P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265397 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

nieuws_goeroe

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #400 Gepost op: 26 oktober 2011, 23:54:31
dat er brand is geweest in een woning, kom je desnoods de volgende morgen nog wel achter.
Ook in het AD stond een stukje en die kwamen op het idee dat men wel eens zou kunnen gaan inbreken als er een reanimatie was in een woning en de ambulance naar het ziekenhuis ging met de patiënt.

Ik denk dat de werkgroep C en P 2000 niet opnieuw hoeft aan te kloppen bij de overheid voor nog een extra zak geld voor het aanpassen van het P2000 gebeuren. Op deze manier wordt het C2000 verhaal een bodemloze put waar een heeeeele boel geld in is gaan zitten

nieuws_goeroe

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #401 Gepost op: 27 oktober 2011, 00:01:29
Men maakt zich druk over nieuws sites die niet meer op tijd informatie kunen krijgen, en dus hun sites niet actueel kunnen houden. Ik heb er geen enkele probleem mee dat deze sites informatie krijgen(op welke manier dan ook) om het publiek te informeren. Ook ik maak gebruik van goed gefilmde incidenten waar we wat van kunnen leren (of heel veel zoals aan de Westvlietweg  ;)) Zoals al heel vaak verteld, mijn collega's en ik zijn de excessen van pagers-racers etc. zat. Men heeft een link op de mobile telefoon van een P2000 stream of koopt een pager en bij elke meldingen komen ze uit alle hoeken en gaten.
Twee recente voorbeelden: Prio2 melding voor assistentie aan de ambulance. Een ernstig zieke patiente mag voor het weekend naar huis. Wij hebben daar een hoogwerker voor nodig en nog voordat die er is (en alles zonder toeters en bellen) verschijnen de eerste pagers-racers al met hun camera's. Dit tot grote woede van de buren en andere betrokkene. Ander voorbeeld, bij een uitvaart kan de overledende niet met respect naar beneden worden gebracht. De brandweer biedt uitkomst en met de hoogwerker brengen we de kist netjes naar de straat. Helaas ook hier weer fotografen, die het nu aan de stok krijgen (zelfs fysiek) met de familieleden.
Wat is de nieuwswaarde, waarom maak je hier foto's van, denkt men nu echt dat deze mensen de foto gaan opvragen, wat hier vaak als excuus wordt aangevoerd. Of maken we een foto om de techniek van de hoogwerker vast te leggen, of gewoon uit sensatie zucht.
Dus professionele sites ok, maar regel dan goed de persinfo, en al het andere gewoon afschermen.

Heb de nieuwswaarde van het afhijsen van een patiënt ook nooit gesnapt.... of het moet vanuit een ravijn zijn of bedenk eens wat spectaculairs. Ook zijn er vast wel momenten dat er flinke kunst en vliegwerken moeten worden uitgehaald... maar dan heb je meer zoiets van dat hebben ze knap gedaan.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #402 Gepost op: 27 oktober 2011, 11:33:18
Dit is echt zo ver gezocht. Als er brand in het huis is geweest en de schade is niet goed hersteld dan kom je daar ook wel achter zonder P2000. En ik geloof er helemaal niks van dat je meteen platgebeld wordt door bedrijven. Dit zal misschien een enkele keer gebeuren, maar daar hebben we geheime telefoonnummers voor, dan wordt je sowieso niet lastig gevallen door reclame.

Maar goed ik heb weinig support voor mijn mening zo te merken.

Nee hoor is gewoon de praktijk maar dat wil en kun jij ook niet weten. Misschien moet je eens neerleggen bij mensen zoals ik en anderen die het in de praktijk mee maken, en niet koste wat kost je hoofd in het zand steken om maar te voorkomen dat je hobby gevaar loopt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

112fotograaf

• Forum gebruiker
Reactie #403 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:11:58
Nee hoor is gewoon de praktijk maar dat wil en kun jij ook niet weten. Misschien moet je eens neerleggen bij mensen zoals ik en anderen die het in de praktijk mee maken, en niet koste wat kost je hoofd in het zand steken om maar te voorkomen dat je hobby gevaar loopt.

