P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265647 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #430 Gepost op: 14 februari 2012, 22:09:54
Volgens mij maak ik alleen maar een conclusie, en doe ik nergens een claim. Maar als men het niet voor de pers heeft gemaakt (wat natuurlijk gewoon heel logisch is) waarom is er dan wel een persalarm. Kan je toch net zo goed geen persalarm maken.
Persalarm en P2000 staat volledig los van elkaar.

De reden dat het via P2000 gaat? Omdat P2000 er is en NIET andersom.

Was P2000 er niet geweest, meldingen bijvoorbeeld via C2000 naar de hulpverleners, dan had men bijvoorbeeld voor een SMS oplossing gegaan, met de bij behorende kosten.

P2000 is er voor de hulpverleners, niet voor de burger of de pers.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #431 Gepost op: 14 februari 2012, 22:33:21
Toch vind ik het oprecht jammer dat het nieuwe paging netwerk naar alle waarschijnlijkheid afgeschermd word.

Ook dit is weer een grote misvatting. Ten eerste is het nog steeds niet 100% zeker dat P2000 daadwerkelijk verdwijnt, anderzijds wordt P2000 niet "afgeschermd", als er een alternatief komt voor P2000 dan is de kans simpelweg erg groot dat deze niet mee te lezen zal zijn. Dat is gewoon inherent aan de huidige stand der techniek en niet omdat men zo graag wil dat er niet meer 'meegelezen' kan worden.

Maar zoals ik al zei, er is nog steeds geen definitief besluit en er is een kans (hoe groot weet ik niet) dat P2000 gehandhaafd blijft. In welke vorm weet ik niet, aangezien 2014 het jaar zou zijn dat Motorola het FLEX protocol niet meer zou ondersteunen (en de levering van onderdelen dus in gevaar zou kunnen komen), maar voorlopig wordt hier nog steeds veel geroepen zonder dat er bekend is wat er daadwerkelijk gaat gebeuren...

Volgens mij maak ik alleen maar een conclusie, en doe ik nergens een claim. Maar als men het niet voor de pers heeft gemaakt (wat natuurlijk gewoon heel logisch is) waarom is er dan wel een persalarm. Kan je toch net zo goed geen persalarm maken.

Ook hier ga je de fout in en trek ik de conclusie dat je niet tot de "geaccrediteerde pers" behoort, anders had je wel geweten hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Er is simpelweg besloten dat er een "laagdrempeligere" kennisgeving naar de pers zou moeten komen (het is geen "persALARM", maar "persINFO" en dat is binnen de media een wereld van verschil, dat monitoren deze codes "persalarm" noemen dat betekent niet dat het ook klopt).

Hoe een regio die kennisgeving vorm geeft, dat is aan de regio zelf. Via P2000 is verreweg de meest eenvoudige, snelle en goedkoopste oplossing, maar er zijn ook andere mogelijkheden waarbij niet iedereen (ook de "niet pers") mee kan lezen. Dat heeft dus, zoals al terecht opgemerkt, helemaal niets met P2000 te maken.

De pers krijgt zijn informatie en dat anderen (lees: "niet pers") dit ook kan meelezen is alleen maar meegenomen, niets meer, niets minder.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #432 Gepost op: 15 februari 2012, 14:16:31
Zelfs als je een systeem hebt waar een extra laag encryptie in zit, kan je het systeem ook nog wel specificeren,  dat bepaalde berichten ongecodeerd verstuurd kunnen worden.

Alarmeringen met NAW gegevens gecodeerd versturen, maar ingeval van een reanimatie, waar burgers met een AED misschien sneller kunnen zijn versturen  zonder encryptie. Het zelfde geld voor vermissingen ( amber alert ) en persinfo.
Was de overheid al niet bezig, om te kijken of cell broadcast een mogelijkheid was voor zulke dingen?
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

112fotograaf

• Forum gebruiker
Reactie #433 Gepost op: 15 februari 2012, 14:23:23
Ik ben inderdaad niet van de pers. Dat wilde ik wel worden, maar die droom lijkt nu ter vervliegen omdat er alleen aan de pers gedacht wordt. (dit is MIJN mening!!!)

