P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265431 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Ambu ALS

• Forum gebruiker
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #470 Gepost op: 17 april 2012, 21:29:33
Invoering van p2000 stond niet op zich. Tegelijkertijd werd "gewone"  medewerkers van de hulpdiensten verboden om voortaan nog met de pers te praten, op straffe van ontslag. Alles moest via de goed afgerichte voorlichters lopen, zodat in het vervolg nog louter positieve berichten over de ovderheidsdiensten in de krant zouden verschijnen.
Een stralenkrans boven de hulpdiensten laten schitteren, alles gaat goed, alles is onder controle.

Het is niet de bedoeling dat de pers en daarna het publiek weet wat voor enorme puinbak de overheid er vaak van maakt en daarom werd ik flink de mantel uitgeveegd en kreeg een spreekverbod.

Het publiek afschermen van wat er werkelijk gebeurt is veel makkelijker en goedkoper.

De reden om afgerichte persvoorlichters te gebruiken heeft vooral te maken met:
-- Voorkomen dat informatie die nog gebruikt wordt in de opsporing op straat komt te liggen (bijvoorbeeld daderinformatie)
-- Voorkomen dat medisch personeel abusievelijk zaken zegt die onder het medisch beroepsgeheim vallen
-- Eenduidige informatie naar alle toehoorders. Zodat er geen 10 verschillende versies ontstaan van het verhaal, terwijl eenvoudig 1 juiste versie gepresenteerd kan worden.

Waarom ?
Omdat de hulpverlener in het veld vanuit zijn of haar scope kijkt. Zelden kan een hulpverlener het gehele incident binnen de casus overzien. Pas NA de casus hebben onderzoekers (VOA, recherche en zo meer) alle tijd om aan beeldvorming te doen. Heeft de persvoorlichter daarna de meeste informatie kunnen interpreteren. Zonder dat gewiekste verslaggevers de onoplettende hulpverlener een uitspraak ontlokken. Die weer gevolgen kan hebben (slimme advocaat van de tegenpartij bijvoorbeeld). Mensen die een verkeersregelaar aanspreken, een ambulancehulpverlener of de bevelvoerder van de brandweer snappen het niet of weten dat ze zelden de gehele scope zullen krijgen. Daarom zijn er persvoorlichters bedacht. Ieder zijn vak. En volgens mij werkt dat systeem ook prima bij de professionele media.

En weer on topic:
Alarmering via P2000 heeft mijn voorkeur omdat dat in mijn perceptie sneller gaat dan eerst de melding aannemen en dan door de uitgevende centralist in C2000 in te spreken. Vanuit GMS naar P2000 werkt wel net zo lekker. In de witte kolom is een urgentie en (woon)plaats al meer dan zat. De rest van het verhaal staat gewoon in je MDT. Zo werken wij hier al een paar jaar en sinds 1 januari 2012 zelfs uitsluitend (dwz: alarmering C2000 met "roepnummer, urgentie, plaats" en vervolgens staat in de auto je casus nader beschreven). Hier zou P2000 dan wellicht nog sneller zijn. Ik bedoel maar te zeggen: ook met het huidige P2000 kan het veel afgeschermder dan nu natuurlijk. Ik vraag me af of het MDT niet ook in draagbare (paging-achtige) alarmontvangers zou kunnen verschijnen. Netwerk RAM heeft wellicht bezwaren maar P2000 in de huidige vorm is onderhand ook wat beperkt.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #471 Gepost op: 24 april 2012, 19:45:26
p2000 verdwijnt zeker niet in 2014.

De redenen:

A; Geld is op.
B; Geld is op.
C; Geld is op.
D: Mocht er onverhoopt nog wel ergens geld zijn en het godsmirakel gebeurd dat dit project binnen budget blijft (grinnik...) en met de wetenschap dat behaalde resultaten bij dit soort projecten keiharde garanties zijn voor de toekomst, want het is de Nederlandse overheid...

... dan zitten we tot 2018 nog lekker ramptoerist te spelen op p2000-sites.  >:D

750_Katana

• Forum gebruiker
Reactie #472 Gepost op: 24 april 2012, 19:49:52
Nou hoop ik toch niet dat je chargeert.   998765

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #473 Gepost op: 24 april 2012, 20:06:32
Pardon....?

Chargeren...? ???

Hoe komt u daar toch bij...?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #474 Gepost op: 24 april 2012, 20:08:47
De reden om afgerichte persvoorlichters te gebruiken heeft vooral te maken met:
-- Voorkomen dat informatie die nog gebruikt wordt in de opsporing op straat komt te liggen (bijvoorbeeld daderinformatie)
-- Voorkomen dat medisch personeel abusievelijk zaken zegt die onder het medisch beroepsgeheim vallen
-- Eenduidige informatie naar alle toehoorders. Zodat er geen 10 verschillende versies ontstaan van het verhaal, terwijl eenvoudig 1 juiste versie gepresenteerd kan worden.