Er zullen vast ook wel mensen zijn die hiervan een deel van hun brood verdienen. Maar de meeste zijn inderdaad hobbyisten.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #404 Gepost op: 28 oktober 2011, 12:02:45
Twee recente voorbeelden: Prio2 melding voor assistentie aan de ambulance. Een ernstig zieke patiente mag voor het weekend naar huis. Wij hebben daar een hoogwerker voor nodig en nog voordat die er is (en alles zonder toeters en bellen) verschijnen de eerste pagers-racers al met hun camera's. Dit tot grote woede van de buren en andere betrokkene.

Komt regelmatig voor, inderdaad. Heb iets soortgelijks onlangs nog gehad.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #405 Gepost op: 28 oktober 2011, 18:19:33
Men maakt zich druk over nieuws sites die niet meer op tijd informatie kunen krijgen, en dus hun sites niet actueel kunnen houden. [..] Dus professionele sites ok, maar regel dan goed de persinfo, en al het andere gewoon afschermen.
Het bekende verhaal van de rotte appels. Duidelijk, er loopt af en toe gewoon volk rond wat sociaal gezien het verstand heeft van een zonnebloempit.

Het handigst is gewoon een gesloten systeem waarbij óók lokale pers (denk aan lokale omroepen, freelance fotografen en de serieuzere 112-websites... er zijn genoeg 112-websites die wél serieus om gaan met de hulpdiensten) toegang moet blijven houden. Alleen selecteren op PPK-houders zorgt er enkel voor dat de nieuwsvoorziening gigantisch slecht wordt, want zoveel PPK-houders buiten de Randstad zijn er nou ook weer niet die binnen 5-10 minuten bij een incident kunnen zijn als het nodig is.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #406 Gepost op: 28 oktober 2011, 19:38:16
. Alleen selecteren op PPK-houders zorgt er enkel voor dat de nieuwsvoorziening gigantisch slecht wordt, want zoveel PPK-houders buiten de Randstad zijn er nou ook weer niet die binnen 5-10 minuten bij een incident kunnen zijn als het nodig is.
Maar is het een probleem dat de informatie bv over een auto of containerbrand wat langer erover doet om naar buiten te komen?
Als dat uberhaupt al nieuwswaarde heeft, behalve als het de 26ste is in 1 bepaalde wijk. 98uiye

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #407 Gepost op: 28 oktober 2011, 21:03:14
Ik zie hier zelden een PPK-houder in Wezep terwijl er toch af en toe best redelijk nieuwswaardige dingen gebeuren. Niet zo vreemd ook dat media dan foto's van mij afkopen en niet zelf een fotograaf sturen.

Een ongeval in een 30km-zone met een gewonde is voor regionale media niks bijzonders, maar lokaal gezien is het best interessant (discussie over veiligheid etc.)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #408 Gepost op: 28 oktober 2011, 23:54:14
"eigenlijk" zou je de p2000 berichten moeten beschouwen als een emailbericht.
Van "verzender" aan "ontvanger", (verzender is meldkamer, ontvanger is ambulance- of brandweerpost/voertuig)
Daarmee kan dan gewoon de reguliere wet op de privacy worden gehanteert,
"het is verboden om post voor iemand anders te bekijken, te openen of te lezen."

Als er zoiets bedacht zou zijn VOOR de invoering van p2000,.......

(hadden we nu deze discussie niet gehad...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Gast

• Gast
Reactie #409 Gepost op: 29 oktober 2011, 00:06:50
De gekozen vorm staat het echter toe om de signalen vrijelijk te ontvangen, net zoals je met een scanner een vliegtuig kunt beluisteren. Ook die communicatie is in feite alleen tussen verkeersleider en vlieger bedoeld maar door de manier waaróp dat geschiedt is het mogelijk om mee te luisteren.
Zo ook P2000.
Maar ergens in mijn achterhoofd klinkt nog altijd zo'n stemmetje die zegt dat het, bij wet, verboden is om ontvangen signalen die niet bedoeld zijn voor de ontvanger opnieuw uit te zenden of te verspreiden.