Ik ga verder op dit topic hier niet meer reageren want als ik dat doe komt krijg ik alles over mij heen. Men kan hier prima reageren maar als we het over P2000 gaan hebben kan men hier niet normaal reageren. (ook mijn mening!!!!)

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #434 Gepost op: 15 februari 2012, 15:27:33
En waarom zou een burger moeten weten wat er allemaal gebeurd in het land?

Omdat dat een fundamenteel grondrecht is, zeker als het gaat over het doen en laten van de Overheid, waarbij natuurlijk uitzonderingen zijn voor privacy, nationale veiligheid etc.
Maar die discussie staat los van het wel of niet kunnen "meelezen" van alameringen van hulpdiensten, en hoe de pers dan geinformeerd gaat worden.

Persoonlijk kijk ik graag mee op internet m.b.t. P2000 meldingen uit nieuwsgierigheid (doe er verder niks mee), maar principieel ben ik van mening dat dit soort alarmeringen niet openbaar hoeven te zijn.
Mocht er een ander systeem komen waarmee dit niet meer mogelijk is, dan is dat jammer voor mij, maar wel de juiste stap. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Raymond

• Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #435 Gepost op: 15 februari 2012, 16:12:36
Ik persoonlijk zie liever een gesloten systeem omdat die ramptoeristen soms knap lastig zijn.

En de "professionele" pers kan dan wel op een andere manier geïnformeerd worden, d.m.v. sms alert ofzo.

PietjePuk

• Senior gebruiker
Reactie #436 Gepost op: 15 februari 2012, 16:24:45
Ik heb het idee dat de platen metaal in de aanbieding zijn?

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #437 Gepost op: 15 februari 2012, 17:40:08
Omdat dat een fundamenteel grondrecht is, zeker als het gaat over het doen en laten van de Overheid, waarbij natuurlijk uitzonderingen zijn voor privacy, nationale veiligheid etc.
Maar die discussie staat los van het wel of niet kunnen "meelezen" van alameringen van hulpdiensten, en hoe de pers dan geinformeerd gaat worden.

Persoonlijk kijk ik graag mee op internet m.b.t. P2000 meldingen uit nieuwsgierigheid (doe er verder niks mee), maar principieel ben ik van mening dat dit soort alarmeringen niet openbaar hoeven te zijn.
Mocht er een ander systeem komen waarmee dit niet meer mogelijk is, dan is dat jammer voor mij, maar wel de juiste stap. :)

Wat ik er mee bedoelde, is dat P2000 niet DE manier is om de burger te laten weten wat er speelt in "het land". Dat is voor meelezend nederland slechts een gratis en openbaar te volgen manier. De officiele informatiestroom die naar buiten gebracht moet worden zal toch echt via de overheid (moeten) lopen.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #438 Gepost op: 15 februari 2012, 17:58:23
Wat ik er mee bedoelde, is dat P2000 niet DE manier is om de burger te laten weten wat er speelt in "het land". Dat is voor meelezend nederland slechts een gratis en openbaar te volgen manier. De officiele informatiestroom die naar buiten gebracht moet worden zal toch echt via de overheid (moeten) lopen.

Duidelijk! :)
Dat is ook wat ik bedoelde, het is leuk voor mij als burger om P2000 meldingen mee te kunnen lezen, maar het was/is nooit bedoeld als officieel informatie kanaal.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #439 Gepost op: 15 februari 2012, 19:07:29
Duidelijk! :)
Dat is ook wat ik bedoelde, het is leuk voor mij als burger om P2000 meldingen mee te kunnen lezen, maar het was/is nooit bedoeld als officieel informatie kanaal.

Ja maar het probleem is dat we straks niet meer snel weten wat er allemaal gebeurt, omdat de informatievoorziening niet goed op orde is en waarschijnlijk ook niet in de toekomst vlotjes gaat lopen.

Bijvoorbeeld er is brand, dan kunnen journalisten nu nog op P2000 kijken en meteen naar het incident toegaan. In de toekomst zijn ze volledig afhankelijk van wat de overheid doorgeeft, en als de brand al uit is, is het niet meer interessant om er nog heen te gaan.