P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 255618 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

lpp-nieuws

• Forum gebruiker
Reactie #360 Gepost op: 26 oktober 2011, 01:15:56

Als er een nieuw systeem rond 2014 zal moeten komen, zal dit een duur systeem gaan worden. Ik zie dit soort berichten als een politiek opwarmertje voor deze kosten. Juist voor de bescherming van de persoonsgegevens zal de politiek eerder bereid zijn om (extra) geld te reserveren.

Eerst zien dan geloven, kunnen ze nog meer gaan bezuinigen bij de hulpverlening. ( ik heb dit al wel eens vaker geroepen)

Citaat
De actieve hulpverleners zien veelal de voordelen van het afschermen, onmogelijk maken van vrije verkoop pagers, etc.
Niet-hulpverleners zien hun hobby wegvallen. De argumentatie hiervoor is m.i. ondergeschikt aan het doel van P2000.
P2000 (en opvolgers) zijn systemen voor de hulpverleners en niet 'voor de hobby'. Voor de profesionele media zal wel direct een goede informatievoorziening gemaakt moeten worden bij de invoering van een mogelijk nieuw systeem.

Een goede media voorziending komt er niet, ze kunnen nu al de media niet normaal alarmeren als er wat is.

Welk probleem krijg we dan, heerlijk alles onder de pet wat nu ook al gebeurd.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #361 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:03:38
We leven in een open samenleving dus waar maken al die hulpverleners zich toch zo druk over. Als ze er niet tegen kunnen dat er mensen op incidenten afkomen, moeten ze maar een ander beroep kiezen. Dit hoort er gewoon bij. En het afschermen van P2000 gaat er echt niet voor zorgen dat er geen ramptoeristen meer komen. Verruit de meeste toeschouwers komen gewoon uit de buurt.

Het afschermen voor P2000 gaat er alleen maar zorgen dat mensen nog nieuwsgieriger gaan worden, aangezien niet ingeschat kan worden wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld je hoort veel sirenes en je kijkt even op P2000 wat er aan de hand is, dat is toch makkelijk om te weten. Daar is toch helemaal niks op tegen.

Als dat straks niet meer kan, zullen mensen eerder bij incidenten gaan kijken om er zelf achter te komen wat er speelt. Dus ik denk echt niet dat het afschermen van P2000 het werk van hulpdiensten makkelijker gaat maken.

Waarom worden er trouwens P2000 berichten geplaatst op dit forum? Als bijna iedereen voor afscherming van het systeem is. Ik denk als P2000 verdwijnt dit forum nauwelijks meer interessant is. En als P2000 zou verdwijnen gaat het vele malen lastiger worden om een goed overzicht te houden waar incidenten spelen en en hoe groot incidenten zijn. Op dit forum staat alles netjes op volgorde van tijdstip en soort incident. Dat kan dan niet meer.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #362 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:19:00
Wellicht dan eens goed om eens en voor altijd een einde aan die discussie te maken door die sites te gaan verbieden, en een paar sites/fotografen die het wel allemaal snappen het alleen recht te geven doormiddel van persalarm. ::)
Mits dat dat dan goed gaat werken. Want zoals persalarm in Haaglanden werkt .... is eigenlijk kort te omschrijven als "het werkt niet".

Er zijn een paar meldkamer supervisors die op zich van goede wil zijn. Maar hebben we er echt wat aan ? Nee.

Peen
Redacteur van

jacksriver

• Forum gebruiker
Reactie #363 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:29:32
Je zal het er toch mee eens moeten zijn dat in veel gevallen het aantal fotografen,al dan niet van allerlei hobby-sites,zo nu en dan de spuigaten uitloopt.
Er zijn veel gevallen waar dit niet écht een probleem is maar ik kan me óók situaties uit het verleden bedenken waar dit zeer grote irritaties opwekt!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #364 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:52:25
... En het afschermen van P2000 gaat er echt niet voor zorgen dat er geen ramptoeristen meer komen. Verruit de meeste toeschouwers komen gewoon uit de buurt.
Dus dan maakt het ook niet uit als het wel afgeschermd wordt? Want die 'ramptoeristen' hebben het toch niet nodig?

Het afschermen voor P2000 gaat er alleen maar zorgen dat mensen nog nieuwsgieriger gaan worden, aangezien niet ingeschat kan worden wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld je hoort veel sirenes en je kijkt even op P2000 wat er aan de hand is, dat is toch makkelijk om te weten. Daar is toch helemaal niks op tegen.
Er staat in de meeste regio's (bij ambulancemeldingen) zelden bij wat er precies aan de hand is of wat de melding was. Niet echt een goed argument om P2000 open te houden. P2000 is er niet voor ramptoeristen en al helemaal niet om ze wel of niet daar weg te houden.

Ik denk als P2000 verdwijnt dit forum nauwelijks meer interessant is.
Er wordt op dit forum wel wat meer besproken dan alleen P2000 meldingen... ::) Misschien dat het dan voor fotografen en hulpverleningsgeinteresseerden wat minder interessant wordt? Wie zal het zeggen. Aan de andere kant wordt het juist veel interessanter omdat je meer moeite moet doen om aan informatie te komen ;)...

