P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265410 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #460 Gepost op: 29 maart 2012, 10:03:33
Twitter voortaan als bron voor vrije nieuwsgaring? Nieuwsjournalistiek over een kam scheren met shownieuws, om te kunnen onderbouwen dat doormelding van incidenten niet meer noodzakelijk is?

Volgens mij heb je je niet echt in verdiept wat jounalistiek voor een democratie betekent.

Invoering van p2000 stond niet op zich. Tegelijkertijd werd "gewone"  medewerkers van de hulpdiensten verboden om voortaan nog met de pers te praten, op straffe van ontslag. Alles moest via de goed afgerichte voorlichters lopen, zodat in het vervolg nog louter positieve berichten over de ovderheidsdiensten in de krant zouden verschijnen.
Een stralenkrans boven de hulpdiensten laten schitteren, alles gaat goed, is onder controle, zo laten we het ook uitbranden, we stellen alles in het werk, gevaar voor de volksgezondheid is er nooit (hoogstens achteraf, als de hulpverleners zelf massaal ziek worden)...

Ik ben geen officiele hulpverlener, slechts passant volgens de collega's. Maar toen ik over reddingsvesten begon en dat dat de oorzaak is van veel verdrinkingsongevallen, waaronder die van een matroos op het IJmeer, werd ik wel van alle kanten er op gewezen dat een hulpverlener niet met kranten praat, "it's not done" .

Zeker toen ik later ook nog de enorme chaos schetste die tijdens de hulpverlening heerste, die aanleiding was tot het schrijven van een boekje, incident bestrijding op de Randmeren en aapassing van de Samij regeling.
Het is niet de bedoeling dat de pers en daarna het publiek weet wat voor enorme puinbak de overheid er vaak van maakt en daarom werd ik flink de mantel uitgeveegd en kreeg een spreekverbod.

Het publiek afschermen van wat er werkelijk gebeurt is veel makkelijker en goedkoper dan iedere leugenachtige egoistische eikel met een te groot ego achter zijn buro wegschoppen (wat vaak een ook nog een gouden handdruk vereist).

En die eikels zijn slim en ze weten vaak ook nog mensen op de werkvloer achter zich te krijgen met allemaal k*T smoesjes zoals dat het in werkelijkheid over de borsten van Tatjana gaat. Heel diepgaand. O0

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #461 Gepost op: 6 april 2012, 22:58:03
Dit is echt zo ver gezocht. Als er brand in het huis is geweest en de schade is niet goed hersteld dan kom je daar ook wel achter zonder P2000. En ik geloof er helemaal niks van dat je meteen platgebeld wordt door bedrijven. Dit zal misschien een enkele keer gebeuren, maar daar hebben we geheime telefoonnummers voor, dan wordt je sowieso niet lastig gevallen door reclame.

Maar goed ik heb weinig support voor mijn mening zo te merken.

Daarvoor zit je op de verkeerde site. Dit is een site voor ons hulpverleners, je kan niet van ons verwachten dat wij er op ztten te wachten dat het publiek over onze schouder meekijkt, zeker niet als het fout kan lopen. Het volk is lastig, hoeft niets te weten (morgen misschien) moet rustig gaan slapen en wij bepalen wel wat nieuwswaardig is en wat niet (niet: het afhijsen van een ernstig zieke patient, bloed, geweld, sex, bloot, blunderende hulpverleners/agenten, overmatig geweld gebruikende politiemensen, te veel uitgebrande auto' s. Wel: arrestaties, gevonden wietplantage, geen gevaar voor de volksgezondheid, succesvolle blussingen en een nieuw middel gevonden tegen hooikoorts).

Toch blijken juist hulpverleners in een wat hogere functie die ik spreek (maar misschien komen die hier niet) het niet al te moeilijk te hebben met het meelezen van het publiek en leggen de zwarte Piet eerder bij de RAC's, P2000 is volgens hen helemaal niet bedoeld om allerlei prive gegevens over heen te gooien, maar voor alarmering. (GOH!  :o ) We moeten dan ook de marifoonkanalen gaan versleutelen, de meest vertrouwelijke informatie gaat daar overheen. Het is dat ik de naam van het schip weggepiept heb, anders wist iedereen welke invalide man tot drie keer toe de hulpdiensten bezig wist te houden met zijn geklungel en de hulp van veel drank. Je kan ook overdrijven met die privacy.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #463 Gepost op: 12 april 2012, 18:44:37
Nieuws omtrent dit;

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@32124/brandweer-ziet-heil/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Dat is zo, de tijd wordt inmiddels wel erg krap. En een overgangsfase zal problemen geven. Maar was de reden niet dat overgaan op een ander systeem onafwendbaar was door het niet meer ondersteunen daarvan door Motorola? Kunnen we zeggen we gaan door met een niet ondersteund systeem? Of kunnen we Motorola (of een ander) overhalen voor Nederland een uitzondering te maken...

