Twitter voortaan als bron voor vrije nieuwsgaring? Nieuwsjournalistiek over een kam scheren met shownieuws, om te kunnen onderbouwen dat doormelding van incidenten niet meer noodzakelijk is?
Volgens mij heb je je niet echt in verdiept wat jounalistiek voor een democratie betekent.
Invoering van p2000 stond niet op zich. Tegelijkertijd werd "gewone" medewerkers van de hulpdiensten verboden om voortaan nog met de pers te praten, op straffe van ontslag. Alles moest via de goed afgerichte voorlichters lopen, zodat in het vervolg nog louter positieve berichten over de ovderheidsdiensten in de krant zouden verschijnen.
Een stralenkrans boven de hulpdiensten laten schitteren, alles gaat goed, is onder controle, zo laten we het ook uitbranden, we stellen alles in het werk, gevaar voor de volksgezondheid is er nooit (hoogstens achteraf, als de hulpverleners zelf massaal ziek worden)...
Ik ben geen officiele hulpverlener, slechts passant volgens de collega's. Maar toen ik over reddingsvesten begon en dat dat de oorzaak is van veel verdrinkingsongevallen, waaronder die van een matroos op het IJmeer, werd ik wel van alle kanten er op gewezen dat een hulpverlener niet met kranten praat, "it's not done" .
Zeker toen ik later ook nog de enorme chaos schetste die tijdens de hulpverlening heerste, die aanleiding was tot het schrijven van een boekje, incident bestrijding op de Randmeren en aapassing van de Samij regeling.
Het is niet de bedoeling dat de pers en daarna het publiek weet wat voor enorme puinbak de overheid er vaak van maakt en daarom werd ik flink de mantel uitgeveegd en kreeg een spreekverbod.
Het publiek afschermen van wat er werkelijk gebeurt is veel makkelijker en goedkoper dan iedere leugenachtige egoistische eikel met een te groot ego achter zijn buro wegschoppen (wat vaak een ook nog een gouden handdruk vereist).
En die eikels zijn slim en ze weten vaak ook nog mensen op de werkvloer achter zich te krijgen met allemaal k*T smoesjes zoals dat het in werkelijkheid over de borsten van Tatjana gaat. Heel diepgaand.