Je schrijft een heleboel aannames, waarvan het maar de vraag is of het echt zo werkt.

Blijkbaar wordt door een aantal mensen hier het belang van hulpverleningsfotografen en ramptoeristen boven privacy van het slachtoffer gesteld. Vreemd.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #365 Gepost op: 26 oktober 2011, 14:10:40
Waarom worden er trouwens P2000 berichten geplaatst op dit forum? Als bijna iedereen voor afscherming van het systeem is. Ik denk als P2000 verdwijnt dit forum nauwelijks meer interessant is.

Blijft lastig je berichten te onderbouwen he.

Maar goed ongeveer 25-30 procent van de geplaatste berichten hier op het forum heeft te maken met P2000 meldingen. Daar zitten trouwens ook nieuwsberichten tussen. We hebben op dit moment tussen de 300 en 500 geplaatste berichten. Laat er eens 100 weg vallen kun je elke dag nog tussen de 200 en 400 berichten lezen. Genoeg interessant zaken.  Dus denk dat het voor het hulpverleningsforum wel mee valt 98uiye

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #366 Gepost op: 26 oktober 2011, 14:48:04
Blijft lastig je berichten te onderbouwen he.

Maar goed ongeveer 25-30 procent van de geplaatste berichten hier op het forum heeft te maken met P2000 meldingen. Daar zitten trouwens ook nieuwsberichten tussen. We hebben op dit moment tussen de 300 en 500 geplaatste berichten. Laat er eens 100 weg vallen kun je elke dag nog tussen de 200 en 400 berichten lezen. Genoeg interessant zaken.  Dus denk dat het voor het hulpverleningsforum wel mee valt 98uiye

30% is toch een belangrijke bijdrage zou ik zo zeggen. En om terug te komen op de andere reacties. Bij de brandweermeldigen kun je wel meteen zien wat de aard van de melding is. Ambulancemeldingen zijn minder interessant, omdat deze vaak niet nieuwswaardig zijn.

En ik zie werkelijk echt geen privacyproblemen. Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden gehoord waarbij iemand ernstige schade heeft opgelopen door een P2000 melding. Ik hoor graag een voorbeeld waarbij dit wel het geval is.

Maar goed ik denk niet dat dit forum er populairder op gaat worden als P2000 verdwijnt. De topics die het meeste gelezen worden zijn meestal toch P2000 gerelateerd.

En dan vraag ik me nog steeds af, waarom er dan uberhaupt P2000 meldigen op dit forum worden geplaatst. Aangezien er vele voorstanders zijn voor het afschermen van het systeem.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #367 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:04:13
Je zal het er toch mee eens moeten zijn dat in veel gevallen het aantal fotografen,al dan niet van allerlei hobby-sites,zo nu en dan de spuigaten uitloopt.
Er zijn veel gevallen waar dit niet écht een probleem is maar ik kan me óók situaties uit het verleden bedenken waar dit zeer grote irritaties opwekt!

Als dat zo is kunnen die fotografen toch gewoon aangesproken worden op hun gedrag. En dat is ook gewoon part of the job. We leven in een open samenleving waarbij je niet alles kan afschermen. Anders kunnen journalisten ook nooit meer hun werk doen, als er steeds meer beperkingen worden opgelegd.

En als P2000 verdwijnt gaat dat een negatieve invloed hebben op de nieuwsvoorziening, omdat je gewoon heel erg veel nieuwsberichten ziet die P2000 als bron gebruiken, zelfs landelijke media. En persalarmen worden alleen uitgegeven als de politie daar zin in heeft. Of veel te laat.

Het wordt dus gewoon moeilijker om er achter te komen wat zich afspeelt in Nederland. Dus in die zin is het gewoon slecht als P2000 verdwijnt. En dat P2000 alleen voor hulpdiensten bedoelt is snap ik ook wel, maar de gevolgen voor de informatievoorziening blijven hetzelfde, namelijk dat die slechter wordt.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #368 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:20:12
Blijkbaar wordt door een aantal mensen hier het belang van hulpverleningsfotografen en ramptoeristen boven privacy van het slachtoffer gesteld. Vreemd.

Waar wordt hier gepleit voor de 'belangen van ramptoeristen'? Niet liegen/dingen erbij verzinnen aub.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #369 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:25:15
Waar wordt hier gepleit voor de 'belangen van ramptoeristen'? Niet liegen/dingen erbij verzinnen aub.
Pardon, ik vind het niet netjes dat je zegt dat ik lieg of dingen verzin.  :o

Ik trek op basis van de voorgaande discussie de conclusie dat er er verschillende belangen zijn bij de openbaarheid of juist afgeschermd zijn van P2000 en dat sommige mensen die een verschillende afweging daar in maken die niet in de richting van het slachtoffer neigt. Misschien is die conclusie niet juist, maar dat is wat anders dan verzinnen of liegen.