Waarom ?
Omdat de hulpverlener in het veld vanuit zijn of haar scope kijkt. Zelden kan een hulpverlener het gehele incident binnen de casus overzien. Pas NA de casus hebben onderzoekers (VOA, recherche en zo meer) alle tijd om aan beeldvorming te doen. Heeft de persvoorlichter daarna de meeste informatie kunnen interpreteren. Zonder dat gewiekste verslaggevers de onoplettende hulpverlener een uitspraak ontlokken. Die weer gevolgen kan hebben (slimme advocaat van de tegenpartij bijvoorbeeld). Mensen die een verkeersregelaar aanspreken, een ambulancehulpverlener of de bevelvoerder van de brandweer snappen het niet of weten dat ze zelden de gehele scope zullen krijgen. Daarom zijn er persvoorlichters bedacht. Ieder zijn vak. En volgens mij werkt dat systeem ook prima bij de professionele media.

Je klinkt als een voorlichter. Of een politicus.  ;D

"ik weet niet of de treinen op tijd reden. (Echt niet, dat kunnen wij niet zien.) Het is nu nog te vroeg om uitspraken te doen over de toedracht. We wachten eerst het onderzoek af. Nee, we weten niet of een van de treinen een roodlicht heeft gemist. (de rest van Nederland inmiddels wel) Ja, de treinen zijn gebotst, dat kan ik wel meedelen."   ;D  ;D  8)

112fotograaf

• Forum gebruiker
Reactie #475 Gepost op: 6 mei 2012, 00:47:38
Mocht het uiteindelijk verdwijnen dan kan op het topic: Grappige/bijzondere P2000-meldingen een slotje  :P

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #476 Gepost op: 8 juni 2012, 23:27:52
Na al die jaren is het dan best leuk om te lezen wat ik al die jaren al had verwacht. In vakblad 'Verbinding' staat een groot artikel over P2000 waarin de kans zeer groot wordt geacht dat P2000 gewoon blijft bestaan, maar dat de centrale apparatuur in het netwerk vervangen wordt door modernere apparatuur. De eindgebruiker (hulpverleners, maar ook geinteresseerden), gaan hier uiteindelijk niets van merken.

arjenhva

• Forum gebruiker
    • HV-Almere
Reactie #477 Gepost op: 18 maart 2013, 10:55:44
In het kader van de vervanging/aanpassing van P2000

Minister wil overleg over 112-publicaties

"Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil overleggen met de Nederlandse Vereniging van Journalisten over het publiceren van privacy-gevoelige informatie zoals adressen bij 112-berichten....Volgens Opstelten zijn deze gegevens nog maar korte tijd beschikbaar voor de media."In de nabije toekomst zal het P2000 berichtenverkeer gecodeerd worden verstuurd waardoor het ‘scannen’ van de berichten niet meer mogelijk is"

http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/minister-wil-overleg-over-112-publicaties/91609/

Link naar de beantwoording van de kamervragen op de site van Villamedia
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #478 Gepost op: 18 maart 2013, 11:06:28
In het kader van de vervanging/aanpassing van P2000

Minister wil overleg over 112-publicaties

"Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil overleggen met de Nederlandse Vereniging van Journalisten over het publiceren van privacy-gevoelige informatie zoals adressen bij 112-berichten....Volgens Opstelten zijn deze gegevens nog maar korte tijd beschikbaar voor de media."In de nabije toekomst zal het P2000 berichtenverkeer gecodeerd worden verstuurd waardoor het ‘scannen’ van de berichten niet meer mogelijk is"

http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/minister-wil-overleg-over-112-publicaties/91609/

Link naar de beantwoording van de kamervragen op de site van Villamedia

Opstelten praat ook over het berichtenverkeer van de politie dat niet meer beschikbaar zal zijn voor de scanner....

Do I need to say more? Die man is ongetwijfeld capabel als minister maar als hij iets in de openbaarheid moet doen of iets/iemand moet informeren.... #kennis #ontbrekend

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #479 Gepost op: 18 maart 2013, 11:44:38
Opstelten praat ook over het berichtenverkeer van de politie dat niet meer beschikbaar zal zijn voor de scanner....

Do I need to say more? Die man is ongetwijfeld capabel als minister maar als hij iets in de openbaarheid moet doen of iets/iemand moet informeren.... #kennis #ontbrekend

Zoals ik het lees gaat het over het P2000 verkeer van de politie, wat ook gewoon berichtenverkeer is.