De oorspronkelijk bron: vtsPN = De voorziening tot samenwerking Politie Nederland

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #464 Gepost op: 13 april 2012, 09:37:36
En hieruit is af te leiden dat het -zoals ik al vaker heb getracht duidelijk te maken- helemaal niet definitief is dat P2000 na 2014 zal verdwijnen.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #465 Gepost op: 13 april 2012, 10:43:53
Inderdaad, het lijkt er juist des te meer op dat de hulpdiensten zoals de brandweer helemaal niet naar een ander systeem willen, maar enkel verbeteringen willen zoals terugmelden en encryptie. Over dat laatste wordt (in mijn ogen) iets vreemds gezegd:
Citaat
Daarnaast zou het goed zijn om in de volgende versie gebruik te kunnen maken van encryptie. Op dit moment is het immers zo dat alle berichten openbaar zijn. Dat kan soms tot onwenselijke situaties leiden. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om operationele grenzen. Tussen de diensten onderling kan daardoor gemakkelijk onenigheid ontstaan over wie in een bepaald gebied zou moeten uitrukken.
Onenigheid over wie waar moet uitrukken. Als dat gebeurd, dan is er toch in 9 van de 10 gevallen sprake van een foutieve alarmering? :) Ik zie het probleem daar dan niet van in, omdat dat de kwaliteit van de zorg juist kan verbeteren. Ik zou het logischer hebben gevonden als gezegd zou worden dat het 'beter' is om encryptie toe te passen vanwege de pottenkijkers, alhoewel dat indirect in dit artikel ook wel wordt gezegd.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #466 Gepost op: 13 april 2012, 13:39:10
Ik zou het logischer hebben gevonden als gezegd zou worden dat het 'beter' is om encryptie toe te passen vanwege de pottenkijkers, alhoewel dat indirect in dit artikel ook wel wordt gezegd.

Dat zou niet best zijn.  Iemand die bang is voor pottekijkers is bang dat er iets aan het licht komt. Wat zouden de hulpverleners te verbergen hebben denk je?

Als op de PI alles goed geregeld is, is daar plaats voor publiek. Als je denkt dat er zonder P2000 ineens geen belangstelling meer is voor een huis in de brand kom je bedrogen uit. Het stikt hier (op het forum) van de mensen (en niet alleen ramptoeristen van het hulpverleners soort) die daar graag alles van willen weten en hoe kun je dat beter te weten komen door ter plaatse te gaan.

Henk, die ook graag naar een fik rent als het maar niet te ver uit de buurt is en geen brandweer in zijn pieper heeft. Gelukkig hebben brandweer auto' s geen encryptie op de sirenes en hoor je die van verre.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #467 Gepost op: 13 april 2012, 14:42:37
Met mijn reactie bedoel ik meer te zeggen dat ik verbaasd ben over het feit dat encryptie wordt voorgesteld vanwege de mogelijke onenigheid, terwijl wij allang het idee hebben dat het enkel is om pottenkijkers van P2000 af te houden. Juist dat er een andere reden wordt genoemd dan wat men verwacht, geeft mij het gevoel dat het iets is wat gewoon niet wordt genoemd vanwege de media-aandacht die er op kan/gaat volgen. Dat het versleutelen van P2000 het echte ramptoerisme (lees: mensen die enkel komen kijken en verder niks doen) niet gaat tegenhouden is mij al lang duidelijk. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #468 Gepost op: 13 april 2012, 15:53:15
Met mijn reactie bedoel ik meer te zeggen dat ik verbaasd ben over het feit dat encryptie wordt voorgesteld vanwege de mogelijke onenigheid, terwijl wij allang het idee hebben dat het enkel is om pottenkijkers van P2000 af te houden.

OK, maar dat is te belachelijk voor woorden. Te veronderstellen dat hulpveleners bij de brandweer elkaar in de haren zouden vliegen om landjepik te spelen. Ik heb begrepen dat juist bij de brandweer daar geen sprake van is. Ik ken legio gevallen waarbij grensoverschreidende inzet heel goed ging, (Hilversumse Meent, Blaricum Laren) geen enkel geval waarbij landjepik een negatieve rol speelde.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #469 Gepost op: 13 april 2012, 16:50:04
Inderdaad, het lijkt er juist des te meer op dat de hulpdiensten zoals de brandweer helemaal niet naar een ander systeem willen, maar enkel verbeteringen willen zoals terugmelden en encryptie.
In dit geval zijn dit de woorden van de de NVBR, en niet vanuit het werkveld zelf. ::)