringen moeten er dan maar tussendoor zien te komen. Dat werkt gewoon niet. Of misschien moet ik zeggen, dat is uiterst onbetrouwbaar voor deze vorm van alarmering waarbij elke seconde telt. Daarom is dit onderwerp ook zo'n groot vraagstuk (waarvan ik de huidige status helaas niet weet). Alarmering moet gewoon snel en betrouwbaar zijn, klaar.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #278 Gepost op: 26 mei 2011, 06:51:29
Nou, vooruit.... nog eentje dan (berichtje).  ;D
Misschien wordt ik nu wel een beetje irritant met 3 berichten i.p.v. 1 bericht maar het is nog vroeg.  098uo

Hoe zit het met celbroadcasting. Nu is dat nog simplex-verkeer, maar wie weet over 3 jaar wel duplex.
Zou hier voor de hulpdiensten ook niet iets mogelijk zijn?

Het lijkt mij dat er vast meer mogelijkheden zijn dan nu aangenomen wordt. (de techniek staat nooit stil)

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #279 Gepost op: 26 mei 2011, 06:55:33
De hulpdiensten willen niet afhankelijk zijn openbare netwerken. Daarom hebben ze C2000 en P2000. Een eventuele backup via SMS is een ander verhaal, een eigen backupsysteem is onbetaalbaar.

Wat is een topdag (moment) voor de hulpdiensten? De jaarwisseling. Op welk moment hebben de mobiele netwerken het het zwaarst te verduren? Juist. Zo ook bij grote rampen. Iedereen belt en SMS't met elkaar en de alarmeringen moeten er dan maar tussendoor zien te komen. Dat werkt gewoon niet. Of misschien moet ik zeggen, dat is uiterst onbetrouwbaar voor deze vorm van alarmering waarbij elke seconde telt. Daarom is dit onderwerp ook zo'n groot vraagstuk (waarvan ik de huidige status helaas niet weet). Alarmering moet gewoon snel en betrouwbaar zijn, klaar.

Via mobiele telefonie is er een voorrangs mogelijkheid. Dat gaat boven alle andere sms-jes of telefoontjes en is alleen beschikbaar voor de overheid.
Vraag me niet waar ik dat vandaan heb, ik heb dat ooit eens gelezen. (en waarom niet via een eigen netwerk?)