P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265351 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

lpp-nieuws

• Forum gebruiker
Reactie #320 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:27:54
Websites en telefoonapps die noodmeldingen voor ambulance, brandweer en politie verspreiden, schenden daarmee de privacyregels. Dit bericht het Parool vandaag op haar website.  Op sites als 112meldingen.nl of alarmeringen.nl en apps voor zowel iPhone als Android zijn noodoproepen voor ziekenauto's, brandweer en politie direct zichtbaar, inclusief adressen en aanleiding voor de melding. De gegevens staan vervolgens tot in de lengte der dagen online.

Daaronder vallen ook meldingen van huiselijk geweld, reanimaties of 'meldingen gaslucht'. Weliswaar worden geen persoonsnamen genoemd, via de adresinformatie is eenvoudig allerlei aanvullende informatie bij elkaar te puzzelen. De meldingen zijn bedoeld voor uitrukdiensten van brandweer en ambulance. Omdat ze ongecodeerd worden verstuurd naar piepers van het bijbehorend personeel, kunnen met een antenne worden opgevangen en omgezet worden in tekst.

Volgens de eigenaar van piepersysteem P2000, het ministerie van Veiligheid en Justitie is het het opvangen van de pieperberichten niet strafbaar. 'In feite komt het neer op vrije nieuwsvergaring'.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) vraagt zich  af waarom die systemen niet zodanig zijn ingericht, dat ze niet meer opgevangen kunnen worden. 'De combinatie van straatnaam, huisnummer en postcode geldt op zich als persoonsgegeven,' aldus een woordvoerder van de privacywaakhond. 'In die zin kunnen deze sites de regelgeving schenden.'

De gebruikers van het systeem, 25 veiligheidsregio's waaronder Amsterdam-Amstelland, willen snel een afgesloten systeem. 'Versleutelen is technisch mogelijk, maar het is de vraag of dat financieel haalbaar is,' zegt een woordvoerder van het overkoepelende Veiligheidsberaad. Vervanging is bovendien pas na 2014 voorzien. Mogelijk wordt ook het telefoongeheim geschonden. De meldingen zijn deels afkomstig van vertrouwelijke telefoongesprekken tussen beller en de 112-centrale. Ook voegen alarmcentrales allerlei mededelingen toe; zo zijn er zeker vijfhonderd verschillende codes en termen die de redenen voor de melding aangeven. (Herman Stil/website Parool)

BRON: http://www.mediamagazine.nl

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #321 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:57:54
Ik vraag me af wat dan het volgende is.

Misschien www.telefoonboek.nl? Daar staan ook heeeeeel veel persoonsgegevens op.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #322 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:02:37
Daar sta je als het goed is, vrijwillig in, Skippert!

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #323 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:05:55
Daar sta je als het goed is, vrijwillig in, Skippert!

Dat was de papieren versie.  :P
(waar ik trouwens niet om gevraagd ben)
 ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #324 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:26:53
Dat was de papieren versie.  :P
(waar ik trouwens niet om gevraagd ben)
 ;D

Geldt hetzelfde voor de digitale versie.
Bij het afsluiten van een abonnement heb je de keuze om wel of geen toestemming te geven.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #325 Gepost op: 23 oktober 2011, 20:31:38
neeh, is niet geheel waar.
ik sta er nog steeds in... woon al 5 jaar ergens anders en nog staat ik erin op mijn oude adres. :S
en geen toestemming voor gegeven ...

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #326 Gepost op: 23 oktober 2011, 23:12:09
jeetje :'(, dan kunnen we al die P2000 meldingen hier niet meer posten, kunnen we niet meer discussieeren welke eenheid waar eerder of sneller zou zijn, waarom er zolang gewacht is met opschalen of piepen van een andere eenheid, en moeten al de "fotografen" op een andere manier hun vrije tijd gaan invullen. Staan de videografen werkloos langs de kant te wachten op toevallig voorbijkomende hulpdienstvoertuigen met prio1, en alle Brandweersites krijgen geen foto's mee.! Een hele bedrijfstak naar de knoppen en alleen vanwege de privacy regels, belachelijk. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

pm2008

• BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #327 Gepost op: 24 oktober 2011, 14:17:20
Yahoo, privacy is belangrijker dan snel geholpen worden, we gaan hier echt mee vooruit ;) :'( :o :-\ 98uiye

RamonVersteeg

• Senior gebruiker
Reactie #328 Gepost op: 24 oktober 2011, 14:46:23
Het wordt toch verboden op internet en niet via de pager/pieper te ontvangen

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #329 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:59:01
Yahoo, privacy is belangrijker dan snel geholpen worden,
Verklaar nader?

Als burgers meldingen niet meer kunnen zien op het internet lijkt mij dat geen verschil te maken voor de aanrijdtijden van de hulpdiensten..